Update
CooLoo timmert aan de weg met 100% circulaire stoffering
In de traditionele meubelindustrie ontstaat bij het stofferen van meubels veel afval. De (grond)stoffen worden vanuit heel de wereld aangevoerd en het stofferen zelf is zwaar werk. CooLoo ontwikkelde een nieuwe coatingmethode voor het stofferen van meubels die minder belastend is voor mens en milieu. De coatings worden voor nagenoeg 100% gemaakt van reststromen (afvalmaterialen) die lokaal aanwezig zijn. Lees in dit artikel hoe CooLoo industriële oplossingen creëert binnen een circulair businessmodel. | Foto: Roza Schous
Waarom CooLoo het anders is gaan doen
CooLoo is ontwikkelaar en producent van ecologische coatings die worden toegepast in de meubelindustrie, interieurbouw en overige industrie. Denk hierbij aan een alternatief voor meubelstoffering maar ook coatings die worden toegepast bij interieuronderdelen, muren en vloeren. Leo Schraven, oprichter en eigenaar van CooLoo, heeft een jarenlange ervaring in de meubelindustrie: “Ik kwam tot de conclusie dat het simpeler en beter kan. Meubelfabrikanten hebben regelmatig problemen met de levering van grondstoffen die vanuit heel de wereld worden aangevoerd. Uit kostenoogpunt wordt de productie vaak verplaatst naar lagelonenlanden.” Leo ging aan de slag met de vraag: ‘Hoe kun je lokaal produceren met lokale grondstoffen?’ en ging op zoek naar een alternatief voor het stoffeerproces. Een proces dat nu uit veel stappen bestaat, waardoor veel afval ontstaat en dat medewerkers zwaar belast.
De start van CooLooIn 2013 startte Leo Schraven Cooloo en ging op zoek naar een industriële oplossing waarbij design en duurzaamheid gecombineerd werden. Leo geeft aan “Mijn eerste idee was heel simpel: neem een stuk schuim, spuit dat in met een laag verf en je hebt een meubel.” Dit eerste idee was de basis voor de nieuwe coatingmethode en daarmee ook voor het businessmodel waar CooLoo nu mee aan de weg timmert. Met een aansprekende circulaire oplossing heeft het bedrijf in korte tijd een mooie klantenkring opgebouwd.
Een nieuwe coating voor een nieuwe stoel
De levensduur van een meubelstuk wordt bepaald door de stoffering. Een stoel kan natuurlijk opnieuw gestoffeerd worden, dit is echter duur en arbeidsintensief. Bovendien wordt de oude bekleding vaak weggegooid. Dat is zonde en niet nodig. CooLoo ontwikkelde een alternatief voor het stofferen. Door bekleding op meubilair te spuiten, zijn veel minder processtappen nodig. Voor de coatings kunnen heel veel verschillende afvalmaterialen gebruikt worden zoals gerecycled leer of kurk. En de markt reageert enthousiast. De producten CooLLeather en CooLCork hebben in 2018 een Design District Award gewonnen en tijdens de Dutch Design Week 2020 kreeg de stoel ‘Ameba met Hugo de Ruiter’ de Good Industrial Design Award voor een hoogwaardig, industrieel ontwerp.
“We geloven in een industriële oplossing waarbij kunst, design en duurzaamheid naadloos gecombineerd worden”
Deze producten zien er ook ‘cool’ uit. Een voorwaarde in een trendgevoelige meubelindustrie. Daarnaast zijn de coatings makkelijk te verwijderen als het product een nieuwe look nodig heeft. Bovendien kunnen de coatings zelf hergebruikt worden, waardoor de circulaire keten zich mooi sluit. Deze coatings worden niet alleen op meubels toegepast, maar zijn voor meerdere oppervlakten geschikt. Zo zijn er ook coatings voor interieurs en industriële vloeren ontwikkeld. CooLoo verbreedt op deze manier actief de afzetmarkt door de mogelijkheden van de coatings centraal te stellen.
Technologische innovatie nodig
Dit klinkt wellicht eenvoudig en logisch maar de uitdaging zit in de ontwikkeling van de applicatiemethode. Het vraagt veel innovatie om reststromen zoals bijvoorbeeld leer, kurk en rubber in de vorm van een coating aan te kunnen brengen. Esthetische aspecten en functionaliteit komen hier samen. Deze technologische innovatie perfectioneert CooLoo steeds verder.
Sparren met je klant en samenwerken binnen de gehele keten belangrijk
In 2016 versterkte Ricco Fiorito als commercieel directeur het bedrijf. Met een achtergrond in innovatie, sales en marketing vullen de competenties van Ricco, die van Leo goed aan. Ricco werkt aan de uitrol van het CooLoo concept: “Onze visie inspireert veel klanten en sluit aan bij de wens naar duurzame, vernieuwende producten en het produceren van kosten efficiënte oplossingen. CooLoo ontwikkelt deze producten in nauwe samenspraak met architecten, ontwerpers, projectontwikkelaars en klanten. Door vanaf het begin samen te werken krijg je de beste producten.” Deze bedrijfsfilosofie werkt: CooLoo heeft binnen een relatief korte periode projecten gedaan voor klanten als ASML, Red Bull, Universiteit Utrecht en het MACRO Museum in Rome.
“We zien dat de markt behoefte heeft aan nieuwe concepten”
CooLoo ontwikkelde voor tuinmeubilair het ‘product as a service’ model. Hierbij betaalt de klant een maandelijkse fee en CooLoo blijft eigenaar. In de winter wordt het tuinmeubilair door CooLoo gereinigd en indien nodig voorzien van een frisse topcoating. De klant wordt hierbij volledig ontzorgd. Op deze manier heeft de klant elk jaar een tuinset dat er tiptop uitziet en CooLoo heeft een terugkerende inkomstenbron. Ook dit past binnen de filosofie van het bedrijf om te komen tot circulaire oplossingen en maximale waarde behoud van designproducten.
CooLoo als ontwikkelbedrijf
CooLoo heeft duidelijk voor ogen waar ze naar toe wil. Leo Schraven geeft aan: “We zien onszelf als een ontwikkelbedrijf en richten ons niet alleen op het produceren van eigen producten, maar juist ook op het ontwikkelen van nieuwe applicatietechnieken die we dan vervolgens kunnen vermarkten. Deze combinatie vormt voor ons de basis van een toekomstbestendig verdienmodel.”
Voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden
Het is een continue zoektocht naar nieuwe reststromen die CooLoo kan gebruiken om te coaten. Hier gaat veel ontwikkeltijd in zitten. Gekscherend noemen ze zichzelf wel eens de TNO van de applicatietechniek. Maar dit heeft ook een commercieel doel. CooLoo wil de ontwikkelde applicatietechnieken in licentie op de markt brengen. Blijven ontwikkelen is volgens Leo tegelijkertijd een aantrekkelijk verdienmodel: “Zo kunnen we onze oplossingen breder toepassen en leveren we een bijdrage aan circulair produceren. Maar ook onze eigen productie blijft belangrijk. Je kunt niet een soort laboratorium worden, we willen onze applicatiemethode in de praktijk brengen. We zijn al aan het nadenken over de inzet van robots om de productie verder te stroomlijnen.”
Deelname aan Circo Track
Patrick Craenmehr (accountmanager MKB) en Remon Plummen (business innovatie manager, circulair ondernemen) van Rabobank zijn enthousiaste ambassadeurs voor CooLoo en staan achter het businessmodel van het bedrijf. Remon Plummen: “CooLoo heeft deelgenomen aan een door Rabobank en Liof georganiseerde Circo Track. Dit is een programma waarbij de deelnemers anders leren kijken naar hun bedrijf. Waar verlies je waarde op je product of dienst en welke circulaire strategie kan een oplossing bieden? Na afronding van het programma gaat elke deelnemer naar huis met een concreet, actiegericht implementatieplan voor een circulair product of circulaire dienst. Deelname aan Circo Track hielp CooLoo om hun businessmodel aan te scherpen.
De ideeën van CooLoo op het gebied van circulair ondernemen zijn tijdens dit programma alleen maar bevestigd en verstevigd. Patrick geeft aan: “De visie van CooLoo past perfect in de ambitie van Rabobank om duurzaam ondernemen te stimuleren. CooLoo heeft aangetoond dat circulair ondernemen rendeert en laat dit binnen meerdere aspecten terugkomen in hun businessmodel:
Circulair ondernemen betekent dat alles gericht is op hergebruik en op kwalitatief goede producten met een lange levensduur."
Meer weten over het Circo Track programma?
Neem contact op met de Circulair Ondernemen Desk van Rabobank via circulair.ondernemen@rabobank.nl.