Bonnie: de digitale bon in je broekzak
Iedereen kent het wel: bonnetjes die je nog nodig hebt, blijk je per ongeluk toch te hebben weggegooid. Of ze hebben samen met je spijkerbroek een wasbeurt gehad en zijn onleesbaar geworden. Daarom willen ondernemers Joost Verbakel en Arian Khoshchin met Bonnie de papieren bon voorgoed de wereld uit helpen.
Uit statistieken blijkt dat ongeveer 90 procent van de papieren bonnetjes in de prullenbak belandt. Met Bonnie, een digitale interface die consumenten een digitale kassabon van hun aankoop biedt, worden papieren bonnetjes overbodig. Na het afrekenen bij de kassa, wordt de bon automatisch naar de terminal gestuurd. Door de Bonnie app te verbinden met de terminal, ontvang je de bon direct op je telefoon.
Museumbezoek
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden was de aanleiding voor de start-up. Khoshchin: “Ik raakte geïnspireerd door een oud kleitablet met spijkerschrift dat was opgegraven in Iran, waar ik vandaan kom. Het tablet beschreef een transactie tussen verkoper en klant en was duizenden jaren bewaard gebleven. Hierdoor ging ik nadenken over hoe toekomstige transactiebewijzen eruit zouden moeten zien.”
De weg van idee naar prototype was er een met de nodige hobbels. “We wilden grote en kleine retailers kunnen helpen met de transitie van papier naar digitaal, dus onze oplossing moest ook aansluiten bij bedrijven die niet direct hun volledige kassasysteem willen of kunnen vernieuwen. Daarom kozen we voor een toevoeging aan het bestaande kassasysteem die goedkoper is dan een bonnetjesprinter, met een abonnementsstructuur die goedkoper is dan de printkosten, mét alle voordelen die digitalisering biedt.”
Boetes voorkomen
Verbakel vertelt: “Mensen verliezen hun papieren bonnetjes om verschillende redenen. Veel mensen vernietigen snel hun bonnetjes, anderen kunnen zich niet herinneren waar ze het hebben bewaard. Toch kun je deze bonnetjes nog nodig hebben, bijvoorbeeld als aankoopbewijs voor garantieclaims, belastingaftrek of de zakelijke administratie. Als je je bonnetje niet kunt tonen, kan dat zorgen voor financieel verlies of zelfs boetes in het geval van belastingaangifte of kantoorgerelateerde kosten. Digitale bonnetjes kunnen bijna nooit verloren gaan. En zelfs als ze verloren gaan, zijn ze gemakkelijk te vervangen.”
Overigens kun je als consument niet zomaar bij elke winkel je bon digitaal ontvangen. Ondernemers moeten beschikken over een speciale Bonnie terminal. Maar ook voor hen valt er winst te behalen. “Een gemiddeld papieren ontvangstbewijs kost rond de € 0,015 per ontvangstbewijs. Dit betekent dat een winkelier die 1000 bonnetjes per dag afdrukt, tussen de € 5.475 en € 18.250 per jaar kan besparen op het papier.”
Digitaliseren is verduurzamen
Digitale bonnetjes kunnen niet alleen de kosten, maar ook de ecologische voetafdruk drastisch verminderen. “Alleen al in de VS worden jaarlijks meer dan 12,4 miljoen bomen en 50 miljard liter water gebruikt bij het maken van papieren bonnetjes, wat 680 miljoen kilogram afval en 1,8 miljard kilogram CO2 oplevert. Hoewel recycling van afval het juiste is om te doen in een extreem vervuilde wereld als de onze, zijn papieren bonnetjes helaas niet gemakkelijk recyclebaar.” Ook bevatten sommige papieren bonnetjes een chemische stof die mogelijk schadelijk is voor de gezondheid. “Door te digitaliseren, voorkomen we dat kassiers en andere mensen die met bonpapier moeten werken, in aanraking komen met deze stof.”
Events
Wat Verbakel andere startende ondernemers zou willen aanraden? “Kies je PR events bewust. Er zijn veel grote en kleine events waaraan je kunt deelnemen. Kijk goed naar of het event past bij jouw bedrijf: wie is de host, welke presentaties worden er gehouden en welke bezoekers komen erop af? Zo hebben wij veel gehad aan de presentatieavonden die Rabobank organiseert. Hier hebben wij veel nieuwe kennis en contacten opgedaan. Een event kan jouw bedrijf zeker verder helpen, maar als je niet kritisch blijft, kost het je vooral tijd.”