Jonge bijzondere acteurs floreren & bevlogen theater verrijkt de wereld

Toen regisseur Henriette ter Riet tijdens een voorstelling zag welke uitwerking haar groep van bijzondere acteurs had op het publiek, nam ze zich iets voor. Er moest een theateropleiding komen voor mensen met een beperking. Zodat zij zichzelf kunnen empoweren en hun eerlijke spel de wereld een stukje toleranter maakt. ‘Theater vanuit het hart raakt publiek en maatschappij.’

Theaterschool cultuurhuis Wherelant

Henriette ter Riet maakt al bijna 25 jaar theater met mensen met een beperking. ‘Het is goed voor deze mensen om een plek te vinden in onze maatschappij. Maar in de praktijk is dat vaak ook heel lastig. Op het toneel kunnen ze zichzelf ontwikkelen, hun kijk op de wereld vormgeven, zichzelf empoweren en krijgen ze letterlijk een podium. Ik heb door de jaren heen ontdekt dat hoe de acteurs spelen – spontaan, vaak met veel improvisatie – precies hun talent is. Ik heb er zelfs mijn speelstijl van gemaakt.’ Henriette loopt al een tijd op met Jantine Geels, Afdelingshoofd Speciale Groepen Cultuurhuis Wherelant, waar ‘kunst en cultuur op maat wordt gemaakt voor mensen met psychische kwetsbaarheden of een beperking’. Jantine: ‘Henriette’s connecting speelstijl liet een onuitwisbare indruk achter op ons allemaal. De spelers waren oprecht en hielden hun publiek onbewust een spiegel voor. Het publiek werd geraakt in ziel en zijn. Het was een daverend succes. De directeur van het theater zei: ‘We hebben nog nooit zó’n feestje in ons theater gehad’. In de foyer zagen we trotse spelers en ouders en een publiek dat enorm genoten had. Dit smaakte naar meer.’

Tolerantie buiten het theater

‘Wat wij ervoeren, gunden we iedereen; spelers, publiek en eigenlijk heel Nederland,’ vertelt Henriette. ‘Wie theater ziet dat vanuit het hart gemaakt is en waarin iedereen er mag zijn, neemt dat mee de maatschappij in. Zo dragen we bij aan de tolerantie buiten de muren van het theater.’ Hoe mooi zou het zijn als mensen met een beperking net zoals ‘de rest van Nederland’ een theateropleiding kunnen doen. Jantine: ‘Een professionele opleiding, waarin mensen vanuit kunst worden opgeleid en niet vanuit zorg. Henriette had voldoende know how en ervaring in huis om dit vorm te gaan geven, ik geloofde er dan ook direct in. Alleen het geld was een uitdaging.’

Inclusiviteit en talentontwikkeling

Via contacten bij de lokale Rabobank kwamen Jantine en Henriette op het idee om mee te doen aan Rabo ClubSupport. Hun affiniteit met en focus op inclusiviteit en talentontwikkeling wordt gedeeld door Rabobank dus de basis voor een mooie samenwerking was snel gelegd. Met behulp van Rabobank werkten ze een stevig projectplan uit voor een professionele theateropleiding, waar leerlingen gedurende twee jaar twee dagen in de week les krijgen. Het sloeg aan. ‘Met geld van onder meer Rabo ClubSupport draaien we nu ons eerste jaar,’ vertelt Henriette. ‘Ruim honderd leerlingen van de Purmerendse Martin Luther King school voor speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs hebben met ons kennisgemaakt, 36 staan er nu op de planken met de eindvoorstelling Lang en Gelukkig. Nog eens een flinke groep gaat backstage werken of decors bouwen. In de toekomst willen we onze opleiding uitbreiden met een derde jaar, waarin we de acteurs coachen bij het solliciteren in de theaterwereld.’

Dromen

Henriette: ‘Eíndelijk krijgen acteurs met een beperking de spotlight die ze verdienen en het applaus waar ze hard voor werken. Via theater kunnen ze hun talent laten zien en met onze school kunnen ze het verder ontwikkelen. Ik heb nog allerlei dromen en wensen. Zo wil ik gaan onderzoeken welke kruisbestuiving ontstaat als je regulier theater combineert met ons theater. Ik zou graag zien dat de theaterwereld ons weet te vinden. Alles om acteurs met speciale talenten de ruimte te geven en de wereld te verrijken met de oprechtheid van deze mensen.’