Onderzoek
Wet arbeidsmarkt in balans: maatregelen en effecten
De invoering van de Wet Arbeidsmarkt in balans (WAB) maakt vaste contracten goedkoper en iets minder vast. Flexibele contracten worden duurder en iets minder flexibel. Zo krijgen oproepkrachten meer rechten. Ook introduceert de WAB een afbakening tussen uitzenden en payrolling.
In het kort
De Wet arbeidsmarkt in Balans (WAB) is in mei 2019 aangenomen in de Eerste Kamer en treedt op 1 januari 2020 in werking. De maatregelen maken flexibele werknemerscontracten iets minder flexibel en vaste contracten iets minder vast. De wet raakt circa twee miljoen werknemers met een flexibel contract, maar heeft geen betrekking op zzp’ers; daarover volgt nog een nieuw wetsvoorstel. De maatregelen uit de WAB waren -op hoofdlijnen- ook al aangekondigd in het regeerakkoord. In dit Themabericht geven we een beknopt overzicht van de belangrijkste maatregelen en de mogelijke effecten.
De omvang van de flexibele schil is de afgelopen decennia sterk gestegen. Internationale onderzoeken van de Europese Raad, OESO en IMF wijzen op de rol van de institutionele inrichting van de Nederlandse arbeidsmarkt (zoals de mate van ontslagbescherming en fiscale regels) bij de toegenomen flexibilisering. Het doel van de WAB is ervoor zorgen dat de keuze van contractvorm zoveel mogelijk aansluit bij de aard van het werk en niet wordt ingegeven door de kosten en risico’s die zijn verbonden met een vast contract.
Belangrijkste maatregelen en uitzonderingen
[1] Dit vaste contract mag geen oproepcontract zijn. Werknemers met een vast contract die maximaal 30 procent extra uren werken, een vast aantal uren werken met een wisselend rooster, óf overwerken via een ‘tijd-voor-tijdregeling’ vallen wel onder de lage WW-premie.
[2] De exacte percentages zijn geen onderdeel van de WAB, maar van een aparte algemene maatregel van bestuur (AMvB).
[3] Dit is een vergoeding die de werkgever betaalt bij beëindiging van een contract.
[4] Bij seizoensgebonden werk kan gebruik gemaakt worden van de bestaande regeling waarbij geen transitievergoeding is verschuldigd als de werkgever voor afloop van een tijdelijk contract een nieuw contract aanbiedt dat binnen 6 maanden ingaat.
[5] In een algemene maatregel van bestuur zal worden vastgelegd bij welk aantal werknemers hiervan sprake is.
[6] Zie appendix voor een vergelijking tussen uitzenden en payrolling
[7] Degene waar de werknemer in dienst is.
Verwachte effecten
Ondernemers krijgen te maken met eenmalige aanpassingskosten voor het aanpassen van contracten en loonadministratie. Ook de belastingdienst en het UWV moeten hun systemen aanpassen. Daarnaast zijn er structurele (prijs)effecten.
[8] Dit zijn de volgende sectoren: 1 Agrarisch bedrijf, 3 Bouwbedrijf, 33 Horeca algemeen, 54 Culturele instellingen, 56 Schilderbedrijf.
Conclusie
Wij zien de WAB als een stap in de goede richting: vast wordt minder vast; flexibele contractvormen blijven mogelijk en worden transparanter. Zoals we eerder al schreven is het lastig om in te schatten of de voorgestelde WAB daadwerkelijk leidt tot een vlotter werkende arbeidsmarkt. Veel hangt af van nieuwe aangekondigde wetgeving met betrekking tot (laagbetaalde) zzp’ers en de vormgeving en reikwijdte van de nieuwe MKB verzuim-ontzorgverzekering.
Het is een goede zaak dat er in de wet een uitzondering wordt gemaakt voor jongeren onder de 21 jaar met een kleine bijbaan. Het is ook goed dat er een tegemoetkoming komt voor werkgevers die scholieren aannemen via een beroepsbegeleidende leerweg (BBL).
Wel vinden wij het een gemiste kans dat een tegemoetkoming slechts voor BBL-leerroutes geldt en niet voor duale opleidingen op hbo-niveau. Deze duale leerroutes zijn van groot belang bij het terugdringen van de personeelstekorten in het onderwijs en de zorg. Werkgevers die in samenwerking met onderwijsinstellingen duale werk-leerroutes aanbieden, op welk niveau dan ook, zouden niet de lasten van de veranderende transitievergoeding en WW-premiedifferentiatie moeten dragen. Ook niet als die werk-leerroute onder een tijdelijk contract gebeurt.
Voor dit Themabericht is gebruik gemaakt van de hieronder vermelde kamerstukken.
Aan de inhoud van dit Themabericht kunnen geen rechten worden ontleend.
Tweede Kamer 35074-3: Wet arbeidsmarkt in balans – Memorie van toelichting, 6 november 2018 (alleen voor zover hier naar werd verwezen in EK 35 074-D en EK 35074-F)
Eerste Kamer 35 074-A: Wet arbeidsmarkt in balans – Gewijzigd wetsvoorstel, 5 februari 2019
Eerste Kamer 35 074-D: Wet arbeidsmarkt in balans - Memorie van antwoord, 5 april 2019
Eerste Kamer 35074-F: Wet arbeidsmarkt in balans – Nadere memorie van antwoord, 7 mei 2019
Appendix: Arbeidsvoorwaarden bij uitzenden en payrolling per 1-1-2020
Deze versie is bijgewerkt op 22 juli 2019.