Brenger verduurzaamt transport van (tweedehands) spullen
Brenger gebruikt ongebruikte ruimte in koeriersbusjes om grote spullen te vervoeren. Het platform maakt het voor consumenten makkelijk om meubels en grote objecten te verzenden, met oog voor het klimaat. Wisse Koedam richtte het bedrijf in 2016 samen met Derk van der Have op. Koedam: ‘Onze missie is simpel: elk busje optimaal benutten. Zo verdient de koerier meer, betaalt de klant minder en wordt het milieu minder belast.’
Een gat in de markt
‘Het idee kwam toen de moeder van mijn ex-vriendin haar telefoon in Doetinchem had laten liggen en vroeg of ik die kon ophalen vanuit Utrecht’, vertelt Koedam. ‘Versturen per post was in dit geval geen optie, dus dat zou een hele dag reizen kosten. Dat moest makkelijker kunnen, dacht ik.’ Koedam ontdekte dat er wel platforms waren voor personenvervoer, zoals Uber, maar geen efficiënte oplossing voor het transport van (grote) spullen.
In 2016 richtten Koedam en Van der Have, oud-studiegenoten uit Groningen, Brenger op om dit gat in de markt te vullen. Koedam: ‘Mensen huren vaak een busje. Dat kost tijd, geld en moeite. Bij Brenger koppelen we transportopdrachten aan routes van (zelfstandige) koeriers, die sowieso al onderweg zijn. Daarmee benutten we dus ongebruikte capaciteit van deze busjes.’
Duurzaamheid en technologie hand in hand
Brenger richt zich op het verminderen van CO2-uitstoot door de capaciteit van koeriersbusjes te benutten en tweedehands aankopen te stimuleren. ‘Dit sluit aan bij de energietransitie die Rabobank nastreeft,’ zegt Peri Bakr, Startup & Scale-up banker bij Rabobank. Koedam: ‘In de beginfase stond ik een middag bij een tankstation en vroeg mensen, terwijl ze hun busje volgooiden, of ze bereid zouden zijn via ons platform spullen te vervoeren en wat ze daarvoor zouden betalen.’
“Brenger is een innovatief softwarebedrijf met een positieve marktimpact, vooral wat betreft duurzaamheid.”
Daarnaast zet Brenger in op inclusiviteit. ‘Ons systeem is zo aangepast dat we discriminatie bij de keuze van koeriers voorkomen,’ legt Koedam uit. Door een algoritme te gebruiken in plaats van een keuze door de consument, krijgen alle koeriers, ongeacht naam of achtergrond, gelijke kansen. Brenger gebruikt geavanceerde algoritmes om transporten efficiënt te combineren. Met een koeriersapp beheren chauffeurs hun planning, inclusief transporten die niet van Brenger zijn. De app geeft suggesties voor extra ritten op bestaande routes, waarbij exact wordt getoond hoeveel tijd en kilometers deze kosten en wat ze opleveren.
Samenwerking met Marktplaats
Een samenwerking met Marktplaats in 2018 luidde een belangrijke groeifase voor Brenger in. Koedam: ‘We merkten dat veel mensen grote spullen zoals meubels via Marktplaats verkochten, maar dat transport een obstakel was. Door samen te werken met Marktplaats konden we dit oplossen.’ De samenwerking is sindsdien uitgebreid. ‘Dit jaar hebben we onze dienst direct geïntegreerd in hun platform, zodat gebruikers met één klik transport kunnen regelen. Dit maakt het kopen en verkopen van grote (tweedehands) spullen eenvoudiger.’
Ondersteuning met financiering, kennis en netwerk
Rabobank verstrekte een schuldfinanciering van € 1 miljoen onder de IBSK-regeling (Innovatief Borgstellingskrediet), waarmee Brenger kon opschalen zonder aandelen uit te geven. Bakr: ‘Wij zagen in 2022 meteen het potentieel van Brenger als innovatief softwarebedrijf met een positieve marktimpact, vooral wat betreft duurzaamheid. De samenwerking met Marktplaats bevestigt de vraag naar hun dienst en toont hun groeipotentieel. We zijn trots dat we dit financieel en strategisch ondersteunen.’
“De steun van Rabobank geeft ook vertrouwen aan andere investeerders.”
Koedam: ‘Voor ons was dit ideaal om verder te groeien en onze technologie uit te breiden, zonder aandelen te verkopen. De steun van Rabobank geeft ook vertrouwen aan andere investeerders.’ Maar de samenwerking ging verder dan alleen financiering. ‘Rabobank deelde ook haar expertise en netwerk. Ze brachten ons in contact met experts die onder andere meedachten over de financiering van elektrische bussen en samen met ons onderzoeken hoe betalingen aan koeriers versneld kunnen worden.’
Opschalen en toekomstplannen
Sinds de oprichting in 2016 is Brenger uitgegroeid van twee oprichters naar een team van 34 fte, met een kantoor in Amsterdam en samenwerkingen met grote platforms zoals Marktplaats. Koedam: ‘Onze ambities zijn om dé nummer één te worden voor de bezorging van grote spullen in Europa en hét transportmanagementsysteem voor koeriers te leveren.’ Ruben Hulsbergen, relatiemanager Grootzakelijk vult aan: ‘We willen met Brenger meegroeien, ook als ze hun vleugels internationaal uitslaan. We onderzoeken hoe we financiering kunnen blijven bieden, vooral bij verduurzamingsinitiatieven zoals de overstap naar elektrische voertuigen.’ Koedam kijkt met trots terug op de afgelopen jaren: ‘Het is bijzonder dat ons idee, ontstaan op een zolderkamer, is uitgegroeid tot een bedrijf met een groot team en honderden koeriers die dagelijks transporten uitvoeren.’
Ontdek welke financiering bij jouw onderneming past
Brenger kon met hulp van Rabobank al in een vroeg stadium verder groeien. Benieuwd wat we voor jouw startup of scale-up kunnen betekenen? Bekijk onze verschillende financieringsproducten en innovatiefondsen voor duurzame groei in iedere ontwikkelfase. Naast financiering zet het Startup & Scale-up team ook graag haar kennis en netwerk voor je in.