Vals en beschadigd geld

Vals of flink beschadigd geld is niks waard en vormt een risico voor je bedrijf. Hoe voorkom je als ondernemer dat een klant je met vals geld betaalt? En wat doe je als het toch misgaat?

Vals geld herkennen

Vals geld in handen hebben en ermee betalen is strafbaar. Neem daarom geen vals geld aan. Op de website van De Nederlandsche Bank (DNB) lees je hoe je als ondernemer vals geld herkent. Controleer dit zelf of gebruik een apparaat.

Vals geld aangeven

Vals geld krijgt je bedrijf helaas niet vergoed. Het is niks waard. Denk je dat je vals geld in handen hebt?

    Stuur het op naar De Nederlandsche Bank. Als het echt geld is, krijg je het vergoed. Is het vals, dan krijg je er niks voor terug. Je kunt het ook in een van onze vestigingen afgeven, dan sturen wij het voor je op. Doe aangifte bij de politie. Ben je als ondernemer verzekerd voor vals geld? Neem dan contact op met je verzekeringsmaatschappij.

Let op: het opnieuw uitgeven van vals geld om ervanaf te komen, is strafbaar.

Beschadigd geld inwisselen

Beschadigd geld is een wettig betaalmiddel. Maar als de schade te groot is, mag je het weigeren. Heeft je bedrijf toch beschadigd geld? Wissel dit in bij De Nederlandsche Bank.

Ga met het beschadigde geld naar DNB in Amsterdam of stuur het op. Doe dit per aangetekende en verzekerde post. Als je meer dan de helft van het biljet nog hebt, krijg je er nieuw geld voor terug. Ook beschadigd muntgeld wissel je in. Het is niet mogelijk om beschadigd geld in te wisselen bij Rabobank.

Veelgestelde vragen