Update
Gevolgen anderhalve-meter-economie voor retail
Corona raakt de detailhandel en non-food groothandels ongekend hard. Veel minder vraag, gigantische omzetdalingen en ernstige liquiditeitscrisis zijn aan de orde van de dag. Omzetdalingen van 80 procent zijn niet gek. Zonder extra hulp gaat een groot deel van de branche failliet. Wat gebeurt er in de markt nu de anderhalve-meter-economie het nieuwe normaal lijkt? Je leest het hieronder.
Consumenten zeer negatief over economische situatie
Consumenten zijn nog nooit zo negatief geweest over de economie in de komende twaalf maanden, als in april 2020. De deelindicator economisch klimaat gaat van min 8 naar min 31. De laatste keer dat er zo een dieptepunt werd bereikt, was tijdens de eurocrisis in november 2011. Ook de koopbereidheid van consumenten is erg verslechterd, van plus 2 in maart naar min 17 in april. Consumenten vinden het namelijk een ongunstige tijd om grote aankopen te doen en het overgrote deel verwacht een stijging van de werkloosheid.
“De retailsector is al jaren in flinke verandering en daar bovenop komt nu de huidige coronacrisis.”
Gevolgen van anderhalve-meter-economie voor detailhandel
Onze economen hebben een schatting gemaakt in hoeverre het mogelijk is om werk op afstand te doen, bijvoorbeeld vanuit huis. De conclusie is dat 84 procent van de banen uitgevoerd kan worden in de anderhalve-meter-economie, waarvan 46 procent thuis en 38 procent buitenshuis. Dit betekent dus dat 16 procent van de banen lastig uit te voeren is. Als je dit vertaald naar economische waarde dan is de conclusie dat 89 procent van de economie kan draaien op anderhalve-meter-basis, waarvan 43 procent vanuit huis. Dit betekent nog altijd een enorme klap, omdat daarmee in een anderhalve-meter-maatschappij maar liefst 11 procent van de economie ‘wegvalt’.
Adviesbureau Goudappel Coffeng heeft met behulp van een simulatiemodel voor voetgangersstromen berekend dat in een anderhalve-meter-economie de winkelstraten in Nederland slechts 15 tot 20 procent van de normale winkeliers aankunnen. De verwachting is dat deze situatie nog wel even gaat duren, wat dus tot grote problemen leidt. Veel winkels kunnen bijvoorbeeld maar een aantal klanten aan omdat ze een beperkte oppervlakte hebben. Dit zorgt in veel gevallen voor lagere omzet en de vraag is hoe lang klanten het accepteren dat ze in de rij voor de deur moeten wachten.
Consumenten blijven weg: modebranche wil miljard euro van overheid
De oproep van de overheid om thuis te blijven, in combinatie met het vooruitzicht van de anderhalve-meter-economie maakt het voor ondernemers in de modebranche onmogelijk om te werken zoals normaal. In een brief aan staatssecretaris Mona Keijzer vragen de branche- en retailservice-organisaties gezamenlijk om een overbruggingskrediet van een miljard euro. Dat is nodig voor de financiering van nog te leveren zomercollecties en ook al herfst- en wintercollecties de komende maanden. Daarnaast ondersteunen brancheorganisatie INretail en retailserviceorganisatie ANWR-Garant winkeliers met twee nieuwe campagnes: #ikkooplokaal en #samenstaanwesterk. De eerste heeft als doel om consumenten bewuster te maken om lokaal te gaan shoppen. Met #samenstaanwesterk zien consumenten dat ze veilig mogen en kunnen winkelen.
Ook goede initiatieven in detail- en groothandel
Ondanks de crisistijd zien we ook veel goede initiatieven ontstaan, vooral op het gebied van digitalisering. Voor veel ondernemers is deze crisis het laatste duwtje in de rug om online stappen te nemen. Zo hebben ruim 120 ondernemers van Mulitmate/Hubo in korte tijd een webshop gelanceerd en heeft HEMA de app flink verbeterd zodat hun klanten nog makkelijker online kunnen bestellen.
Ook zien we initiatieven om de verbinding tussen winkels en online te verbeteren. Zo bezorgen Scapino, HEMA en Rituals vanuit hun winkels omdat distributiecentra het niet aan kunnen. De verwachting is dat deze nieuwe manier van (online) werken de standaard blijft voor de toekomst. Zowel de consument als ondernemer ervaart ten slotte hoe het ook anders kan.
Dit artikel is afgeleid van een artikel op het online platform RetailTrends. Meer weten over de trends in de wereld van retail? Lees het volledige artikel op Retailtrends.nl.