Dode voorraad aanpakken? Zo doen deze ondernemers dat
Dode voorraad bestaat uit producten die al te lang op de plank liggen. Haal hier zo nu en dan de bezem door, zo speel je geld vrij om nieuwe plannen te bekostigen. Drie ondernemers vertellen hoe zij dit aanpakken.
Ondernemer: Jacco Braas
Bedrijf: Anton Groep
Locatie: Obdam
Activiteiten: innovatieve oplossingen voor de staal- en betonbouw, industriële installaties, rail & infra en luchthavens
Dode voorraad? “Verkoop ongebruikt staal levert duizenden euro’s op”
“We hebben elf werkmaatschappijen, actief in de staal- en betonbouw, industriële installaties, rail & infra, luchthavens, bouw en utiliteitsbouw”, vertelt Braas. “Ook wij hebben als bedrijf te maken met oude voorraden. Vaak bestel je net iets meer voor een project, om er zeker van te zijn dat je snel kunt leveren wat de klant verlangt.”
Grote schoonmaak
“Eens per jaar organiseren we een grote schoonmaak. Een deel van de dode voorraad belandt in de container, maar we proberen vooral veel te verkopen. Dat doen we onder meer met staal. We verkopen oude partijen aan een recyclingbedrijf. Die gaan de oven in en worden gebruikt als grondstof voor nieuw staal. Elk jaar verkopen we op deze manier voor duizenden euro’s aan ongebruikt staal.”
Zet de dode voorraad in als extraatje voor het bedrijf
“Daarnaast hebben we regelmatig te maken met hout dat in het magazijn blijft liggen. Ook dat proberen we zoveel mogelijk te recyclen. Soms wordt het vermalen, andere keren samengeperst voor haardhout of wegwerppalets. Goed voor het milieu en een leuk extraatje voor het bedrijf.”
Ondernemer: Cindy van de Peet
Bedrijf: LookX Group
Locatie: Heiloo
Activiteiten: de ontwikkeling van skincare- en make-upproducten, die met name worden geleverd aan professionele schoonheidsinstituten, huidtherapeuten en kapperszaken
“Overgebleven lipgloss als ruilmiddel”
“We hebben regelmatig promoties en bestellen daarvoor bijvoorbeeld een flink aantal lipsticks. Als de actie is afgelopen, liggen er soms nog een paar van die producten in het magazijn”, vertelt Van de Peet.
Sale-acties voor de dode voorraad
“Ook hebben we te maken met kleuren die blijven liggen omdat ze niet meer bij de trends van nu passen. Om toch van deze producten af te komen, organiseren we speciale sale-acties op onze site. Dan kun je denken aan kortingen tot 50 procent.”
Give-aways & barterdeals
“Stel dat het om lipglosses gaat. Die dode voorraad zetten we bijvoorbeeld in voor merchandise-doeleinden. Dan kun je denken aan een merk dat onze lipgloss aanbiedt bij zijn producten, als leuke give-away. Daarnaast zetten we deze producten in voor barterdeals, een soort ruilmiddelen dus. Een beautysite mag dan bijvoorbeeld een aantal lipglosses weggeven aan lezers. Wij krijgen daarvoor in ruil advertentieruimte.”
Ondernemer: Marcel van het Hof
Bedrijf: Intersko
Locatie: vijf winkels verspreid over Nederland en een webshop
Activiteiten: verkoop comfortschoenen
“Wij gaan niet in zee met opkopers”
Van der Hof vertelt: “Wij leveren comfortschoenen, met enkel eigen merken die nergens anders te vinden zijn. Dat doen we nu met vijf winkels, verspreid over het land. Daarnaast hebben we een webshop en verkopen we – heel ouderwets, maar nog steeds effectief – via een papieren catalogus.”
Uitverkoopfolder
“Ongeveer de helft van de schoenencollectie gaat mee naar het volgende seizoen. Om van de dode voorraad in het magazijn af te komen, passen we vier methoden toe. Het gros van deze schoenen gaat weg via onze uitverkoopfolder. Het maken en drukken van zo’n folder kost natuurlijk wel wat en daarom gebruiken we dit middel alleen als we volume hebben. Dan praat je over minimaal veertig paar schoenen.”
Een goed doel
“De schoenen die daarna nog overblijven, bieden we aan als sale op de website. Ook hebben we in elk van onze winkels een outlethoek. Als het einde van het seizoen nadert, maken we die meestal net even groter. Wat overblijft gaat naar het goede doel.”
Opkopers krijgen geen kans
“Wij gaan niet in zee met partijen die deze schoenen willen opkopen. Ze komen dan misschien op Amazon of Marktplaats terecht en dat kan weer ten koste gaan van mijn eigen verkoop.”
Tips: Hoe kom je van een dode voorraad af?
Het organiseren van een sale is de bekendste manier om het magazijn te verlossen van oude voorraad. Maar je kunt het ook anders aanpakken.
1. Gebundelde producten
Wil het met de verkoop van een product niet zo vlotten? Probeer het dan eens in gebundelde pakketjes. Doe er een product bij dat wél in trek is en bied de items aan tegen één prijs. Zo komt het product dat al een poosje op voorraad ligt toch bij de klant.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om producten te bundelen die elkaar aanvullen. Kopjes bij een theepot, om maar eens een voorbeeld te noemen. Een derde optie is om hetzelfde product in vier, vijf of zes items tegelijk aan te bieden. Denk aan een mooi vormgegeven doosje met een rij sokken.
2. Display
Stel op een prominente plaats in je zaak een display op waarin je de producten aanbiedt, eventueel met korting. Of doe de producten in een graaibak en zet deze pal naast de kassa neer. Dit zijn voor klanten impulsaankopen. Deze technieken worden het meest gebruikt in de retail, maar je kunt het ook toepassen in de horeca of groothandel.