Update
Concurrentie tweewielerbranche stijgt door online verkoop: 3 tips
De tweewielerbranche bestaat uit winkels die fietsen, bromfietsen en bijhorende artikelen verkopen. Daarnaast repareren en onderhouden ze ook (brom)fietsen. Door verschillende (online) ontwikkelingen verwachten we dat het aantal winkels op korte termijn daalt, daarom is slim ondernemerschap belangrijker dan ooit. We praten je bij over de laatste trends en ontwikkelingen voor de tweewielerbranche.
Nederlanders kopen minder, maar wel duurdere fietsen
Er worden in Nederland minder fietsen verkocht, maar wel duurdere. Vooral elektrische fietsen zijn erg populair. De verkoop van elektrische fietsen zorgt zelfs voor een hogere omzet dan alle andere categorieën fietsen bij elkaar. Als we kijken naar verkoopaantallen, dan is de elektrische fiets nog niet de grootste, maar het aantal fietsen groeit wel heel hard.
Van offline naar online: concurrentie tweewielerspecialisten stijgt
Klanten orienteren zich en kopen hun fietsen zowel online als in de winkel. Op dit moment wordt ruim 20% van alle aankopen online gedaan. We verwachten dat dit verder groeit naar 33% in 2020. Dit gaat dan wel ten koste van de verkoop in winkels en dus de individuele retailers. De concurrentie in de tweewielerbranche is de afgelopen jaren dan ook sterk toegenomen. Maar omdat de markt krimpt en de meeste aanbieders kleine ondernemingen zijn, kunnen tweewielerspeciaalzaken moeilijk concurreren op prijs. Hoe ondernemers zich onderscheiden? We geven een drie tips.
Tip 1: ga voor topservice
Consumenten kopen dan wel minder fietsen, maar ze geven er wel meer geld aan uit. Ze zijn dan ook kritischer voor ze een fiets aanschaffen. Ze oriënteren zich online en stellen hoge eisen aan zowel de fiets als leverancier en service. Wat je winkelformule of assortiment ook is, het is belangrijk om in te zetten op goede dienstverlening: vakkundige service, advies en vertrouwen. Zo ontzorg je de klant en help je hen bij het maken van de beste keuze.
Tip 2: focus op innovatie
Er is veel innovatie op het gebied van fietsen en tweewielers. Naast de innovatie op de producten zelf, moeten bedrijven daar ook aan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website alle vragen van je klanten beantwoordt. En geef je klanten de kans om een recensie achter te laten: zo weten je volgende klanten dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
Samenwerken met andere retailers kan ook een vorm van innovatie zijn. Je kunt samen je voorraad centraal opslaan en zo je kosten flink verlagen. Dat vraagt uiteraard wel om een investering in een efficiënt ICT-systeem en een goede logistieke organisatie.
Tip 3: beschouw fietsen als een lifestyle product
De fiets is steeds vaker een lifestyleproduct. Fietsen is namelijk een gezond vervoersmiddel en past daardoor goed bij een gezonde leefstijl. Dat wordt vooral zichtbaar in het woon-werkverkeer in grote steden waar je steeds meer e-bikes ziet rijden.
“In de retail zien we al langer dat merkbeleving steeds belangrijker is.”
Een andere belangrijke lifestyle-trend die we steeds vaker zien, is duurzaamheid. Daar kun je als bedrijf op inspelen door je bedrijfsvoering te vergroenen. Stel bijvoorbeeld duurzaamheidseisen aan je assortiment en opereer zo energieneutraal mogelijk. Verdiep je ook eens in circulaire economie: het hergebruiken van producten en grondstoffen. Denk bijvoorbeeld aan optimaal hergebruik of recycling van de accu's van elektrische fietsen.
Benieuwd naar jouw kansen als tweewielerspeciaalzaak? We denken graag met je mee. Neem contact op met onze sectorspecialist Henry Steenbergen of breng een bezoek aan je lokale Rabobank.