Orbisk helpt professionele keukens voedselverspilling te verminderen en werkt zo mee aan de voedseltransitie
We verspillen jaarlijks 1,3 miljard ton voedsel; dat is maar liefst een derde van al het eten dat we wereldwijd produceren. Verminderen we voedselverspilling, dan heeft dat een enorm positieve impact op onze uitstoot. Een transitie naar een duurzamer voedselsysteem is dus nodig. Orbisk helpt; hun slimme monitor observeert de prullenbak en zo ontdekken professionele keukens wat ze verspillen en hoe ze efficiënter inkopen. Olaf van der Veen (Founder & CEO) vertelt: ‘70% van voedsel dat verloren gaat, heeft nooit op een bord gelegen.’
Bijdrage aan de voedseltransitie
In 2018 besluiten Van der Veen en zijn compagnon Bart van Arnhem dat ze met hun kennis van technologie en ondernemen een wereldprobleem willen aanpakken. Van der Veen: ‘Of dat probleem plastic, transport, energie of voedsel was, maakte ons eigenlijk niet uit. We wilden een oplossing creëren die op schaal ertoe doet.’ Een van de scenario’s van Project Drawdown, een non-profitorganisatie die effectieve oplossingen zoekt om klimaatverandering tegen te gaan, overtuigde het duo. ‘Project Drawdown laat keer op keer zien dat voedselafval verminderen het hoogst scoort als kans om klimaatverandering op korte termijn terug te dringen.’
Vooral in professionele keukens zag Van der Veen kansen: ‘Als ik in een hotel ontbijt, ben ik vaak de laatste bij het buffet. Moet je eens zien wat er allemaal nog ligt. Wat blijkt: 70% van het voedsel dat verloren gaat, heeft nooit op een bord gelegen. Ingrediënten zijn al voorgesneden, gerechten zijn al bereid, maar gasten hadden al genoeg gegeten.’
Benieuwd naar meer cijfers over voedselverspilling in de horeca en welke stappen de branche zet? Lees dan onze sectorupdate Horeca verspilt 5,6 miljoen kilogram minder voedsel - maar nog altijd voor bijna 650 miljoen euro.
Het belang van efficiëntie in de keuken
Zo ontstond Orbisk, een slimme monitor die met Artificial Intelligence (AI) automatisch bij de prullenbak meet en herkent welk voedsel je weggooit, hoeveel en op welk moment van de dag. De data die het apparaat verzamelt helpt professionele keukens efficiënter voedsel in te kopen. En de noodzaak daarvan groeit. Niet alleen omdat duurzaamheid op Europees en wereldwijd niveau steeds meer geforceerd wordt, vertelt Van der Veen. ‘De voedselprijzen zijn hard gestegen, maar de restaurantbezoeker betaalt slechts iets meer dan eerder. Bedrijven kunnen zich het niet meer veroorloven om tienduizenden euro’s aan voedsel weg te gooien. En met het oog op duurzaamheid willen ze dat ook niet.’
“Geaggregeerde data geeft een heel nauwkeurig beeld over jouw voedselafval. En het geeft je de mogelijkheid om efficiënter in te kopen.”
‘In 2018 zijn we zoveel mogelijk de keukens ingegaan en naast de afvalbak gaan staan. Waar zit het ongemak? Wat werkt wel en wat juist niet? Een jaar later hadden we een eerste prototype monitor dat we bij paar klanten neer konden zetten.’ Inmiddels bestaat het klantenbestand van Orbisk uit 500 bedrijven. Van der Veen vervolgt: 'AI maakt onze apparatuur frictieloos voor de gebruiker. In een halve seconde registreert het of je tomaten, zalm of cheesecake weggooit, en hoeveel. Maar ook of het op een snijplank of op een bord ligt en hoe laat dat gebeurt. Zo zegt het iets over waarom het voedsel wordt weggegooid. Geaggregeerde data geeft een heel nauwkeurig beeld over jouw voedselafval. En het geeft je de mogelijkheid om efficiënter in te kopen.’
Rol van Rabobank
Met hulp van onder andere Rabobank groeide Orbisk in korte tijd flink. ‘Het begon in 2019 met een achtergestelde innovatielening’, vertelt Van der Veen. ‘Een heel mooi en laagdrempelig middel; het nam voor ons een hoop risico's weg en gaf ruimte om eerste medewerkers aan te nemen, klanten aan te trekken en investeringen te doen. Recent verleende Rabobank een extra financiering. We zijn nu echt aan het opschalen en daar heb je mensen en spullen voor nodig. Met de financiering kunnen we die middelen vrijmaken.’
Gerben Dijksterhuis is als Startup & Scale-up bankier betrokken bij de groei van Orbisk. De samenwerking met het bedrijf past goed binnen de ambitie van Rabobank om bij te dragen aan de voedseltransitie, vertelt hij. ‘Voedselverspilling tegengaan lijkt een quick win. Maar de nodige gedragsverandering realiseren is in de praktijk best lastig’. Orbisk zet dat probleem om in een sterk businessmodel; ze geven klanten inzicht in hun voedselverspilling en bieden direct een simpele oplossing.
“We kijken vooral vanuit de kennis die we hebben van sectoren; welke risico’s zijn er voor jouw bedrijf, wat is realistisch qua groei, hoe doen andere bedrijven het?”
Dijksterhuis hielp Orbisk met de juiste financiële middelen, maar ook met kennis van de markt uitbreiden. ‘We zijn er om bedrijven te helpen een marktklaar product neer te zetten. Zo keken we bij Orbisk vanuit de kennis die we hebben van sectoren welke risico’s er zijn, wat realistisch is qua groeien en hoe andere bedrijven het doen. Ook brengen we hen in contact met bestaande klanten. Zoals via ons programma Samen Tegen Voedselverspilling. Als partner kan Orbisk klanten adviseren over hoe zij om kunnen gaan met voedselverspilling en tegelijkertijd maken ze nieuwe connecties. Orbisk is een goed voorbeeld van hoe we startups in elke levensfase helpen te ontwikkelen.’
Aardverschuiving in de sector
Orbisk groeit hard en Van der Veen heeft grote plannen voor de toekomst: ‘Op korte termijn focussen we ons vooral op internationale opschaling. We werken nu reactief in het buitenland, bijvoorbeeld voor Accor Hotels. Maar we willen ook proactief de markt op kunnen, bijvoorbeeld in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Daar gaat zoveel voedsel verloren, meer nog dan in Europa. Op lange termijn willen we ook voedselverspilling verminderen in andere industrieën waar veel voedsel verloren gaat. Zoals de gezondheidszorg en luchtvaart.’
Van der Veen besluit: ‘In de horecasector is een grote transitie gaande. Restaurants werken steeds meer datagedreven. Het is echt een disruptie. Daar spelen wij een rol in. Orbisk kijkt naar afval, maar op een gegeven moment gaan we op basis van data ook voorspellen wat gasten consumeren. Dan koop je bij voorbaat nóg efficiënter in terwijl je je gastenervaring kan verbeteren. Het is een aardverschuiving die de komende jaren gaat plaatsvinden en waarbij we met onze AI-software kunnen helpen. Het is breed, maar ik weet zeker dat het gaat gebeuren.’
Ontdek welke financiering bij jouw onderneming past
Met hulp van Rabobank kon Orbisk hun bedrijf in korte tijd flink laten groeien. Benieuwd wat we voor jouw startup of scale-up kunnen betekenen? Bekijk onze verschillende financieringsproducten en innovatiefondsen voor duurzame groei in iedere ontwikkelfase. Naast financiering zet het Startup & Scale-up team ook graag haar kennis en netwerk voor je in.