Op waterstof het water op: Emissievrije binnenvaart & een mijlpaal voor de transportsector

Scheepvaart is een van de meest efficiënte wijzen van transport. Tegelijk staat de sector voor de grote opgave om de broeikasgasemissies terug te dringen. Het Rotterdamse Future Proof Shipping (FPS) neemt het voortouw in die transitie. Zij bouwen bestaande dieselschepen om tot emissieloze schepen die varen op waterstof. En ze worden daarin met kennis en financiering bijgestaan door Rabobank. Het eerste schip, de H2 Barge 1, is eind mei 2023 opgeleverd en ontving als eerste schip ooit het A0 label. Het werd door minister Harbers een 'absolute mijlpaal' genoemd.

Move to Zero

Hans Bosman, financieel directeur van Future Proof Shipping, vertelt: 'Wij halen de oude dieselmotor uit het schip en vervangen die door een elektromotor. De elektriciteit daarvoor wordt opgewekt in fuel cells door er groene waterstof doorheen te jagen.'

Deze nieuwe techniek maakt de ombouw van schepen wel duurder dan gebruikelijk. En omdat waterstof nog veel duurder is dan dieselolie, moest er voor de H2 Barge 1 nog geld bijgelegd worden. Dat gebeurde in de vorm van een aantrekkelijke financiering van Rabobank, een subsidie en door de bereidheid van de klant om een meerprijs te betalen voor emissievrij transport. Die bereidheid sluit ook naadloos aan bij de Move to Zero-missie van Nike, de eerste eindgebruiker van de H2 Barge 1.

Gezamenlijke ambitie

Bosman: 'We hebben de financiering nu rond voor de volgende drie schepen. In augustus wordt het tweede schip uit het water gehaald. Dan wordt de volledige diesel-installatie uit het schip gehaald. De motor gaat niet weer de markt op, want dan schiet je niks op. Dus die gaat naar een school, om ervan te kunnen leren.' Peter Maat, accountmanager shipping Rabobank: 'FPS is een bijzondere klant, met een puur duurzame doelstelling: de energietransitie. FPS wil niet zozeer schepen bezitten, maar echt de wereld verbeteren.'

Sectorkennis

'Rabobank heeft van oudsher veel sectorkennis van de binnenvaart', aldus Bosman. 'De accountmanagers zijn heel goed op de hoogte van de markt. Die deskundigheid was voor ons ook erg waardevol. Het vinden van financiering was geen eenvoudig traject, maar we hebben samen een hele mooie oplossing gevonden. Rabobank heeft haar nek uitgestoken om deze stap in de energietransitie mogelijk te maken.'

Open armen

'Als Rabobank werken we relatiegedreven op basis van vertrouwen', vertelt Peter Maat. 'In de samenwerking met FPS is dit altijd leidend geweest, ook toen het ombouwen van het schip tijdens de corona-pandemie stil kwam te liggen. We zijn altijd bij de ondernemers blijven staan en we hebben er samen voor gezorgd dat dit project werkelijkheid kon worden.' Bosman: 'Dat was een onzekere periode, maar de bank heeft ons altijd met open armen ontvangen. Dat hebben we zéér gewaardeerd.'

Belangrijke rol

De betrokkenheid van Rabobank gaat verder dan financieren. Bosman: 'Ze denken mee over de energietransitie en hoe dat gefinancierd moet worden, wat een grote uitdaging is binnen de sector. Daarin heeft Rabobank als grootbank ook een belangrijke rol.' Peter Maat is trots op deze samenwerking. 'Dit project was niet eenvoudig, maar als het zo goed aansluit op onze ambities, doen we alles om het mogelijk te maken.'

Wij bieden financieringsoplossingen op maat. Denk aan krediet voor extra werkkapitaal, een grootzakelijke lening voor een bedrijfsovername of andere grote investeringen. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen met service en financiering op maat?