Zakelijk betaalverzoek aanmaken
Controleer eerst of je klant een rekening heeft bij een Nederlandse bank.
Of klik op de knop 'Betaalverzoek' op de pagina 'Overzicht' in je Rabo App of internetbankieren.
Het te ontvangen bedrag is maximaal € 5.000. Vul bij omschrijving bijvoorbeeld het factuurnummer in.
Een eenmalig betaalverzoek blijft na aanmaken maximaal 100 dagen geldig. Een betaalverzoek voor meerdere keren blijft na aanmaken 2 jaar geldig.
Dit kan via WhatsApp, sms, Facebook Messenger, QR-code of e-mail. De ontvanger kan het bedrag via de link betalen met iDeal.
Wat je moet weten over een zakelijk betaalverzoek
Veelgestelde vragen
Hoe herkent de ontvanger mijn betaalverzoek?
De ontvanger krijgt het betaalverzoek in een WhatsApp- of sms-bericht van je telefoonnummer.
Als de ontvanger op de betaallink klikt, dan komt hij op een iDEAL-pagina met je naam, je rekeningnummer (IBAN) en de omschrijving die je hebt ingevuld.
Mijn klant kan de betaallink niet openen. Wat nu?
Jij staat waarschijnlijk niet als contactpersoon in de telefoon van de ontvanger. In veel social media (ook WhatsApp) werkt de betaallink van onbekenden niet. Vraag de ontvanger om je telefoonnummer op te slaan in zijn contacten.
Waarom kan ik bepaalde betaalrekeningen niet selecteren voor een betaalverzoek?
Weet je zeker dat de rekeningbeheerder je de rechten heeft gegeven om een betaalverzoek te maken en te tekenen? Check dit eerst even. De beheerder kan je de juiste rechten geven in internetbankieren.
Waarom kan mijn klant mij niet meer betalen met een betaalverzoek?
De ontvanger kan maar één keer via de link betalen. Zo maakt hij het geld niet dubbel over. Een niet gebruikte betaallink werkt maximaal 100 dagen. Daarna krijgt hij de status ‘Verlopen’. Nog geen geld op je rekening gekregen? Maak een nieuw betaalverzoek aan.