Update
Hostingbedrijven gedwongen tot strategische keuzes
De omzetcijfers en groei liegen er niet om: de IT sector heeft het goed. Er zit dan ook veel waarde in producten en diensten die daar bij horen zoals data, algoritmen of IT-platformen. Ondanks dat de vraag erg groot is, zien we verzadiging in de markt en ontstaat er margedruk in deelsectoren. We verwachten zelfs dat de helft van de 4.500 cloud- en hostingbedrijven over 5 jaar niet meer bestaat als ze geen keuzes maken.
“Middelgrote en kleine hostingbedrijven moeten keuzes maken om de om de grote spelers bij te houden.”
Grote spelers IT-sector verplichten MKB om te kiezen
Ondanks de gunstige marktomstandigheden ontstaat er verzadiging en margedruk in deelsectoren. De belangrijkste reden daarvan is de invloed van grote spelers als AWS, Microsoft en Google op de markt. Zij hebben een gezamenlijk marktaandeel van ongeveer 55%. Als het marktaandeel zo blijft groeien, dan wordt de afhankelijkheid van deze partijen alleen nog maar groter; er zijn tenslotte steeds minder kleinere bedrijven waar je dan voor kunt kiezen.
Het kost veel tijd, energie en geld om deze ontwikkelingen bij te blijven, met name voor de kleinere MKB-bedrijven. Voor kleinere aanbieders in de markt is het namelijk moeilijker om snel technologische ontwikkelingen te produceren en die ook te financieren. Daardoor is het lastig om de markt bij te houden. Kleinere partijen met een omzet van minder dan € 5 miljoen met vrij algemene hostingdiensten, lopen op termijn dan ook het risico uit de markt geconcurreerd te worden. De grotere partijen zijn vaak goedkoper, flexibeler, geautomatiseerd en vernieuwender. Hoe kan je als kleine partij toch meedoen? We zetten een aantal keuzes op een rijtje.
Toekomst hostingbedrijven
Als kleine hostingpartij heb je verschillende keuzes om de grotere concurrenten bij te blijven. Zo kun je kiezen voor consolidatie (samenvoegen), specialisatie of juist verbreding van je diensten.
Consolidatie (samenvoegen)
Technologie ontwikkelt zich steeds sneller. Daarnaast wordt de cloudmarkt volwassen en verwachten klanten steeds meer (geautomatiseerde) services. Dit kan dus een eerste keuzerichting zijn: door samen te voegen met andere partijen kun je gebundelde diensten aanbieden en zo aantrekkelijker zijn voor je klanten.
Specialisatie
Een tweede optie kan zijn dat je specialiseert op bijvoorbeeld één specifiek product of technologie om zo je kwaliteit te verbeteren. Denk aan een applicatieplatform of de technologie van een bepaalde verkoper. Deze richting betekent vaak wel dat de rol, de mensen en dus je bedrijf ingrijpend veranderen. Kies je voor deze richting, dan is het belangrijk dat je een snelle time-to-market hebt. Hoe sneller je oplossing kan worden ingevoerd, hoe groter je toegevoegde waarde.
Verbreding
Voor veel bedrijven is ICT niet hun primaire focus en daarom kiezen ze vaak om samen te werken met een partner die hen daarbij volledig kan ontzorgen. Als gevolg daarvan zien we dat er steeds meer bedrijven zijn die gaan integreren om zo een breed assortiment aan diensten te kunnen aanbieden. Voorbeelden van deze extra diensten zijn 24/7 support, cybersecurity, databescherming en -herstel.
Benieuwd hoe jouw organisatie scoort op digitalisering?
Digitaliseren zorgt voor kostenbesparing en omzetverhoging. Door in te blijven spelen op digitale trends en ontwikkelingen werk je efficiënter en is de kans dat jouw boodschap op het juiste moment bij de juiste klanten overkomt groter. Ontdek hoe digitaal jouw bedrijf is en laat je inspireren door andere ondernemers. Doe de test en ontvang tips.
Met name het MKB heeft op het gebied van digitalisering nog de nodige stappen te zetten. Wij moedigen samen met ICT-partners MKB-bedrijven aan op verschillende manieren na te denken over digitalisering, in combinatie met bijvoorbeeld groei. Meer weten? Kijk op rabobank.nl/groei.