Update
Circulair matras levert Auping comfortabele voordelen op
Vanuit haar maatschappelijke betrokkenheid ontwikkelde Auping een geheel herbruikbaar matras. Bijkomend voordeel: dat is comfortabeler en veiliger dan het oude. En het circulair ondernemen levert ook nog eens een financieel voordeel op door te voldoen aan de standaarden van de Circulair Transition Indicator (CTI).
In het kort
Anderhalf miljoen matrassen in verbrandingsoven
We spenderen er een derde van ons leven op en zoeken er het liefste een die perfect bij ons past. Toch zetten we het uiteindelijk langs de kant van de weg. Jaarlijks eindigen zo’n anderhalf miljoen matrassen in de verbrandingsoven. Dat kan en moet anders, dacht matrassenfabrikant Auping. Het bedrijf is al langer koploper op het gebied van verduurzaming en maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Dat zit in onze kern vanaf de oprichting in 1888’, aldus Mark Groot Wassink, directeur Sustainability & Innovation.
Paaltjes en judomatten
Ruim tien jaar geleden startte Auping met het inzamelen van gebruikte matrassen voor hergebruik. Groot Wassink: ‘De toepasbaarheid van oude matrassen in nieuwe materialen is alleen niet hoog. Je kunt er laagwaardigere restproducten van maken, zoals paaltjes voor langs de weg of judomatten. Vandaar dat we een radicalere keuze maakten. We ontwikkelden een geheel en eindeloos herbruikbaar matras. Zonder daarbij concessies te doen aan de kostprijs en de kwaliteit. En we brachten dit innovatieve matras daadwerkelijk op de markt. We noemen het Auping Evolve, de laatste stap in de evolutie van slapen.’
Relevant blijven
Die aanpak past volgens Groot Wassink bij een circulaire bedrijfsvoering, waarbij het grotendeels draait om de vraag: durf en kun je als bedrijf – soms lastige – keuzes maken die ervoor zorgen dat iedere morgen beter is dan gisteren. ‘Wij hebben die stap gezet, want als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen. En ja, dat levert op de korte termijn best gedoe op. Bij Auping produceren we al decennialang op dezelfde manier, en opeens moet het helemaal anders. Maar wij geloven er in dat het de rol is van een bedrijf om aansluiting te vinden bij wat er in de maatschappij leeft. Anders ben je op termijn niet meer relevant. En wij kunnen het als koninklijk toonaangevend bedrijf niet permitteren om producten te maken die uiteindelijk in de verbrandingsovens eindigen.’
“Wij zetten de stap naar circulaire bedrijfsvoering, want als maakbedrijf voelen we ons verantwoordelijk voor de wereld om ons heen.”
Onverwachte meevaller
Auping ontdekte dat circulariteit óók een interessant businessmodel vormt. ‘Dat materialen bij ons terugkomen is natuurlijk prettiger dan wereldwijd inkopen van steeds schaarsere grondstoffen. Dat voordeel hadden we vooraf wel ingecalculeerd. Maar door onze circulaire werkwijze kregen we ook een onverwachte wind in de rug. Zo bleek dat ons circulaire matras zowel op het gebied van comfort en ondersteuning als brandveiligheid nog beter scoort dan het oude. En waar duurzaamheid voor veel consumenten nog niet doorslaggevend is bij het kopen van een matras, zijn comfort en veiligheid dat wel.’
Financieel voordeel
Een ander bijkomend voordeel is dat Auping rentekorting krijgt op de financiering. Auping maakt namelijk als eerste bedrijf gebruik van een circularity linked loan. Daarbij krijgt het bedrijf financieel voordeel als het voldoet aan de standaarden van de Circulair Transition Indicator (CTI). Dit is een internationaal erkende tool die meet en vastlegt hoe circulair een bedrijf is. ‘Als deelnemer moet je daarvoor uiteenlopende data verzamelen’, zegt Groot Wassink. ‘Zoals of de materialen die je gebruikt gerecycled zijn, of onttrokken aan de aarde. En of je het product uiteindelijk weer kunt hergebruiken. Daaruit ontstaat een score en ontvang je informatie over wat je kunt doen om die score verder te verhogen. Ik vind het een heel praktisch model. Het is bovendien eenvoudig toepasbaar, zowel op product- als organisatieniveau.’
Circulariteit wordt meetbaar
De CTI is ontwikkeld door de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) en KPMG. Rabobank is partner van de organisatie en dacht als specialist in de circulaire economie mee over de toepasbaarheid van de tool. Björn Aarts, Business Developer Circular Economy & Sustainability bij de bank: ‘Circulariteit is een abstract begrip. Het is baanbrekend dat we dat met de CTI daadwerkelijk meetbaar kunnen maken. Daarnaast helpt de tool bedrijven om het gesprek over circulariteit aan te gaan met ketenpartners. Zo sijpelt circulair ondernemen de hele keten door. Het is fijn dat we klanten die die circulaire doelen behalen kunnen belonen met een rentekorting. Daarnaast profiteren klanten van onze kennis en ondersteuning vanuit KPMG rondom CTI.’
“Het is baanbrekend dat we met de Circulair Transition Indicator circulariteit meetbaar kunnen maken.”
Mooi rond
Groot Wassink is positief over de circularity linked loan. ‘Ik vind het mooi dat Rabobank stimuleert dat we de CTI gebruiken om onze circulaire bedrijfsvoering verder te verbeteren. Het financiële voordeel was nooit de reden om onze producten circulair te maken, maar het maakt het wel mooi rond. Rabobank is voor ons een partner op het gebied van circulair ondernemen.’ Voor Auping stopt het niet bij het nieuwe matras. ‘Onze ambities reiken ver. Zo willen we uiterlijk in 2030 ons hele assortiment circulair hebben en doormeten via de CTI.’
Financieringsmogelijkheden voor circulaire oplossingen
Voor de grootzakelijke markt biedt Rabobank maatwerk oplossingen, waarbij de prijs voor de lening of krediet afhankelijk is van de duurzame prestaties van de onderneming, bijvoorbeeld de Circularity Linked Loan en de SDG 12.3 lening. Als enige bank in Nederland hanteert Rabobank hiervoor de Circulair Transition Indicator. Neem contact op met onze Circulair Ondernemen Desk voor meer informatie.