Zakelijk betaalverzoek aanmaken

Stuur eenvoudig facturen of herinneringen met een zakelijk betaalverzoek. Zo krijg je sneller betaald en heb je minder gedoe met contant geld.

Zakelijk betaalverzoek aanmaken

Controleer eerst of je klant een rekening heeft bij een Nederlandse bank.

Klik hieronder op 'Betaalverzoek aanmaken'

Of klik op de knop 'Betaalverzoek' op de pagina 'Overzicht' in je Rabo App of internetbankieren.

Vul het bedrag en omschrijving in

Het te ontvangen bedrag is maximaal € 5.000. Vul bij omschrijving bijvoorbeeld het factuurnummer in.

Geef aan of het betaalverzoek vaker betaald kan worden

Een eenmalig betaalverzoek blijft na aanmaken maximaal 100 dagen geldig. Een betaalverzoek voor meerdere keren blijft na aanmaken 2 jaar geldig.

Verstuur je betaalverzoek

Dit kan via WhatsApp, sms, Facebook Messenger, QR-code of e-mail. De ontvanger kan het bedrag via de link betalen met iDeal.

Wat je moet weten over een zakelijk betaalverzoek

Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is kosteloos. Je betaalt wel de standaard kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling (€ 0,15) op je zakelijke rekening. Wil je een betaalverzoek verwijderen? Klik nadat je bent ingelogd op 'Betaalverzoeken' en daarna op 'Openstaand'. Kies het betaalverzoek dat je wil verwijderen en klik op 'Verwijderen'. Heb je zelf te veel geld overgemaakt door een verkeerd betaalverzoek? Vraag de afzender om je geld terug te storten.

Veelgestelde vragen

Hoe herkent de ontvanger mijn betaalverzoek?

De ontvanger krijgt het betaalverzoek in een WhatsApp- of sms-bericht van je telefoonnummer.

Verstuur je het betaalverzoek via social media? Dan ziet hij je account in bijvoorbeeld Facebook Messenger. Stuur je het betaalverzoek via een e-mail? Dan kun je de factuur aan de e-mail toevoegen.

Als de ontvanger op de betaallink klikt, dan komt hij op een iDEAL-pagina met je naam, je rekeningnummer (IBAN) en de omschrijving die je hebt ingevuld.

Mijn klant kan de betaallink niet openen. Wat nu?

Jij staat waarschijnlijk niet als contactpersoon in de telefoon van de ontvanger. In veel social media (ook WhatsApp) werkt de betaallink van onbekenden niet. Vraag de ontvanger om je telefoonnummer op te slaan in zijn contacten.

Waarom kan ik bepaalde betaalrekeningen niet selecteren voor een betaalverzoek?

Weet je zeker dat de rekeningbeheerder je de rechten heeft gegeven om een betaalverzoek te maken en te tekenen? Check dit eerst even. De beheerder kan je de juiste rechten geven in internetbankieren.

Waarom kan mijn klant mij niet meer betalen met een betaalverzoek?

De ontvanger kan maar één keer via de link betalen. Zo maakt hij het geld niet dubbel over. Een niet gebruikte betaallink werkt maximaal 100 dagen. Daarna krijgt hij de status ‘Verlopen’. Nog geen geld op je rekening gekregen? Maak een nieuw betaalverzoek aan.