Update
ASC Group maakt het mogelijk met aluminium
De Nederlandse maakindustrie is sterk in het verwerken van aluminium. Aluminium heeft unieke eigenschappen: het is licht, sterk en goed recyclebaar. ASC Group maakt optimaal gebruik van de mogelijkheden van dit materiaal. Hoe? In dit artikel lees je meer over innovatie als basis voor productontwikkeling, exportkansen benutten en slimmer, duurzamer en efficiënter produceren.
In het kort:
Het gaat om continu innoveren
De ASC Group produceert aluminium klimmaterialen zoals ladders, trappen, steigers en specials. Een belangrijk strategisch merk is het beursgenoteerde Alumexx. Jeroen van den Heuvel, algemeen directeur, formuleert het kernachtig: “Wij leveren een veilige oplossing om op hoogte te werken. Omdat elke werksituatie anders is, zijn wij continu op zoek naar nieuwe, slimme oplossingen. Daarvoor is het nodig dat je de markt heel goed kent en veel contact hebt met mensen uit de praktijk. Zo maken we bijvoorbeeld werkbordessen die niet alleen in hoogte maar ook in lengte instelbaar zijn. Door een specifieke oplossing voor een klant te bedenken, komen we vaak ook op ideeën om delen van deze oplossing als los product te ontwikkelen en in grote volumes op de markt te brengen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”
Innovatie is een van de pijlers van dit bedrijf. Toen tijdens de crisis van 2008/2009 de bedrijfsomzet met 30% daalde, is geen personeel ontslagen. De tijd die vrijkwam, is benut om nieuwe producten en oplossingen te ontwikkelen.
“Met aluminium kun je alles maken”
Aluminium is een ideaal product om in te spelen op kansen in de markt. Jeroen hanteert het motto ‘Met aluminium kun je alles maken’. Daarbij is het volgens hem belangrijk om vooral in kansen te blijven denken. “Maar ik kan het niet alleen,” geeft Jeroen aan. “Het is belangrijk dat je ook ondernemerschap bij medewerkers ontwikkelt. Dit doen wij door ruimte te geven aan de medewerkers om ideeën en oplossingen voor te dragen, als kansen zich voor doen. Zo hebben wij in korte tijd een dispenser met voetpedaal ontwikkeld voor het desinfecteren van de handen. Een gewild en zinvol product in deze coronatijd.”
De kunst van verkopen via diverse kanalen
De ASC Group produceert heel veel verschillende producten. Zowel maatwerk als volume producten, voor de zakelijke markt maar ook voor consumenten. Het is volgens Jeroen van den Heuvel de kunst om de verschillende verkoopkanalen goed te benutten: “Voor onze zakelijke klanten werken wij met dealers maar ook met verhuurbedrijven. Particuliere klanten kunnen onze producten via onze eigen website bestellen maar de producten zijn ook beschikbaar via doe-het-zelfketens, gereedschapswinkels en -verhuurders en via grote onlinewinkels als bol.com, coolblue.nl en het internationaal opererende toolstation.com.
“Wij zijn via veel kanalen online en offline zichtbaar bij klanten, dat draagt bij aan ons succes.”
Een deel van het transport doet de ASC Group zelf. Dit is niet goedkoper, maar levert veel direct klant contact op en op die manier veel waardevolle feedback van de magazijnbeheerders.
Export wordt steeds belangrijker voor de ASC Group. Om te kunnen blijven groeien en ontwikkelen wil het bedrijf uiteindelijk 50% van hun omzet halen via export. Amerika biedt heel veel mogelijkheden gezien aluminium daar relatief onbekend is en Amerika zelf geen aluminiummijnen heeft. Jeroen geeft aan: “Onze productvoordelen ‘licht en sterk’ worden daar erg goed ontvangen. Daarnaast is Duitsland kansrijk. Duitsland wil kwaliteitsproducten met een gunstige prijsstelling en goede service. Dat is juist het segment waar wij ons op richten.”
Efficiënt produceren kan ook in Nederland
De ASC Group heeft haar productie teruggehaald uit Azië. Hoewel de loonkosten daar veel lager liggen, is het een bewuste keuze geweest om weer in Nederland te gaan produceren. Jeroen legt uit: “We hadden afstemmingsproblemen en er waren issues met de productiekwaliteit. Daarnaast gingen de prijzen voor containervervoer door het dak.”
Een voorwaarde als je in Nederland wilt blijven produceren, is volgens Jeroen om continu te investeren in het verbeteren van het productieproces. Soms samen met partners. Zo ontwikkelde de ASC Group samen met VDL een robotlijn die de nieuwste mogelijkheden biedt om met robots te lassen. Met deze robots kan de ASC Group sneller en concurrerend produceren en is een constante hoge kwaliteit gewaarborgd. “Robotiseren was voor ons geen financiële afweging, we hadden de robots nodig om onze groei te kunnen realiseren. Robotiseren is niet per definitie goedkoper zoals vaak gedacht wordt. Je hebt hoger gekwalificeerd personeel nodig en je moet je medewerkers continu bijscholen voor het kunnen bedienen van de robots.”
De beschikbaarheid van aluminium is problematisch en de prijzen zijn enorm gestegen. Daarom houdt de ASC Group relatief grote voorraden grondstoffen aan. Zij kiezen ervoor om een jaarvoorraad aluminium aan te houden, zodat ze zeker kunnen leveren. Dit is een risico maar pakt voor de ASC Group nu goed uit.
Circulair ondernemen is de toekomst
Voor het merk Alumexx heeft de ASC Group stappen gezet om klimmateriaal dat niet meer voldoet terug te nemen. De waardevolle grondstoffen kunnen immers hergebruikt worden. In een nieuw programma ‘Alumexx Cradle-to-Cradle' worden zowel particuliere als zakelijke klanten gestimuleerd om hun oude, afgekeurde producten te retourneren. Deze klimmaterialen worden gewogen en beoordeeld en vervolgens wordt de waarde bepaald. Hiervoor ontvangt de klant een waardecoupon, die in te leveren is bij iedere Alumexx dealer in België en Nederland. Voor de waarde van deze coupon kan men weer nieuw Alumexx (klim)materiaal kopen. Hiermee is de cirkel rond en voordeel behaald voor beide partijen.
Rabobank en ASC Group
William Heeren, accountmanager Rabobank, is de vaste adviseur en sparringpartner voor de ASC Group. Hij geeft aan: “Jeroen van den Heuvel is een ondernemer die denkt in kansen en mogelijkheden en volgt hierbij vaak zijn gevoel. We werken al veel jaren samen en zien dat het Jeroen ook lukt kansen om te zetten in succes, waarbij innovatie naast duurzaamheid voor hem belangrijke pijlers zijn. Zo is het Alumexx Cradle-to-Cradle concept een goed doordacht businessmodel, waarmee je klanten stimuleert afval en oude producten te hergebruiken.” Jeroen vult aan: “Door de jarenlange samenwerking is er sprake van een vertrouwensband met William waarbij echt alles besproken kan worden. De adviezen van William en Rabobank vind ik belangrijk. Ik regel mijn bankzaken volledig met Rabobank en ben daarnaast actief in de ledenraad van de bank. Hierdoor blijf ik op de hoogte van de ontwikkelingen binnen de bank en krijg ik de mogelijkheid om proactief mee te denken.” William vult aan: “ASC Group is een betrokken klant die de bijdrage van Rabobank zeer waardeert, maar ook bereid is om zelf te investeren in de Rabobank om zo onze dienstverlening verder te verbeteren.”