2 mannen staan bij een oplaadpaal voor elektrische auto's

Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit

De overheid heeft de Tijdelijke subsidieregeling zero-emissie mobiliteit in het leven geroepen om de transitie naar duurzame mobiliteit te bevorderen. Door investeringen in oplaad- en tankinfrastructuur en de aanschaf van emissievrije voertuigen te stimuleren wil de overheid de CO₂-uitstoot verminderen en luchtverontreinigende stoffen terugdringen. Het is een van de initiatieven om de overstap naar groenere mobiliteit te bevorderen. Door te investeren in zero-emissievoertuigen kunnen kosten worden bespaard op brandstof en onderhoud, maar je laat ook zien dat jouw bedrijf zich inzet voor duurzaamheid en klaar is voor de toekomst. Bovendien kun je in zero-emissiezones, die vanaf 2025 in steeds meer gemeentes gaat gelden, blijven rijden zonder beperkingen.

Rabobank

Voor wie?

De subsidies die onderdeel zijn van de Tijdelijke Subsidieregeling zero-emissie mobiliteit zijn bedoeld voor ondernemers die willen investeren in laadinfrastructuur voor emissieloze voertuigen, zoals elektrische auto's of bestelbussen maar ook zwaar vervoer.

Ook ondernemers die in samenwerkingsverband willen investeren in waterstoftankstations en emissievrije waterstofvoertuigen voor wegvervoer kunnen gebruikmaken van deze regeling.

Op deze pagina hebben we de subsidies die onderdeel zijn van deze regeling op een rij gezet.

Private laadinfrastructuur elektrische voertuigen

Doel van deze regeling is om ondernemers te stimuleren meer te investeren in private laadinfrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen van de onderneming zoals auto’s en bestelauto’s maar ook taxi’s en vrachtwagens. Maar de laadinfrastructuur kan ook gebruikt worden door werknemers of klanten met elektrische voertuigen. Ook vastgoedeigenaren met huurders met elektrische auto’s kunnen van deze regeling gebruik maken.

Bedrijventerreinen

Behalve voor individuele ondernemers of vastgoedeigenaren ondersteunt deze subsidie ook investeringen van gezamenlijke laadinfrastructuur, bijvoorbeeld op bedrijventerreinen. Dat brengt voordelen met zich mee, zeker als er wordt samengewerkt bij netcongestieproblematiek. In dat geval kunnen individuele oplossingen namelijk fors meer impact hebben op de al beperkte netcapaciteit dan een gezamenlijke oplossing. Zo kan deze subsidie bijdragen aan het collectief verduurzamen van een bedrijventerrein.

Waarvoor krijg je subsidie?

Deze subsidie is bedoeld voor de aanleg van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Maar ook voor advies en voor de aanschaf van batterijen van maximaal 1.000 kWh is subsidie mogelijk. Let op: de subsidie voor een batterij kan alleen worden aangevraagd in combinatie met een aanvraag voor laadinfrastructuur.

Hoe hoog is de subsidie?

De subsidie voor advies is 50% van de subsidiabele kosten en max. € 3.500 per advies. Per kalenderjaar maximaal € 10.000.

De subsidie voor investeringen in de aanleg is afhankelijk van het vermogen van het aan te leggen laadstation en is voor mkb-ondernemingen maximaal € 83.393 en voor grote ondernemingen € 70.306 per laadstation.

De subsidie voor een stationaire batterij is:

    € 160 per kWh voor mkb € 80 per kWh voor een groot bedrijf

De totale subsidie per aanvrager is maximaal € 350.000 per kalenderjaar.

Vrijblijvend je financiering berekenen

Weet je al waarin je wilt verduurzamen? Bereken in 30 seconden een indicatie van je rente en maandbedrag voor een financiering tot €1 miljoen. Liever eerst sparren met een adviseur? Dat kan ook!

Publieke laadinfrastructuur zwaar vervoer

Met deze subsidie worden bedrijven gestimuleerd om investeringen te doen in openbare oplaadpunten voor zwaar elektrisch wegvervoer. Op deze manier komen er meer openbare laadpunten beschikbaar en ontstaat er een landelijk dekkend netwerk van laadmogelijkheden. En op plekken waar sprake is van netcongestie is het ook mogelijk subsidie te krijgen voor de aanleg van stationaire batterijen.

Naast ondernemers die al exploitant zijn van laadpalen voor zware voertuigen kunnen ook ondernemers die nog geen exploitant zijn subsidie aanvragen. Zolang ze maar gaan investeren in de aanleg van openbare oplaadpunten voor zwaar elektrisch vervoer.

Waarvoor krijg je subsidie?

Deze subsidie is bedoeld voor de aanleg of opwaardering van publiek toegankelijke elektrische laadlocaties in Nederland tot maximaal 3.600 kW en die bestemd is voor zwaar elektrisch wegvervoer. Denk daarbij aan touringcars (M3) en vrachtwagens (N2 en N3).

Wanneer er onvoldoende netcapaciteit is, is het ook mogelijk om per laadlocatie aanvullende subsidie aan te vragen voor een stationaire batterij.

Hoe hoog is de subsidie?

De subsidie voor investeringen in de aanleg of opwaardering van een publiek toegankelijke elektrische laadlocatie in Nederland is per laadstation:

    € 19.000 voor een laadstation met een vermogen 200 kW tot 350 kW; € 43.000 voor een laadstation met een vermogen vanaf 350 kW.

De subsidie voor investeringen in een stationaire batterij (tot maximaal 1.400 kWh per laadlocatie) is € 80 per kWh.

Elektrificatie: meer dan een elektrische vrachtwagen kopen

De transitie komt er nu toch echt bliksemsnel aan! Tegelijkertijd verandert de manier van rijden, van tank naar stekker. We helpen je op weg in de wereld van kosten van e-trucks, laadinfrastructuur en alles wat daarbij hoort.

Waterstof in mobiliteit

Met de subsidie Waterstof in mobiliteit wil de overheid CO2 en luchtverontreinigende stoffen verminderen. Als er meer waterstoftankstations komen, maken ondernemers de stap naar waterstofvoertuigen sneller. En andersom zal het bouwen van tankstations interessanter zijn als er meer waterstofvoertuigen op de weg rijden.

Ondernemers die in samenwerkingsverband willen investeren in waterstoftankstations en emissievrije waterstofvoertuigen voor wegvervoer kunnen gebruikmaken van deze regeling.

In het samenwerkingsverband moet ten minste een exploitant van een waterstoftankstation en een onderneming die actief is in transport of logistiek aanwezig zijn.

Waarvoor krijg je subsidie?

Deze subsidie is bedoeld voor een nieuw te bouwen waterstoftankstation, een op te waarderen waterstoftankstation of een bestaand waterstoftankstation.

Ook voor investeringen in een of meerdere nieuwe emissievrije lichte of zware waterstofvoertuigen of het ombouwen naar een waterstofvoertuig van een of meerdere vervoermiddelen is subsidie beschikbaar. Bij nieuwe voertuigen wordt subsidie verleend over het verschil tussen aanschaf van een fossiel voertuig en H2 voertuig. En bij retrofit (ombouw) wordt subsidie verleend voor de ombouwkosten.

Hoe hoog is de subsidie?

Voor de bouw, uitbreiding of opwaardering van een waterstoftankstation is de subsidie maximaal 40% van de kosten die in aanmerking komen voor subsidie en maximaal € 2 miljoen per aanvraag. Voor de aanschaf van een of meerdere waterstofvoertuigen of het ombouwen is de subsidie 80% van de kosten en maximaal € 4 miljoen per aanvraag.

De maximale subsidie is € 6 miljoen.

Rabobank

Aan de slag met zero-emissie mobiliteit

Wanneer je als ondernemer aan de slag wilt met investeringen om het wagenpark emissieloos te maken, komt er veel op je af. Verken je vervolgstappen door middel van een vrijblijvend strategisch gesprek met één van onze energietransitie-bankiers. Tijdens dit gesprek bespreken we wat je nog kunt uitzoeken, berekenen, en beslissen. Eventueel met leveranciers. Graag kijken wij mee naar de financieringsmogelijkheden voor jouw gekozen oplossing.