Botanische biertjes van Lowlander veroveren in rap tempo de wereld
Een brouwer zonder brouwerij is vrij uniek. Een brouwer die zijn bier van kruiden, specerijen en vers fruit maakt, was er zelfs nog niet. Met Lowlander Beer bracht oprichter en ‘Chief Botannical Officer’ Frederik Kampman daar in 2015 verandering in. Zijn merk verovert inmiddels in razend tempo de wereld.
Sinaasappelschillen en dennennaalden
Inspiratie voor zijn concept haalde Kampman destijds uit de voor hem bekende gin-wereld, waarin producenten vaker met botannicals experimenteren. Het toepassen van dit idee binnen de bierindustrie blijkt een schot in de roos. Varianten als wadden-, dennenboom- en zelfs tompoucenbier vinden gretig aftrek onder horecazaken, supermarkten en groothandels. Lowlander probeert bovendien zo duurzaam mogelijk te werk te gaan. Zo zijn de ingrediënten van het bier bijvoorbeeld afkomstig van overgebleven sinaasappelschillen uit restaurants en van dennennaalden van afgedankte kerstbomen.
Sinds een aantal jaar financiert Rabobank deze scale-up. Jeroen Brouwer is als Startup & Scale-up Banker nauw betrokken bij de onderneming van Kampman. ‘Sinds we samenwerken met Lowlander heb ik de groei van dichtbij meegemaakt. Het bedrijf heeft geen assets, omdat het niet over eigen brouwerijen beschikt. Daardoor kon het de afgelopen jaren blijven groeien zonder forse investeringen te doen. Bovendien leunt Lowlander niet alleen op afnemers in de horeca, maar ook op ondernemers in de retail. Door snel en kordaat in te spelen op omstandigheden als Covid-maatregelen, van fusten naar blikjes bier bijvoorbeeld, groeit de omzet van het bedrijf tot dusverre jaarlijks met een factoor drie. ’
Expansiedrift
Als het aan Kampman ligt, zit aan die groei bovendien voorlopig geen einde. ‘Vanaf dag één had ik al een internationale expansie van het bedrijf in mijn hoofd. Destijds hadden we daar, met een beperkt team en weinig contacten binnen de productieketen, beter even mee kunnen wachten. Maar die ambitie om onze producten ook buiten de landsgrenzen neer te zetten, is zeker niet verdwenen. We zetten nu concrete stappen in die richting.’
En dat is niet het enige wat Kampman met Lowlander voor ogen heeft. ‘We focusten ons eerst op laag alcoholisch bier. Zelf denken we dat alcoholvrije drankjes een steeds grotere vlucht gaan nemen. Mede daarom ontwikkelen we nu steeds meer botanische drankjes met van allerlei nieuwe ingrediënten en smaken. Daarnaast zijn we bezig met het opzetten van eigen horecazaken. Eerst in Nederland, maar op termijn ook in het buitenland.’
Samenwerking met Rabobank
Aan plannen en wensen dus geen gebrek bij Kampman. Hij ziet zich hierin gesteund door Rabobank. ‘Ze helpen ons niet alleen met financiering, voornamelijk bestaande uit werkkapitaal, maar brengen ons ook in contact met branchespecialisten binnen de bank. Bij hen kunnen we onze strategie toetsen. Daarnaast denken ze mee over de toekomst. Hoe kunnen we eigen horecazaken het beste ontwikkelen en managen? Wat is handig om te doen als het gaat om acquisitie? Bovendien introduceert de bank ons bij contacten die verder gaan dan de landsgrenzen. Die inzichten, kennisdeling en netwerkfunctie zijn enorm waardevol.’
Brouwer is op zijn beurt onder de indruk van de ondernemerskwaliteiten van Kampman. ‘Er zijn veel hobbyisten die proberen hun product groot te maken. Een aanzienlijk aantal van hen lukt dat niet. Zij blijven hangen in lokale markten, als ze daar al hun weg weten te vinden. Lowlander daarentegen is, na de grote merken, nu al een van de grootste onafhankelijke brouwers van Nederland. Kampman weet in te spelen op de nieuwe bierdrinker en heeft gevoel voor de smaakbehoeften op de lokale afzetmarkten. In Zuid-Amerika zijn bijvoorbeeld andere smaken populair dan in West-Europa.’
Dat is niet het enige waardoor Lowlander volgens Brouwer zo’n succes is. ‘Kampman heeft een uitstekend oog voor markttrends. Laag calorische, nieuwe, bijzondere smaken bier die op een duurzame manier tot stand komen, maken een opmars. Het botanische bier van Lowlander is daarmee een voorloper.’
Ontdek welke financiering past bij jouw onderneming
Als startup of scale-up bedrijf heb je soms behoefte aan een financiering. Rabobank biedt verschillende 15 financieringsproducten en 3 innovatiefondsen voor een duurzame groei in elke ontwikkelfase.