Bankkoppelingen helpen bedrijfsprocessen automatiseren
Orbis Software ondersteunt ondernemingen bij het automatiseren van bedrijfsprocessen. Een koppeling met de betaaloplossingen van Rabo Embedded Services past daar perfect bij. Loe Hameleers, één van de twee CEO’s van Orbis, legt uit hoe ondernemers hier baat bij hebben.
Handmatig invoeren
‘Orbis startte twintig jaar geleden met het ondersteunen van ondernemers bij het automatiseren van hun bedrijfsprocessen, Veel bedrijven hebben meerdere systemen, zoals een ERP en e-Commerce systeem, maar moeten nog steeds allerlei gegevens handmatig en dubbel invoeren. Door die processen volledig te automatiseren besparen ondernemers tijd en kosten, verminderen ze onnodige handelingen en verkleinen ze de kans op menselijke fouten.’
Grotere organisaties
‘Hiervoor hebben we verschillende platformen ontwikkeld, waar ondernemers gebruik van kunnen maken. We werken samen met zo’n 50 gecertificeerde partners die deze oplossingen verkopen aan klanten. In totaal bedienen we ongeveer 8.500 eindgebruikers, waarmee we op dit gebied marktleider zijn in de Benelux. Onze klanten zijn uiteenlopende ondernemers die één ding gemeen hebben: ze hebben veel processen in hun bedrijfsvoering die geautomatiseerd kunnen worden. Daarbij gaat het meestal niet om de bloemist op de hoek, maar wel om een groothandel in bloemen en planten. We bedienen dus heel diverse organisaties, van groothandels tot ministeries.’
Bouwsteentjes voor betaaloplossingen
‘Het integreren van systemen via API’s is momenteel een hot item in de platformeconomie. Belangrijk is daarvoor dat systemen eenvoudig aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Wij bieden een goede oplossing om dat makkelijker te maken. Vergelijk het met bepaalde bouwsteentjes die makkelijk aan elkaar te klikken zijn. Zo’n bouwsteentje hebben we ook ontwikkeld voor de betaaloplossingen van Rabobank. We hebben nu twee API’s van Rabobank gekoppeld: de mogelijkheid tot het ophalen van banktransacties en het klaarzetten van een betaalverzoek. Elke klant kan zelf bepalen of ze de integraties willen gebruiken.’
Automatisch taakje
‘Normaliter vraagt een boekhoudpakket de gebruiker om bij Rabobank bepaalde mutaties op te halen. Door onze koppeling bepaalt het proces wanneer die gegevens opgehaald moeten worden. Denk aan een bedrijf dat meubels verkoopt en bezorgt. Voordat een bankstel wordt afgeleverd wil het bedrijf natuurlijk weten of deze al betaald is. Als de chauffeur op 10 minuten afstand is van het afleveradres start er automatisch een taakje dat uitzoekt of de betaling binnen is. Als dat het geval is, krijgt de chauffeur een vinkje en kan deze het bankstel zorgeloos afleveren.’
Signaal als iets niet klopt
‘Naast het ophalen van bankmutaties kunnen deze door onze integratie ook automatisch gekoppeld worden in het boekhoudsysteem. Zo kunnen we intelligente boekingen aanmaken op basis van bepaalde informatie. Dat past bij onze doelstelling om ondernemers te ondersteunen via het automatiseren van processen. Daarbij past uiteraard niet dat een medewerker bij alle mutaties in het boekhoudsysteem moet uitzoeken of deze kloppen. In ons geval krijgt de onderneming juist een signaal als er iets niet klopt.’
Nog maar het begin
‘We hebben ook Rabo BetaalVerzoek geïntegreerd in het facturatieproces. Zo hoeven eindklanten van organisaties die onze software afnemen alleen maar op een linkje te klikken om een factuur te betalen. En dit is nog maar het begin. Het aanbod op het gebied van koppelingen wordt steeds breder. Er komen nog meer API’s bij Rabobank, zoals de mogelijkheid om gespreid te betalen. Hoe mooi is het als een onderneming straks een factuur krijgt voor een nieuwe koffiemachine en de aanbieder geeft ook de mogelijkheid om in drie termijnen te betalen. Aan de achterkant doet Rabobank dan een kredietcheck. Allemaal oplossingen die ondernemers helpen bij het verder automatiseren van hun processen.’
Jouw platform, mét de kracht van Rabo
Benieuwd wat Embedded Services kan toevoegen aan jouw platform?