Dealroom brengt met data ondernemers en investeerders in kaart

3 april 2025 14:00

Dealroom zet data om in waardevolle inzichten voor startups, investeerders, bedrijven en overheden. ‘Onze kracht ligt in het creëren van verbindingen binnen innovatieve ecosystemen,’ zegt CFO Peter Velsen. Vanuit Nederland en Portugal werkt het 70-koppige team aan de missie om dé informatiebron over tech-ecosystemen wereldwijd te worden.

Man geeft een presentatie

Van datachaos naar waardevolle inzichten

‘Ik gebruikte zelf Dealroom voordat ik CFO werd,’ vertelt Velsen. ‘Ik werkte veel met startups en was altijd op zoek naar informatie: wie zijn de investeerders, hoeveel is er geïnvesteerd, wie zijn de spelers in dat segment? Dealroom biedt precies dit inzicht. We hebben een groot team van data-engineers die het internet afspeuren, gegevens valideren, verbanden leggen en koppelen aan bedrijfsprofielen.’ Sinds de oprichting in 2013 is Dealroom uitgegroeid tot een essentiële databron voor innovatieve ecosystemen wereldwijd. Het bedrijf verzamelt ongestructureerde data en zet deze via een Software as a Service-platform om in bruikbare inzichten voor investeerders, overheden en startups.

Om Dealroom te gebruiken, sluiten gebruikers een abonnement af voor een zelf te bepalen aantal gebruikers, met een looptijd van één tot drie jaar. Het platform bedient diverse klantsegmenten, elk met hun eigen beweegredenen om Dealroom te gebruiken. Naast het abonnement op het platform verkoopt Dealroom ook (maatwerk-) API's voor koppelingen met de eigen software van afnemers. Het Intelligence-team doet diepgaand onderzoek naar specifieke sectoren, zoals deeptech en climatetech, en publiceert rapporten over de nieuwste geografische trends.

Wereldwijd netwerk van klanten

Met meer dan honderd overheidsinstellingen als klant, van de VS tot Australië, helpt Dealroom overheden en bedrijven bij het stimuleren van innovatie. Jeroen Brouwer, Startup & Scale-up banker bij Rabobank: ‘Dealroom is een one-of-a-kind bedrijf. Het platform biedt bedrijfsgegevens verrijkt met data die openbare bronnen zoals Kamer van Koophandel niet registreren. Ze geven inzicht, leggen verbindingen en faciliteren match- én dealmaking tussen investeerders en startups.’ Daarnaast maakt ook Rabobank gebruik van Dealroom om hun Nederlandse startup-database te verrijken. Marc Kok, relatiemanager grootzakelijk bij Rabobank: ‘Dealroom geeft ons real-time inzicht in het landschap van startups en tech-ecosystemen. Ook houden ze bij wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een investeringsronde verwacht.’

Schakel tussen duurzame innovaties en investeerders

Dealroom brengt onder andere startups en scale-ups onder de aandacht in sectoren die zich bezighouden met schone energie, circulaire economie en klimaattechnologie. Kok: ‘Hiermee helpen ze investeerders en bedrijven duurzame innovaties te vinden en te ondersteunen.’ Begin 2024 benaderde Dealroom Rabobank voor financiering, zonder hierbij aandelen uit te geven. Velsen: ‘Wat Rabobank uniek maakt, is dat ze de dynamiek van startups begrijpen. Ze weten dat groei grillig kan zijn, met pieken en dalen. Toch zijn ze bereid om te investeren, en dat tegen gunstige voorwaarden. Die combinatie was voor ons doorslaggevend.’

“Wat Rabobank uniek maakt, is dat zij de dynamiek van startups begrijpen.”

De toekomst: mondiale groei

Hoewel Dealroom al wereldwijd actief is, ziet Velsen vooral groeikansen in de Verenigde Staten en Azië en in de techsector. ‘We willen ons marktaandeel uitbreiden. In Amerika bedienen we al vijftien overheden, maar er is nog veel meer potentie. Onze strategie is om eerst ecosystemen van startups en scale-ups in kaart te brengen samen met lokale overheden of steden,’ zegt Velsen. ‘In de slipstream daarvan sluiten lokale venture investeerders en bedrijven zich bij ons aan als klant. Dit spin-off effect versnelt onze groei.’ Brouwer vult aan: ‘De schaal en reikwijdte van Dealroom is al enorm en we zien zeker veel potentie voor verdere groei.’