Update
Voorkom dat je bedrijf gehackt wordt: 3 veelgestelde vragen beantwoord
Je bedrijf verzekeren tegen brand of inbraak is voor de meeste ondernemers logisch. Maar ben je eigenlijk wel voorbereid op een cyberaanval? De cijfers liegen er niet om, want het aantal hacks steeg in 2019 met maar liefst 63 procent. In dit bericht leggen we uit waarom het belangrijk is om jezelf ook online te beschermen, wat de risico’s zijn en hoe je ervoor zorgt dat je bedrijf veilig is.
“Iedereen loopt risico op een cyberaanval: van de bakker om de hoek tot een groot transportbedrijf.”
Waarom is bescherming tegen cybercriminaliteit zo belangrijk?
In 2019 heeft meer dan 50% van alle Nederlandse bedrijven en overheidsinstellingen te maken gehad met een cyberaanval. De gemiddelde schade van deze cyberaanvallen was € 300.000, een hoger bedrag dan de gemiddelde schade van uitslaande brand. Dat alleen grote bedrijven getroffen worden door cybercriminaliteit is een misverstand. Het is namelijk ook voor midden- en kleinbedrijven een bedreiging. Hackers kijken namelijk niet naar de grootte van je bedrijf, maar of ze makkelijk binnen kunnen komen.
Wat zijn de risico’s van een hack voor jouw bedrijf?
We zien tegenwoordig veel DDos-aanvallen. Daarbij sturen criminelen in een keer zoveel verkeer naar computers, netwerken en servers dat die onbruikbaar worden. Vergelijk het met een file, maar dan op het internet. Websites en netwerken worden hierdoor trager of zelfs onbruikbaar. Bij zo’n aanval worden eigenaren van bedrijven vaak gechanteerd om geld te betalen in ruil voor een als vertrouwd werkende website. En doordat je website slecht werkt, kan het onbetrouwbaar overkomen op je klanten. Zo kun je ook nog reputatieschade oplopen.
Phishing-activiteiten zien we ook nog steeds veel. Cybercriminelen proberen met phishing persoonlijke informatie te bemachtigen, zoals een pincode bijvoorbeeld. Vaak gebeurt dat per e-mail, waarin wordt verzocht om persoonlijke gegevens te controleren of een nieuwe bankpas aan te vragen. Misschien ken je het wel: dit soort mails bevatten vaak het logo van een bedrijf en je wordt aangespoord om gegevens in te vullen. Als een van je medewerkers dat doet, krijgen de criminelen dus toegang tot je gegevens en heeft je bedrijf een probleem.
Wat kan ik doen tegen een cyberaanval?
1. Maak regelmatig back-ups: dat doe je door je gegevens op een extra plek op te slaan.
2. Gebruik alleen beveiligde WiFi-netwerken: op een openbaar WiFi-netwerk is het namelijk makkelijker om digitaal in te breken.
3. Installeer op tijd updates: dankzij nieuwe software ben je goed beveiligd.
4. Verander regelmatig de wachtwoorden. Hou ook in gedachten: is een wachtwoord makkelijk voor jou? Dan geldt dat ook voor de hacker.
5. Investeer in trainingen voor je personeel: phishing gaat namelijk direct naar je medewerkers. Met goed geïnformeerd personeel voorkom je dus nare hacks.
6. Vertrouw niemand direct: vraagt iemand om vertrouwelijke gegevens? Check dan goed of diegene wel is wie hij zegt en of het echt nodig is om je gegevens door te geven.
7. Verzeker je tegen schade door cyberincidenten: word je toch slachtoffer van cybercriminaliteit? Dan wordt de schade in ieder geval goed gedekt.
Wat verzeker ik precies met een verzekering tegen cyberincidenten?
Kapotte databestanden herstellen, forensisch onderzoek naar het datalek en de digitale beveiliging aanpassen: dat kan een duur grapje zijn. Maar met een cyberverzekering worden die kosten gedekt. Dankzij het Incident Response Team dat 24/7 beschikbaar is, krijg je direct hulp. En draait je bedrijf tijdelijk minder of zelfs helemaal geen omzet? Ook dat wordt meestal door de verzekering gedekt. Wij kunnen je natuurlijk helpen aan zo’n verzekering.
Wil je advies over de mogelijkheden van cyberverzekeringen voor jouw bedrijf? Vraag vandaag nog een vrijblijvend adviesgesprek aan.