Een wereld zonder wegwerpplastic met Aquablu

22 maart 2024 10:00

Aquablu, een Nederlands bedrijf waar een duurzame visie en innovatie samenkomen, streeft met hun duurzame waterdispensers naar een plasticvrije wereld. Medeoprichter Marnix Stokvis vertelt hoe zijn bedrijf in korte tijd hard groeide en impact weet te maken op een wereld zonder plastic: ‘Onze concrete doelstelling? Voor 2030 één miljard plastic flessen besparen. Dat is een keihard doel.’

Foto van het product Aquablu Refill

Het begin van Aquablu: een surfvakantie

Het avontuur van Aquablu begon zes jaar geleden tijdens een surftrip naar Kaapstad, waar Stokvis werd geconfronteerd met de verwoestende impact van plasticvervuiling op de oceaan. Stokvis herinnert zich: ‘Terwijl ik daar ronddobberde, raakte ik verstrikt in een stroom van plastic flesjes. Dat zette me aan het denken. Misschien kon ik een systeem ontwikkelen waarbij mensen niet langer flesjes drank kopen, maar een aantrekkelijk alternatief kunnen tappen uit een apparaat?’ Terug in Nederland bundelden Marnix en zijn compagnon Marc van Zuylen hun krachten en zo werd Aquablu geboren, een bedrijf dat slimme waterdispensers maakt.

Van concept naar product

Omdat Stokvis en Van Zuylen voornamelijk een achtergrond hebben in financiën en commercie, zochten ze voor de ontwikkeling van hun product naar ontwerpers. Stokvis: ‘Als team hebben we alle aspecten bedacht, van software tot hardware. Het product moest niet alleen hygiënisch zijn en een gezond en lekker alternatief bieden, maar ook een gebruiksvriendelijk systeem hebben.’

“Onze concrete doelstelling? Voor 2030 één miljard plastic flessen besparen. Dat is een keihard doel.”

Uiteindelijk bracht Aquablu een tappunt op de markt dat kraanwater filtert en verrijkt met bruis, koeling en/of verschillende smaken: de Aquablu Refill. De drank, met vitaminen en mineralen, moet een gezond alternatief bieden voor minder gezonde opties zoals frisdrank en koffie. Stokvis: ‘We richten ons op B2B-verkopen, en specifiek op kantoren en hotels. Met een uitgebreid IT-platform kunnen we op afstand storingen oplossen, updates installeren en consumpties bijhouden. Zo weten we precies hoeveel wegwerpplastic er per locatie wordt bespaard.’

Rabobank: een partner in verschillende fasen

Aquablu's ambitieuze groeiplannen kregen een impuls dankzij een samenwerking met het Rabobank Startup en Scale-up Team, waarbij Startup en Scale-up banker Robbert Lut en accountmanager Dyon Veenboer Stokvis bijstonden. Lut legt uit: ‘Het terugdringen van wegwerpplastic en promoten van gezonde gewoonten spraken ons aan. Vanuit een ideologisch perspectief vonden we het dus erg interessant. Aan de andere kant, vanuit een zakelijk oogpunt, was Aquablu al actief op de markt met grote klanten en distributiekanalen. Ze bevonden zich eigenlijk al in een vergevorderd stadium van productontwikkeling en klantenbinding, maar om verder te groeien was financiering nodig.’

“Banken zijn over het algemeen terughoudend in de beginfase, maar Rabobank heeft zich zeker ingezet.”

Met financiële oplossingen en advies speelde Rabobank een cruciale rol bij het ondersteunen van Aquablu tijdens de start en opschaling. Er werd gekozen voor een financiering op basis van rekening-courantkrediet. Daarnaast bracht Rabobank Aquablu in contact met verschillende financieringspartners. Via hen zijn er gesprekken met specialisten op het gebied van waterdispensers, vervolgfinancieringen en interessante modellen zoals een lease-model van de Aquablu Refill. Stokvis legt uit: ‘In de eerste periode was het een kwestie van meedenken over de mogelijkheden. Banken zijn over het algemeen terughoudend in de beginfase, maar Rabobank heeft zich zeker ingezet. Nu, in een gevorderd stadium, gaat het vooral om het ondersteunen van de groei en het verkennen van toekomstige mogelijkheden.’

Toekomst voor Aquablu

Met een stevige basis in Nederland en een groeiende aanwezigheid in zestien Europese landen, kijkt Aquablu naar verdere uitbreiding in binnen- én buitenland. Lut is positief: ‘Aquablu was eigenlijk een ongebruikelijk dossier, omdat we normaal gesproken te maken hebben met startups die nog bezig zijn met het ontwikkelen van hun product. Maar Aquablu had al een eindproduct, waardoor ze tijdens de startfase al op de markt waren met grote bestaande klanten en distributiekanalen. Dat maakt het een bedrijf met veel groeipotentieel. We zien deze eerste financiering echt als een stap richting een veelbelovende toekomst, waarbij Rabobank naast financiering ook graag haar netwerk openstelt en de aanwezige kennis deelt.’

Als Stokvis terugkijkt op de afgelopen tijd, is hij trots op de succes rate van alle pilots die Aquablu heeft uitgevoerd. Stokvis: ‘We hebben het afgelopen jaar onszelf echt moeten bewijzen. We hebben ons product neergezet bij toonaangevende bedrijven zoals Adyen, Heineken, Accenture en de Schipholgroep.’ Het feit dat klanten uit eigen initiatief terugkomen en vragen om uitbreiding, gecombineerd met de hoge NPS-scores (altijd boven de 96), bevestigt voor Stokvis dat de Aquablu Refill een product is waar mensen blij van worden. ‘Ze zijn niet alleen tevreden, maar ook enthousiast om het uit te breiden. Het is geweldig om te zien hoe ons product in het eerste jaar zo positief is ontvangen door mensen.’

Robbert Lut, Marnix Stokvis en Marc van Zuylen
Robbert Lut, Marnix Stokvis en Marc van Zuylen

Ontdek welke financiering bij jouw onderneming past

Aquablu kon met hulp van Rabobank verder groeien. Benieuwd wat we voor jouw startup of scale-up kunnen betekenen? Bekijk onze verschillende financieringsproducten en innovatiefondsen voor duurzame groei in iedere ontwikkelfase. Naast financiering zet het Startup & Scale-up team ook graag haar kennis en netwerk voor je in.

Ontdek welke financieringsvorm bij jou past