Zes bijzondere samenwerkingen
Het zijn samenwerkingen die inspireren omdat ze net even anders zijn. Natuurlijk is er voor beide bedrijven een strategisch belang. Dit is de meerwaarde van 6 bijzondere partnerships. Groeien is meer dan alleen maar groter worden. Groei kan ook ontstaan door op zoek te gaan naar nieuwe samenwerkingen. Laat je inspireren door deze zes bijzondere partnerships. Net even anders, niet voor de hand liggend, maar met groei als doel. Dat is de meerwaarde van deze partnerships.
1. Spullen-uitleenplatform Peerby & Centraal Beheer
Er zijn van die spullen die hooguit een paar keer per jaar van zolder komen, denk aan een familietent of herensmoking. Het spullen-uitleenplatform Peerby gaat uit van het idee dat buurtgenoten dat soort dingen net zo goed van elkaar kunnen lenen. Onverhoopt een scheur? Geen paniek in de tent. Peerby biedt optioneel een leenverzekering aan van Centraal Beheer. Voordeel voor Peerby: dit verlaagt de drempel om het online platform te gebruiken. En voor de verzekeraar? Die toont zich een voorstander van de deeleconomie.
2. De Vegetarische Slager & Unox
De Vegetarische Slager is bekend van ‘De Kipstuckjes’, een verse, veganistische vleesvervanger, te vinden in het koelvak. Typisch Unox: ‘Kipknaks’, worstjes gemaakt van kippenvlees in blik. Een samenwerking tussen de twee bedrijven leek zeer onwaarschijnlijk. Want zulke producten, dat zijn toch elkaars tegenpolen? Maar toen stonden de Vegetarische Gehacktballetjes in satésaus in de schappen. Het zijn vega-ballen in sta-zakken. De co-creatie vult een gat in de markt, want lang houdbare vleesvervangers zijn nog altijd een zeldzaamheid (een uitkomst voor de vegetariër, zo’n sta-zak is handig voor in de voorraadkast en op de camping). De vega-ballen in zakken zijn vooral een prachtig voorbeeld van denken in mogelijkheden. Want de twee merken leken totaal verschillende doelgroepen te bedienen, en dus onverenigbaar. Maar door deze co-creatie raken consumenten juist vertrouwd met ‘dat andere merk’. Inmiddels ook in de supermarkt: Gehacktballetjes in tomatensaus.
3. Meubelfabrikant Vepa & social enterprise Plastic Whale
Meubels gemaakt van grachtenplastic, hoe ontstaat zo’n idee? Nog geen jaar geleden zaten kantoormeubelfabrikant Vepa en social enterprise Plastic Whale voor het eerst met elkaar aan tafel. De eerste -een Drentse mkb’er, in 1971 opgericht- zocht het al langer in de duurzame hoek als het gaat om grondstoffengebruik. Plastic Whale is een social enterprise opgericht in 2011 (en ook een echte mkb’er). De schippers die voor Plastic Whale werken, vissen plastic uit de Amsterdamse grachten. Het bedrijf geeft ook voorlichting aan scholen over de plastic soep. Daarbij had Plastic Whale ook al enige ervaring met het ontwerpproces. Van opgeviste PET-flessen maken ze sloepen.
De twee partijen tekenden een contract voor een samenwerking van meerdere jaren. En nu is er een lijn kantoormeubelen van Amsterdams grachtenplastic, genaamd Plastic Whale Circular Furniture. De meubellijn is in alle opzichten het product van kruisbestuiving. Zo is het ontwerp gebaseerd op de vormen van een walvis. En een deel van de opbrengst van de collectie wordt geïnvesteerd in projecten die elders in de wereld het ‘plastic probleem’ aanpakken. Het is een prachtig voorbeeld van een partnership waarbij kennis over productie en ondernemerschap wordt gedeeld voor de groei van beide bedrijven.
4. Consultancy bureau &samhoud en sterrenrestaurant &moshik
Wat hebben een consultancy strategy bureau en een gastronomisch restaurant met elkaar te maken? Het verhaal begint bij twee-Michelinsterren-kok Moshik Roth. Hij wilde méér dan mooi koken. Volgens Roth kunnen we allemaal lekkerer, verrassender en groenterijker eten. Zo’n visie vertalen naar een concept, daar is &samhoud goed in. Salem Samhoud begon ruim 25 jaar geleden adviesbureau &samhoud. Met zijn ideeën om de wereld een beetje mooier te maken, haalde hij de pers. Voorbeeldje: alle mannen die bij &samhoud werken en vader worden, krijgen twee maanden vaderschapsverlof (verplicht en 100% uitbetaald). Het is een manier om naar de wereld toe te communiceren dat een werkgever veel kan doen als het gaat om het stimuleren van een prettige werk-privebalans.
Een visie over eten overbrengen, dat is een ander verhaal. Want eigenlijk zouden de mensen een superlekkere en gezonde tomatenburger gewoon moeten proeven. De kok en het bureau bundelden de krachten. Het restaurant huist in het hoge pand van &samhoud, niet ver van het Centraal Station in Amsterdam. Wie de stad bezoekt, kan bijna niet om ze heen. Maar er is meer. Samen creerden ze &samhoud food: een productenlijn voor de retail. En zo komt het dat &Moshik tomatenburger wordt geserveerd in bedrijfskantines in heel Nederland. Missie geslaagd. Want steeds meer mensen maken kennis met Roth's innovatieve gerechten.
5. Big data-bedrijf Remiqz & big data-bedrijf JOHAN Sports
Meten is weten. En al helemaal als niet één, maar twee big data-bedrijven de handen ineenslaan. Remiqz richt zich op data-scouting; waardebepaling en scouting van spelers in het betaald voetbal middels data analytics. JOHAN Sports zit ook in de big data-business en is tevens bewegingssensoren-ontwikkelaar. Robert Slijk van Remiqz: “Er zit een overlap tussen mijn expertise en die van JOHAN Sports. We hebben ook ieder een eigen stukje waar we ieder expert in willen blijven. Maar we gaan ook het strategische partnership aan, omdat we veel van elkaar kunnen leren. Uiteindelijk versterkt het de meerwaarde van ons beiden. Mijn persoonlijke visie is: collaborate over compete.” Wat het oplevert? Dat is nogal wat: de koppeling van de twee systemen maakt het mogelijk om te berekenen op welke positie een speler het beste tot zijn recht komt.
6. Tony's Chocolonely & Brouwerij de Prael
Samen vulden ze de stookketels: een chocolademerk en een bierbrouwerij. Wat je dan krijgt? Een smeuïg chocoladebier. Proeflokalen tapten het en de bruine drank was ook te koop in flesjes. De samenwerking was tijdelijk, maar Tony's Chocolate Milk Stout leverde een hoop buzz op (‘Wist je dat ze nu ook chocoladebier hebben?’). Dus als het gaat om naamsbekendheid, dan draagt een opvallend product zoals chocoladebier daar zeker aan bij.