Update
Uitdagingen & kansen voor communicatie- en reclamebureaus
Digitalisering en online zijn grote thema’s voor reclamebureaus, communicatiebureaus, markt- en onderzoeksbureaus en bedrijven die handelen in advertentieruimte. Personeelstekorten en toenemende concurrentie zorgen voor uitdagingen, maar ook voor kansen. Hoe moeten deze bureaus innoveren? En welke rol kunnen ze spelen binnen duurzaamheid en de maatschappij?
Online zorgt voor groei op korte termijn
Voor de korte termijn verwachten we groei in de mediabestedingen. Deze groei komt vrijwel volledig voor rekening van online. Offline krimpt de komende jaren, hoewel ook daar onderdelen groeien, zoals buitenreclame. Inmiddels is de online advertentiemarkt groter dan de offline advertentiemarkt. Voor de langere termijn zijn we gezien de macro economische ontwikkelingen iets voorzichtiger. Een eventuele recessie heeft veel impact op bedrijven in deze sector.
Door de digitalisering en verschuiving naar online kanalen, zijn traditionele reclamebureaus op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Printbedrijven worden bijvoorbeeld multimediabedrijven. Daarnaast moeten alle bedrijven in de communicatiebranche meer investeren in personeel met ICT-vaardigheden en de samenwerking met IT-partijen opzoeken.
Meer zzp’ers en concurrentie
De huidige groei in online advertentiebestedingen zorgden eerder voor omzetgroei bij markt- en opinieonderzoeksbureaus en reclamebureaus. Ook zijn er steeds meer zzp’ers.
Door de digitalisering mengen andere soorten partijen, zoals IT-bedrijven, zich ook op deze markt. De concurrentie neemt dus toe. Eenmanszaken en kleinere bedrijven moeten steeds meer samenwerken om de gevraagde expertise te kunnen bieden. Dit is de belangrijkste drijfveer van de consolidatie in de markt. Kleinere bedrijven sluiten zich aan bij grotere platforms om meer als one stop shop te kunnen fungeren: een plek waar je van A tot Z wordt geholpen. Of ze moeten zich juist specialiseren om onderscheidend te blijven.
Kansen: duurzaamheid en advies voor online strategie
Er is steeds meer vraag naar communicatie over circulaire economie. Daar liggen dus kansen voor de communicatiebureaus. Om hier onderscheidend in te zijn en goed advies uit te brengen, is kennis van duurzaamheid nodig bij het personeel. Daarnaast is het belangrijk zelf een groene bedrijfsvoering te hebben. Denk aan: groene energie, elektrisch rijden en milieuvriendelijke huisvesting met minstens energielabel C. Lees onze tips voor verduurzaming.
Daarnaast liggen er kansen voor communicatiebureaus om klanten te helpen met een goede online strategie. Doelgroepen bevinden zich steeds meer online dus bedrijven moeten nadenken over hoe ze deze doelgroepen kunnen blijven bereiken. Een goed advies met betrekking tot de online strategie is daarbij essentieel.
Maatschappelijke rol in communicatie
Reclamebureaus en haar opdrachtgevers worden aangesproken op hun rol in maatschappelijke problemen. Zo worden reclames voor bijvoorbeeld alcohol, frisdranken, chips en zoetwaren, mode en cosmetica en online gokken als medeschuldig gezien aan alcoholmisbruik, (kinder-)obesitas, anorexia en gokverslaving. Communicatiebureaus zullen daarom selectief hun klanten moeten werven en aandacht moeten besteden aan reputatiemanagement. Aan de andere kant bieden thema’s zoals duurzaamheid en vitaliteit ook commerciële kansen voor de sector.
NRC en de privacywet
Reclame- en communicatiebureaus moeten zich houden aan de voorschriften van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De afdeling compliance van de Stichting Reclame Code kan adverteerders helpen met het maken van verantwoorde reclame.
De Rabobank is nauw betrokken bij de ontwikkelingen in de zakelijke dienstverlening. Blijf je graag op de hoogte van het laatste nieuws, houd dan onze website in de gaten. Liever een persoonlijk gesprek? Neem contact op met Mark van Kampen voor persoonlijk advies.