Update
3 kansen voor dagrecreatie na corona
Het coronavirus heeft veel impact op de dagrecreatiebranche, zoals pretparken, bioscopen en dierentuinen. Zolang de overheidsmaatregelen gelden, werken veel bedrijven maar op een capaciteit van 30 tot 50 procent. Het is nog niet duidelijk hoe lang de maatregelen van kracht blijven, maar we verwachten dat omzetten met 40 procent dalen. In 2021 zal dit herstellen, waarbij bedrijven die afhankelijk zijn van toeristen of de zakelijke markt nog langer op herstel moeten wachten. Wat kun je doen om deze tegenvallers een beetje goed te maken? We zetten drie kansen op een rij.
“Bezoekers komen voor een beleving. Geef ze die en onderscheid je daarmee.”
Kans 1: ga anders met je tarieven om
Pretparken, dierentuinen en andere bedrijven in de dagrecreatie concurreren vooral op prijs. Door de beperkte vraag is door de coronacrisis is het daarom niet handig om prijzen te verhogen. Toch zijn er andere manieren om met je prijzen om te gaan. Laat bezoekers bijvoorbeeld niet per dag, maar voor het aantal uur dat ze er zijn, betalen. Of probeer de methode ‘dynamic pricing’, hiermee ontdek je de optimale toegangsprijs. Hier heb je wel een hoop data van je bezoekers voor nodig.
Een andere manier om meer te verdienen, is inzetten op gemak. Bied bijvoorbeeld fastlane tickets aan waarmee bezoekers minder lang hoeven te wachten bij een attractie. Of verkoop tickets waarmee bezoekers buiten de normale openingstijden je dierentuin of pretpark in kunnen. Dit is vaak iets duurder, maar bezoekers krijgen er ook meer tijd voor terug omdat ze langer in het park zijn.
Kans 2: diverser eten en drinken maakt verschil
Bij veel dagrecreatiebedrijven is eten en drinken een belangrijke inkomstenbron. Maar er valt nog een hoop te winnen. Zo verkoopt de branche op het moment vooral ongezond eten, terwijl we juist een trend van gezonde en eerlijke voeding zien. Salades, biologische sappen of zelfgemaakte drankjes: de mogelijkheden zijn oneindig. Daar kunnen bedrijven in de dagrecreatie dus slim op inspelen met een diverser aanbod. We verwachten ook dat bedrijven in de sector door maatschappelijke druk hun aanbod gezonder en diverser maken.
Kans 3: innovatie zorgt voor tevreden bezoekers
De trends in de dagrecreatie gaan snel. Bezoekers willen namelijk steeds vaker nieuwe dingen beleven. Hierdoor wordt de levensduur van attracties steeds korter en moeten ondernemers dus ook sneller investeren in nieuwe belevingen. Zo gaat de wereld van virtual reality bijvoorbeeld erg snel. Racen, een teamspel of een escape room: alles is mogelijk met een VR-bril.
Het is geen technologische innovatie, maar kan wel een hoop bezoekers naar je bedrijf trekken: samenwerken met andere partijen. We zien namelijk dat het bundelen van familie-activiteiten in een groot centrum goed werkt. Als bezoekers komen voor je buurman, lopen ze namelijk gelijk langs jouw bedrijf. Zo ben je zichtbaarder en komen er automatisch meer bezoekers op af. Zo loop je een stap voor op je concurrenten.
Neem contact op met een Rabobank bij jou in de buurt. Zij denken graag met je mee over kansen en uitdagingen.