Status zakelijke betaalopdracht

Twijfel je of een ingeplande zakelijke betaalopdracht wel is verwerkt? In internetbankieren bekijk je de status van je betaalopdrachten. Zo weet je of je de betaalopdracht opnieuw moet uitvoeren of dat deze al door ons in behandeling is genomen.

De status van je zakelijke betaalopdracht

Is je betaalopdracht (nog) niet gelukt? Dan wil je vast graag weten wat er aan de hand is. Bij iedere geplande betaalopdracht staat bij ‘Opdrachtstatus’ of hij wel of niet is verwerkt. Je vindt ‘Opdrachtstatus’ op de volgende manier.

1
Log in in internetbankieren
2
Ga naar 'Overzicht'
3
Ga naar 'Betalen en ontvangen'
4
Klik in het menu 'Opdrachten' op 'Opdrachtstatus'
5
Kies je rekening(en)

Je ziet nu de status van je zakelijke betaalopdracht in de tabbladen ‘Actie vereist’, ‘Geagendeerd’, ‘In behandeling’

Betekenis van de status van je betaalopdracht

Hieronder zie je de verschillende statussen en wat ze betekenen.

    Aangeboden: de betaalopdracht is in behandeling. Deze status verandert meestal snel in een van de andere statussen. Afgekeurd: de betaalopdracht is niet uitgevoerd, bijvoorbeeld omdat er te weinig geld op je zakelijke rekening staat. Afgekeurde betaalopdrachten worden niet meer uitgevoerd en kun je niet verwijderen. Gereserveerd: deze status komt voor bij een spoed betaalopdracht. Die verwerken we op werkdagen tot 16.30 uur. Doe je de spoed betaalopdracht na dat tijdstip of in het weekend, dan krijgt de betaling tot de volgende werkdag 08.00 uur de status ‘Gereserveerd’. Geannuleerd: de betaalopdracht is geannuleerd door een bepaalde uitgevoerde actie. Zo kan de betaalopdracht geannuleerd zijn door een gebruiker die de tweede handtekening moest zetten of een geagendeerde betaalopdracht die is ingetrokken. Handtekening nodig: de betaalopdracht moet nog worden goedgekeurd door iemand die bevoegd is om te ondertekenen voor de eerste handtekening. In behandeling: de betaalopdracht is ontvangen en wordt nog verwerkt. Openstaand: een betaalopdracht krijgt deze status tot de datum waarop de betaling daadwerkelijk wordt gedaan. Tweede handtekening nodig: de betaalopdracht moet nog worden goedgekeurd door iemand die bevoegd is om te ondertekenen voor de tweede handtekening. Uitgesteld: de betaalopdracht is uitgesteld omdat het saldo op de rekening onvoldoende is. Als er in de volgende dagen voldoende wordt bijgeschreven op de rekening, wordt de opdracht alsnog uitgevoerd. Voor Euro- en Wereldbetalingen geldt een termijn van 3 werkdagen en voor snelle Eurobetalingen (Instant Payments) 5 kalenderdagen. Als het dan nog niet is gelukt, keuren we de betaalopdracht af.
    Zit je rekening in een rekeninggroep, dan controleren we ieder half uur het saldo. Zo kan je opdracht bij voldoende saldo voor een eventuele cut-off tijd worden uitgevoerd.
    Uitgevoerd: de betaalopdracht is uitgevoerd. Verlopen: de betaalopdracht is niet op tijd voorzien van de benodigde handtekeningen. Verzonden naar bank: deze status is ter vervanging van de status ‘Goedgekeurd’ omdat het resultaat van verwerking door de externe bank onbekend is. De betaalopdracht is door ons via een MT101-bericht aan de uitvoerende bank gestuurd.

Als je betaalopdracht is gelukt, zie je hem in het overzicht van je bij- en afschrijvingen. Je overboeking is dan volledig verwerkt.