Update
Klaar voor 2020 met deze 6 industrietrends
Het zijn onzekere tijden voor de Nederlandse maakindustrie. Zo laat het CBS met cijfers zien dat de algehele productie krimpt, produceert VDL Nedcar minder auto’s en merkt Tata Steel een afnemende vraag naar staal. Daar bovenop leiden de eerste nieuwsberichten over een mogelijke recessie in Duitsland tot angst voor de Nederlandse economie. En dan hebben we het nog niet eens over de gevolgen van de huidige coronacrisis. Hoe bereid je je voor op ontwikkelingen in de markt en hoe zorg je dat je omzet en winst op niveau blijven?
Door slim in te spelen op deze zes trends creëer je nieuwe kansen voor je bedrijf in deze onrustige tijden. De trends:
Trend 1: manarm produceren
Om te concurreren met grote internationale partijen, is het naast een onderscheidend product ook belangrijk dat je meer en sneller produceert. Om dit te kunnen doen, investeren steeds meer bedrijven in robotisering en automatisering. Ook wel ‘manarm produceren’ genoemd. Manarm produceren wordt door bedrijven steeds vaker gezien als oplossing voor het personeelstekort. Daarbij moeten ze zich wel realiseren dat deze manier van produceren om andere kennis en vaardigheden van het personeel vraagt. Zorg daarom voor bijscholing en betrek je medewerkers direct bij nieuwe ideeën.
“Deze trends zijn geen keuzes meer: je moet er als bedrijf in meegaan om je concurrentie voor te blijven.”
Trend 2: vraag naar dienstverlening stijgt
Dienstverlening is steeds belangrijker voor bedrijven in de Nederlandse maakindustrie. Zo verandert de service van een kostenpost naar een kans om de klant beter van dienst te zijn. En daarmee voor extra omzet te zorgen, vaak tegen betere marges. Een voorbeeld van deze dienstverlening is dat bedrijven naast het maken van machines, ook zorgen voor onderhoud, reparatie en levering van onderdelen. Het wordt als het ware een full service waarmee je dichter bij je klant komt te staan.
Trend 3: verschuiving van hardware naar software
Naast de altijd al belangrijke hardware zoals je machines en materialen, wordt software in de maakindustrie ook steeds belangrijker. Dit zien we ook terug in de markt: bedrijven investeren steeds meer in software ten opzichte van hardware. Software kan dataprocessen namelijk efficiënter maken en machines beter met elkaar laten communiceren. Ook is software handig bij de ontwikkeling en het testen van nieuwe prototypes. Bedrijven gaan zich steeds meer onderscheiden met software en elektronica.
Trend 4: maatwerk leveren tegen lagere kosten
De consument wil steeds vaker maatwerk tegen een goede prijs en korte levertijd. En is ook bereid daar een hoger bedrag voor te betalen. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat de marges bij standaardproducten juist steeds meer onder druk staan en bedrijven op zoek gaan naar andere mogelijkheden. Een gevolg daarvan is dat het aantal gevraagde productvarianten enorm stijgt, terwijl de gemiddelde seriegrootte daalt. Massamaatwerk (ook wel mass customization genoemd) is het antwoord op deze veranderende marktvraag en combineert eigenlijk het beste van maatwerk en massaproductie. Bij massamaatwerk worden producten of onderdelen snel op de markt gebracht doordat er meerdere producten in een keer gemaakt worden, terwijl de consument wel wat te kiezen heeft. Een win-winsituatie dus: lagere productiekosten en gewenst maatwerk voor de klant.
Trend 5: circulair ondernemen is de nieuwe realiteit voor de industrie
De (maak)industrie is een grootverbruiker van energie en (schaarse) grondstoffen. De maatschappelijke en politieke druk om duurzaam te ondernemen neemt dan ook toe en als bedrijf moet je duurzame keuzes gaan maken. Je kunt je concurrentiepositie versterken door circulair te ondernemen en transparant te zijn over hoe je omgaat met grondstoffen en energie. Hoe kun je circulair ondernemen? Door afspraken te maken met andere bedrijven om grondstoffen in te nemen zodat je ze kunt hergebruiken. Of door eigen producten weer in te zamelen en te gebruiken als grondstof zodra ze aan het einde van hun levensduur zitten. Ook kun je reststromen zoals water en warmte hergebruiken, of zorg ervoor dat je product langer meegaat en eenvoudig te onderhouden is zodat je überhaupt minder grondstoffen nodig hebt voor nieuwe producten.
Trend 6: nieuwe samenwerkingsvormen
De technologische ontwikkelingen in de industrie gaan erg snel. Aan de ene kant zorgt dit ervoor dat meer bedrijven zich gaan specialiseren, terwijl aan de andere kant nieuwe samenwerkingen ontstaan. Je kunt als bedrijf niet overal goed in zijn, daarom is het belangrijk om de juiste (kennis)partners te kiezen. Zo zien we dat op steeds meer plaatsen in het land initiatieven ontstaan om regionaal samen te werken door productielocaties als fabrieken en hallen te delen. Ook kiezen bedrijven er steeds vaker voor om samen producten te ontwikkelen, of full service aan te bieden door krachten te bundelen. Wil je effectief samenwerken, dan zijn vertrouwen en goede afspraken essentieel.
De Rabobank denkt ook graag mee in deze trends. Zo adviseert onze partner RoboValley over robotisering, ondersteunen we leaseoplossingen, hebben we speciale aantrekkelijke financieringsvormen voor duurzame initiatieven en brengen we bedrijven regionaal bij elkaar om circulair ondernemen aan te jagen. Benieuwd wat dit voor jou kan betekenen? Onze accountmanagers en sectorspecialisten gaan graag met je in gesprek over deze trends.