Een duurzame oplossing voor pakketjes op maat

Elk product perfect op maat verpakt. Hierdoor is het niet alleen duurzamer, maar ook kostenbesparend. Met Sparck Technologies, een innovatief bedrijf voor duurzame verpakkingsoplossingen, verovert CEO Kees Oosting de wereld.

Sparck Technologies

Wereldwijd worden dagelijks miljoenen pakketjes thuisbezorgd. Meestal is de verpakking te groot voor de inhoud. Sparck Technologies uit het Friese Drachten bedacht daarvoor een slimme oplossing. Op maat gemaakte pakketten zonder extra vulmateriaal van plastic of papier.

Sparck is sinds 2021 een zelfstandig bedrijf, met Kees Oosting als CEO aan het hoofd. Deze baan kreeg hij per toeval. Oosting was eerder interimmanager met de opdracht om de organisatie los te weken van moederbedrijf Quadient, een Frans beursgenoteerd postbedrijf dat Sparck dertig jaar geleden kocht. De nieuwe eigenaar, een investeringsmaatschappij uit Amsterdam, vroeg Oosting daarna aan te blijven als CEO.

Transitie naar efficiëntie en automatisering

Volgend jaar bestaat Sparck honderd jaar. Het bedrijf heeft altijd gestuurd op efficiëntie en automatisering. “Het was wereldwijd het eerste bedrijf met een machine die automatisch houten klompen produceerde”, lacht Oosting. Ook ontwikkelde het een eigen stencilapparaat, dat later werd omgezet naar een machine die niet alleen kon stencilen, maar ook blaadjes kon vouwen. “De folder-inserter is nog steeds in gebruik, maar we zijn bezig met de transitie van de document-systeemmachines naar de verpakkingsmachines, onze nieuwe toekomst”, zegt Oosting.

De nieuwste machine van Sparck, meet automatisch de afmetingen van het item en bepaalt op basis daarvan welk karton er gebruikt moet worden. “De machine kiest standaard de meest gunstige optie, zodat er zo min mogelijk afval wordt geproduceerd”. Daarna verpakt de machine het artikel perfect op maat, zonder toegevoegd materiaal. Als het product ingepakt is, wordt het gewogen. Dan gaat het nog een station verder en komt er een verzendlabel op. Klaar voor verzending.

De machine levert afnemers een enorme besparing. Een verpakker kan met de hand ongeveer dertig tot veertig dozen per uur verwerken. “Onze machine doet er 500 of 1.100 per uur. Dat is een enorme sprong voorwaarts als het gaat om arbeidsproductiviteit”.

Reductie in verpakkingsvolume van 50 procent

Bijkomend voordeel is dat de machine volgens Oosting 50 procent volume reduceert. “Ook besparen we 20 tot 30 procent karton. Onze pakjes zijn kleiner en dat betekent dat je minder karton nodig hebt. Daarmee haal je ook winst in verzendvolume. Dit betekent dat er meer pakketjes in de vrachtwagen of het vliegtuig kunnen. Ook gebruiken wij geen opvulmateriaal, zoals bubbelfoam. Hierdoor ontvang je een mooie doos met wat je hebt besteld, zonder overbodig afval".

‘Groen’ is een van de speerpunten van Sparck: CO2-reductie, minder transport en verantwoorde materialen. Juist in een industrie waar nog veel vervuilende materialen worden gebruikt, is het belangrijk om hier aandacht aan te geven. Oosting vindt karton het verpakkingsmateriaal van de toekomst. “Er is geen alternatief materiaal op dit moment dat beter biologisch afbreekbaar is. Als je karton door een papiervernietiger zou halen en je zou dat de natuur inbrengen, is het binnen twee maanden opgelost. Ook is karton een van de best recyclebare materialen. Het kan wel 20 tot 25 keer gerecycled worden”.

Er is een groeiende belangstelling voor de machines van Sparck. De eerste groep klanten kwam uit de klassieke e-commerce-wereld, met name kleding- en schoenretailers. Daarna volgden de grotere retailorganisaties en bijvoorbeeld de Britse drogisterijketen Boots.

Groeimarkt in de VS

Sparck heeft kantoren in de Benelux en verkoopkantoren in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Daarnaast zijn er agentennetwerken in Hongarije, Tsjechië, Polen, Denemarken en Zweden. Ook zijn er vestigingen in Atlanta en New York. Noord-Amerika is een van de grootste groeilanden van Sparck. In het derde kwartaal gaat Sparck ook de stap nemen naar de APAC-landen (Azië en Australië). Deze stap zal als eerste gezet worden in Australië, Nieuw-Zeeland, Korea en Japan.

Internationaal en verduurzaming

Twee jaar geleden rond de overname van het Amsterdamse investeringsbedrijf, werd er ook gezocht naar een bank in Nederland, zo kwam Rabobank in beeld. “Door lokale contacten zijn wij in gesprek gekomen”, vertelt Jan Andries Kooistra, Accountmanager Grootzakelijk bij Rabobank. “Dit begon na de overname en ging vooral om de vraag: je bent nu een zelfstandig bedrijf, hoe nu verder? Er komt namelijk heel veel bij kijken, zowel bij de nationale- als internationale ambities van Sparck. Ook hebben we, met hulp van onze International Desk, contacten gelegd met collega's uit New York. Rabobank heeft ook goede banden in Australië, die binnenkort bij de verdere uitbreiding weer handig zijn. Op deze manier kan Rabobank met zijn internationaal netwerk mede invulling geven aan de internationale ambities van het bedrijf”.

Sparck heeft volgens Kooistra een fantastisch product. “De verdere verduurzaming is voor de hele maatschappij belangrijk, dus daar willen we bij betrokken zijn. Daarnaast is het belangrijk dat we internationale bedrijven hebben in de regio. Dit heeft namelijk niet alleen een positieve invloed op de werkgelegenheid, maar ook een positief effect op andere bedrijven om zich in de regio te gaan vestigen. Het is geweldig als je het over wereldsteden als New York hebt, terwijl het hoofdkantoor in Drachten staat”.

Oosting spreekt van een goed contact met Rabobank. “Ik ben altijd een fan geweest van deze bank. Ik bankier daar zelf al mijn hele leven. De persoonlijke aandacht bij banken wordt minder, maar Rabobank hanteert nog de menselijke maat. Met vaste contactpersonen zoals Jan Andries is het altijd prettig werken en krijg je ook persoonlijke vragen. Het is altijd net even meer dan bij andere banken”.

Groenfinanciering

Oosting vindt het belangrijk dat Rabobank duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Hij wil op korte termijn voor de verdere verduurzaming van gebouwen en de fabriek ook weer om de tafel met Rabobank. “Als wij zelf een duurzaam product aanbieden, moeten we dat ook doorvertalen naar het bedrijf zelf, van kantoor tot aan de medewerkers. Wij zijn zelf een duurzaamheidsprogramma gestart en zijn hiermee vooruitlopend op nieuwe Europese wetgeving rondom normen over verduurzaming en de rapportage. Hierbij hebben we verschillende collega's betrokken en hebben we een programma opgesteld met zeven doelen rondom duurzame bedrijfsvoering, inclusie en werkcultuur”.

Als concreet voorbeeld noemt Oosting het duurzame serviceconcept dat Sparck heeft ontwikkeld. “We onderhouden ons machinepark voor 80 procent op afstand. Dus als er een machine in Parijs staat die onderhoud nodig heeft, stapt niet iemand uit Drachten in de auto of het vliegtuig. Met moderne communicatiemiddelen sturen wij lokaal aanwezige technici aan”.

Verduurzaming is een containerbegrip geworden, zegt Kooistra. “Ik denk dat heel veel ondernemers een voorbeeld kunnen nemen aan Sparck dat er echt concreet iets mee doet. Dat zien wij als bank ook heel graag”.

Wij bieden financieringsoplossingen op maat. Denk aan krediet voor extra werkkapitaal, een grootzakelijke lening voor een bedrijfsovername of andere grote investeringen. Benieuwd hoe wij jouw bedrijf kunnen helpen met service en financiering op maat?