Update
Retail en groothandel in het hart getroffen door corona
Het coronavirus is momenteel het belangrijkste issue voor de retail- en groothandel. In deze update gaan we daar uiteraard op in. Daarnaast laten we zien dat er ook in deze uitdagende tijden nog kansen zijn. Dit werken we uit in een aantal onderwerpen:
Coronacrisis: hoe blijf je omzet maken?
Het coronavirus treft de non-food detailhandel ongekend fors met een enorme vraaguitval, gigantische omzetdalingen en een ernstige liquiditeitscrisis. De sluiting van winkels betekent direct nul inkomsten terwijl de vaste kosten wel doorlopen. Het lukt de online winkels helaas niet om deze forse fysieke omzetdaling op te vangen. Uitstel van aankoop blijkt namelijk vaak afstel: de consument heeft momenteel andere prioriteiten. Zonder extra hulp vanuit o.a. de overheid gaan veel winkels failliet.
“Winkels vormen samen met horeca het hart van de aantrekkelijkheid, vitaliteit en leefbaarheid van binnensteden. Met gesloten winkels klopt dat hart niet.”
Hoe blijf je toch omzet maken?
Lees ook onze recente Retail Update die volledig in het teken van de coronacrisis staat.
Ook non-food groothandel sterk onder druk
Hoe groothandels geraakt worden door de coronacrisis is afhankelijk van de eindmarkt. Als tussenschakel is de groothandel tenslotte volledig afhankelijk van de uiteindelijke vraag naar producten. Groothandels die leveren aan supermarkten kunnen nu een plus laten zien. Groothandels die afhankelijk zijn van de horecamarkt hebben daartegenover te maken met forse omzetdalingen. Ook groothandels in non-food retail zien hun omzet flink dalen omdat veel winkels dicht zijn.
Groothandels die ook rechtstreeks zakendoen met consumenten kunnen negatieve effecten deels opvangen. Naast een teruglopende vraag kan vertraging van de supply chain een probleem zijn voor groothandels. Alternatieve inkoopmogelijkheden kunnen dit probleem beperken.
Combinatie van online en fysieke winkels biedt kansen
De combinatie van web en winkel is hét antwoord van fysieke retail op de groei van de online giganten en platforms en de reddingsboei voor zelfstandige winkeliers.
Wij zien vier oplossingen die voordelen bieden voor zowel de retailer als de klant:
De kansen van deze oplossingen kunnen beter benut worden zodra de propositie kristalhelder en de digitalisering beter op orde is. Lees meer over de kansen.
Winkelgebieden moeten flink aan de slag om de crisis door te komen
De leegstand liep al op en de piek van 2015 was al in zicht. De coronacrisis zal bijdragen aan nog meer leegstand. Locatus schatte het risicoprofiel (de kans op leegstand) van panden zelfs voor de coronacrisis als hoogste in de afgelopen 10 jaar. Naast structurele trends zoals urbanisatie en de ontwikkeling van online winkels, is er vaak een kwaliteitsprobleem in winkels en winkelgebieden.
Wij zien diverse kansen voor winkelgebieden:
Run het centrumgebied met verdergaande bevoegdheden als een bedrijf en zorg voor centrale regie;
Maak vanuit een duidelijk profiel en onderscheidend ‘verhaal’ rond het centrumgebied duidelijk waarom de klant juist ‘daar moet komen;
Breid de samenwerking tussen retailers, vastgoed en gemeenten uit met andere partners (onderwijs, cultuur, media) zodat er meer mensen worden verleid tot een bezoek en beloon de samenwerking via financiële prikkels.
Retailers moeten leren denken als mediamerk
Er zijn kansen om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen voor retailers die leren denken en handelen als mediabedrijf. Zo zien we de volgende kansen:
Benieuwd welke kansen je kunt pakken om de coronacrisis door te komen? We helpen je graag op weg. Neem vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs.