Update
Ondanks zwaar jaar toch lichtpuntje voor vakantiecentra
Campings en vakantieparken waren dit voorjaar geheel of gedeeltelijk verplicht gesloten vanwege de coronacrisis. Door deze verplichte sluiting verwachten we een dalende omzet van 25 procent. We verwachten wel dat een deel van de omzetdaling gecompenseerd wordt aangezien ze binnenkort weer open mogen en veel Nederlanders in eigen land op vakantie zullen gaan. Benieuwd naar het laatste nieuws over accommodaties in Nederland? Hieronder vind je de belangrijkste trends en ontwikkelingen.
“Nederlanders zoeken steeds meer luxe op vakantie. Parken en campings moeten daarop inspelen.”
Nederlandse en buitenlandse toeristen vakantiecentra neemt toe
De vraag naar Nederlandse vakantieparken komt voornamelijk uit eigen land: ongeveer 70 procent van de boekingen wordt door Nederlanders gedaan. Wel zien we ook een stijging in het aantal buitenlandse bezoekers, met name uit België en Duitsland. En omdat hun vakanties anders vallen dan die in Nederland, is dit gunstig voor de spreiding van het toerisme. Ook de komende jaren wordt een stijging van buitenlandse toeristen in Nederlandse vakantieparken verwacht. Naast de parken aan de kust zien we ook dat de parken in de buurt van grenzen steeds populairder worden. Denk bijvoorbeeld aan Drenthe en Overijssel, waar voornamelijk Duitse gasten komen.
Naast de vakantieparken zijn ook de Nederlandse campings erg populair onder de Nederlanders: 80 procent van de bezoekers komt uit eigen land. Het aantal Nederlanders dat in eigen land kampeert, is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Het aantal buitenlanders op Nederlandse campings is juist toegenomen.
Nederlanders willen luxer op vakantie en aanbod is groot
Consumenten zoeken de laatste jaren meer luxe als ze op vakantie gaan. Zo zien we dat het aantal overnachtingen op campings afneemt, terwijl het aantal overnachtingen op vakantieparken juist toeneemt. Ook zien we dat campings hun aanbod uitbreiden naar luxe glamping, lodges, hotelsuites en camperplaatsen. Dit is niet alleen nodig omdat de consument ernaar vraagt, maar ook om te blijven opvallen naast de toenemende concurrenten en de rentabiliteit te verhogen. Zo hebben grotere (buitenlandse) ketens de afgelopen jaren steeds meer macht gekregen in de sector waardoor het voor kleinere, individuele parken lastiger wordt om op te blijven vallen. Een goede online propositie is hierbij noodzakelijk.
Naast een verschuiving van campings naar vakantieparken, is Airbnb ook een grote concurrent geworden. Consumenten geven de voorkeur aan flexibele aankomst- en vertrektijden waarbij de standaard verblijfperiodes (weekend, midweek, week) worden losgelaten. Dit is een ontwikkeling waar gewone vakantieparken en campings lastiger in kunnen voorzien, maar waar ze wel op moeten inspelen.
Duurzame vakantieparken en accommodaties
De komende jaren wordt duurzaamheid ook een steeds belangrijker onderwerp binnen de vakantieparken. Zo moet het vastgoed van vakantieparken voldoen aan bepaalde duurzaamheidseisen. Denk aan het circulair bouwen van accommodaties of centrumvoorzieningen, zodat ze zelfvoorzienend zijn. Daarnaast moet afval verminderd worden en is energiebesparende verlichting een duurzame optie. Ook gaan panden zonne-energie en waterbesparend sanitair gebruiken.
Naast een ontwikkeling in de accommodaties zelf is ook het voedingsaanbod van vakantiecentra belangrijk. Zo geven consumenten vaker de voorkeur aan duurzame voeding waarbij transparant wordt gecommuniceerd over de oorsprong. Verder verwachten ze minder voedselverspilling en moeten er gezonde alternatieven worden aangeboden.
Innovatie in de vakantiewereld
Als we kijken naar innovatie in de sector, dan zit het met name in de digitalisering. Zo gebeurt het in- en uitchecken steeds vaker via apps en kan de consument verdere informatie over bijvoorbeeld entertainment en openingstijden in de app terugvinden. Om vindbaar te blijven moeten vakantieparken op zijn minst zichtbaar zijn via een goed boekingssysteem en social media. Een website is daarbij geen overbodige luxe. Als je vandaag de dag niet online vindbaar bent als vakantiepark of camping, dan zul je moeite moeten doen om je concurrent voor te blijven.