Wat betekent de CSRD voor jouw bedrijf?
De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is de nieuwe richtlijn vanuit de Europese Unie (EU) die grote bedrijven verplicht om over duurzaamheid te rapporteren. Ook het midden- en kleinbedrijf (mkb) kan hiermee in aanraking komen, bijvoorbeeld via relaties met grote bedrijven.
Waarom is de CSRD belangrijk?
De CSRD omvat de voorschriften waaraan de duurzaamheidsverslaggeving vanuit bedrijven moet voldoen. Bedrijven zijn verplicht om te rapporteren over hun duurzaamheid aan de hand van verschillende criteria, waarbij wordt gekeken naar drie gebieden, namelijk: environment (milieu), social (sociaal) en governance (bestuur). Dit worden ook wel de ESG-criteria genoemd.
Het doel van de CSRD-richtlijn is het eenvoudiger maken voor klanten, investeerders en medewerkers om zich een concreet beeld te vormen van hoe duurzaam een bedrijf onderneemt.
Zo helpt Rabobank grote bedrijven met hun duurzaamheidsrapportage
Grote bedrijven zijn al bezig met de CSRD. Toch bestaan er binnen deze organisaties nog veel vragen en onduidelijkheden over deze EU-richtlijn. Rabobank helpt die bedrijven met Rabo Future Fit. Ervaren duurzaamheidsexperts helpen bedrijven met het rapporteren volgens deze nieuwe richtlijn. Samen formuleren we duurzame ambities richting de toekomst. Zo gaan organisaties met de hulp van Rabo-experts aan de slag om ESG-proof te worden en te blijven.
Benieuwd of Rabo Future Fit iets is voor jouw bedrijf? Rabobank organiseert ook bij jou in de buurt speciale evenementen om jouw financieel directeur te informeren over CSRD, ESG en Rabo Future Fit.
Moet een MKB-bedrijf ook rekening houden met de CSRD?
De verplichtingen uit de CSRD gelden nu nog alleen voor grote bedrijven, zoals beursgenoteerde ondernemingen. Toch krijgen ook kleinere, niet-beursgenoteerde bedrijven er binnen een paar jaar waarschijnlijk mee te maken. Is het niet direct vanuit EU-richtlijnen, dan wel indirect via hun grote leveranciers of afnemers die wél aan de CSRD moeten voldoen: zij kunnen je bijvoorbeeld vragen (of zelfs eisen) om ook jouw bedrijf te verduurzamen. Wacht daarom ook als mkb’er niet te lang met het inspelen op de CSRD.
Hoe bereid je je voor op de CSRD?
Een slimme eerste stap is het onderzoeken van je klanten- en leveranciersbestand. Heb je klanten, leveranciers of andere partners in jouw keten die verplicht zijn om volgens de CSRD-richtlijn te rapporteren? Als dat het geval is, dan is het raadzaam om hen nu al te vragen wat zij op termijn van jou verwachten. Zo voorkom je dat je later verrast wordt.
Daarna is het verstandig om je bedrijf waar mogelijk al voor te bereiden op de mogelijke consequenties die voor het mkb uit een CSRD-richtlijn volgen. Voor middelgrote bedrijven is een (voorlopig) niet verplichte CSRD-richtlijn gepubliceerd. Als ondernemer is het handig om je hier op tijd over in te lezen en waar kan actie op te ondernemen.
Je duurzame ambities financieren
Jouw duurzame plannen al in een vroeg stadium bespreken met een accountmanager? Dat kan! Maak een afspraak om telefonisch of via een videogesprek met ons te sparren. Weet je al welke investering je wilt doen? Start dan je berekening en ontdek je financieringsmogelijkheden.