Update
Pandemie wakkert populariteit aubergine aan
De populariteit van aubergines is duidelijk gestegen sinds de coronapandemie. Dit pakt gunstig uit voor telersprijzen. De uitdaging voor de auberginesector is om deze populariteit vast te houden met gerichte promotie- en marketingactiviteiten.
Pandemie redt aubergineprijs
De pandemie heeft een gunstige invloed op de prijsvorming voor aubergine. Zowel in Nederland als Spanje - de twee grootste exportlanden van aubergines in de EU - nemen productie en export toe sinds 2018. Dit zorgde in 2018 en 2019 voor de nodige prijsdruk. In 2020 daarentegen steeg de gemiddelde exportprijs, ondanks het ruimere aanbod. De vermoedelijke oorzaak is de goede vraag naar de paarse vruchtgroente die in veel verschillende gerechten verwerkt kan worden. Zowel in Nederland als Duitsland steeg de aankoop van aubergine met 30% (bron: GroentenFruit Huis). Dit was ruim voldoende om de verloren horecaomzet te compenseren. Toch is aubergine voor velen geen alledaags product. Gemiddeld kopen Nederlandse huishoudens 480 gram aubergine per jaar (één groot exemplaar).
Gemiddelde maandelijkse zoekinteresse ten opzichte van het hoogste punt (= waarde 100) in de geïllustreerde periode.
Bron: Google Trends, bewerking Rabobank, 2021.
Vasthouden interesse in aubergine uitdaging voor sector
Na de uitbraak van corona, vanaf maart 2020, googelden we fors vaker op de zoekterm ‘aubergine’. Waarschijnlijk om naar recepten en gebruiksmogelijkheden te zoeken (zie figuur 1). De interesse piekte in de stedelijke gebieden zoals de Randstad in Nederland en Berlijn in Duitsland. De productiestijging van de afgelopen jaren dwingt de vijftigtal Nederlandse telers tot inspanningen om consumenten te blijven verleiden tot het kopen van aubergines. Het gevaar bestaat anders dat wanneer mensen weer meer buitenshuis zijn, ze minder tijd willen of kunnen vrijmaken voor het bereiden van maaltijden met aubergine.