Plantaardige cappuccino met één druk op de knop
Een veganistische cappuccino bestellen op het terras? Dat is tegenwoordig geen probleem meer. Maar haal je je koffie uit een automaat, dan wordt het een stuk lastiger. Astrid van Santen besloot hier verandering in te brengen met haar bedrijf Natulatte. Natulatte biedt 100% plantaardige havermelkpoeder en cacaomix voor in de koffieautomaat. Met één druk op de knop kun je nu een plantaardige cappuccino of warme chocolademelk uit de reguliere koffieautomaat tappen.
De keuze voor een plantaardig alternatief moet overal mogelijk zijn, vindt van Santen. “Totdat onze innovatie op de markt kwam, was er voor in de koffieautomaat nog geen plantaardig alternatief beschikbaar. Op dit moment kiest men in 12% van de gevallen in de supermarkt al voor plantaardige melk. De verwachting is dat dit jaarlijks oploopt met 10%. Dit willen we ook voor de melk in de koffieautomaat. Hoe leuk is het als je hier ook de keuze hebt?”
Alleen in de natuur
Vrijheid en geluk voor mens en dier, dat is de missie van Natulatte. Het idee voor Natulatte ontstond dan ook toen van Santen een paar jaar geleden een aantal dagen in de natuur doorbracht. “Zonder apparaat, pen en papier. Alleen met water en jezelf. Ik besefte hoe mooi de natuur is en hoe alles dat leeft met elkaar verbonden is. Hoe we op het moment dieren voor consumptie houden, put de aarde ontzettend uit.” Eenmaal terug op kantoor viel haar ineens op dat de koffiecorner niet alleen ontzettend saai is, maar ook niet diervrij. Het zaadje voor Natulatte was geplant.
Rabo Innovatielening
Op advies van Rabobank is van Santen eerst voor crowdfunding gegaan, waarna Rabobank haar een Innovatielening verstrekte. “We hebben heel lang kunnen praten over mijn start-up en mijn cijfers en plannen. Dat heeft mij een duidelijk stappenplan en helder inzicht gegeven in hoe ik mijn financiering wilde gaan opzetten. Ook heb ik via Rabobank waardevolle contacten opgedaan voor mijn bedrijf.” Inmiddels is de eerste batch van het product afgelopen december geproduceerd en komt Natulatte binnen bij steeds meer koffiedistributeurs, zowel vanuit eigen beweging als op initiatief van de eindklant zelf. Ook Rabobank heeft zich al gemeld. “Er worden nu diverse pilots gepland met bedrijven en de Makro wil ons vanaf medio augustus in het assortiment opnemen. Ook de eerste klant in Duitsland heeft zich al aangediend.”
Van Santen is een ambitieuze ondernemer en zit niet stil. “We willen ook de B2C markt kunnen bedienen. Daarom zijn we al enige tijd bezig met Dolce Gusto cups en sachets. Naast onze sales strategie hebben we ook veel aandacht voor kwaliteitsverbetering. Hoe kunnen we gezondere ingrediënten haalbaar maken, hoe ontwikkelen we een nog mooiere foam en hoe kunnen we onze verpakkingsmaterialen verduurzamen? Om deze ambities te kunnen waarmaken, zijn we ook op zoek naar een investeerder.”
Samen
Het beste advies voor startende ondernemers? “Wees innovatief en heb lef. Het is goed dat de gevestigde orde wordt uitgedaagd door starters, zodat er nieuwe bedrijven ontstaan die meer dynamiek en nieuw leven in de economie brengen. En: doe het samen. Vraag hulp aan coaches, experts, mensen die in jouw sector al succesvol zijn. Vergeet ook je klanten niet. Mijn ervaring is dat ze me graag helpen om succesvol aan ze te kunnen verkopen, omdat het een win-win is.”