‘CSRD gaat uiteindelijk veel bedrijven raken, dat wilden we voor zijn’
Als maatschappelijk betrokken bedrijf zet Cladding Groep met overtuiging in op duurzaamheid. Hoewel ze het (nog) niet verplicht zijn, besloten ze al te werken aan de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), een nieuwe Europese duurzaamheidsrichtlijn. De duurzaamheidsexperts van het Future Fit Team van Rabobank hielpen hen daarbij. Het resultaat? Nóg meer bewustwording, nieuwe duurzame initiatieven én een koploperspositie.
Het prijkt groot op de voordeur: Cladding (van origine een aanbieder van dak- en gevelbekleding) bestaat 25 jaar. ‘Dat vierden we met een jubileumfeest, waar ruimtevaarder André Kuijpers sprak over duurzaamheid’, vertelt financieel directeur Martijn van Silfhout. ‘Sinds we ons met CSRD bezighielden, leeft dat thema nóg meer.’ Toch was het bedrijf altijd al maatschappelijk betrokken. ‘Zo zetten we ons regelmatig in voor goede doelen en doneren we aan het Brabants Landschap, dat het geld gebruikt voor de ontwikkeling van natuurgebieden.’
Groei
Cladding verzorgt dak- en gevelbekleding voor onder andere bedrijfshallen, zwembaden, sporthallen en distributiecentra. ‘De afgelopen jaren zijn we flink gegroeid. We bieden nu ook onderhoud, schadeherstel, reinigingswerkzaamheden en valbeveiligingsinstallatie en -inspectie aan. En waar we ons voorheen vooral richtten op bedrijfshallen, realiseren we nu steeds meer complexe en meer esthetische gevels, zoals die van hotels, appartementen en winkels. Bovendien hebben we met Allpro B.V. een eigen producent van metalen gevelbekleding binnen de groep.’ Zelf werkte Martijn jarenlang bij grote bedrijven, maar koos hij zes jaar geleden bewust voor een mkb-onderneming. ‘Dat deed ik met het uitgangspunt om mee te ondernemen. Zeker hier bij Cladding geldt: er is een idee, laten we dat direct uitvoeren. Daar houd ik van.’
Uit eigen motivatie
Die mentaliteit was ook de reden dat het bedrijf het Future Fit Team van Rabobank inschakelde. ‘We hoorden over de CSRD-rapportages’, vertelt Martijn. ‘Daarmee tonen bedrijven aan welke duurzame stappen zij gezet hebben en gaan zetten. Voor ons als mkb’er is zo’n rapport nog niet verplicht, maar voor grote bedrijven wél. Toch wilden we er uit eigen motivatie alvast mee aan de slag. We raakten met onze Rabobank-accountmanager, Rijk Vink, in gesprek over het Future Fit Team. Na een afspraak met twee van de leden uit dat team, Tobias Somers en Eveline de Beer, waren we overtuigd: we wilden met hen tot een rapport komen. Het leek ons een fijn, duidelijk en concreet proces.’
In één oogopslag
Nadat Cladding een projectteam opstelde, volgden er twee workshops. Eveline: ‘Dat doen we bij alle deelnemende bedrijven. We laten zien hoe je data verzamelt, daar conclusies uit trekt en ambities aan koppelt. Zo komen we tot de inhoud van een rapport, waar een bedrijf vervolgens zelf op door kan bouwen.’ Zo’n rapport heeft geen groen of rood vinkje, benadrukt Tobias. ‘Je ziet in één oogopslag: hier staan we qua duurzaamheid. Daar is geen goed of fout bij. Het helpt je in de communicatie richting medewerkers, klanten en leveranciers, maar ook om toekomstbestendige plannen te creëren.’
Concrete resultaten
Die plannen ontstonden bij Cladding volop. ‘Zo kregen we dankzij de rapportage goed inzicht in onze afvalstromen. We gebruiken panelen, die de producent afdekt met een laagje plastic ter bescherming van de coating. Op de bouw wordt die folie er afgehaald en bij het bouwafval gestort. Dat kan beter, en daarom zoeken we de samenwerking op met een afvalverwerker. Het plastic afval verzamelen we op een centraal punt, waar de verwerker het ophaalt en recyclet.’ Alles bij elkaar heeft het CSRD-rapport vooral tot meer bewustwording geleid, vindt Martijn. ‘In het projectteam zaten ook medewerkers die niet zoveel met duurzaamheid hadden, maar die nu veel beter begrijpen dat zulke initiatieven nodig zijn. Met onze nieuwe, visuele mascotte Co willen we die bewustwording blijven stimuleren. Ook Co was er zonder het CSRD-rapport waarschijnlijk niet geweest.’
Succesverhaal
Voor het Future Fit Team is Cladding dan ook een succesverhaal. Eveline: ‘Dit is wat je hoopt dat je werk oplevert. Veel bedrijven starten met CSRD-rapportages omdat hun klanten – vaak grote bedrijven – daarom vragen. Maar ik zie ook steeds meer bedrijven die intrinsiek gemotiveerd zijn en die zulke vragen voor willen zijn. Cladding is daar een mooi voorbeeld van.’ Tips voor andere mkb’ers heeft Martijn zeker. ‘Ook al ben je misschien niet intrinsiek gemotiveerd: CSRD gaat je uiteindelijk tóch raken. Begin nu, zodat je niet achter de feiten aanloopt. Laat je daarbij niet afschrikken door alle duurzaamheidstermen en -afkortingen die voorbijkomen. Het Future Fit Team begeleidt je goed. Ik kijk terug op inspirerende workshops, waarin we snel tot concrete resultaten kwamen.’
Is jouw onderneming klaar voor de toekomst? Ben je geïnteresseerd in het verkennen van duurzaamheidsmogelijkheden op het gebied van CSRD en het samen inventariseren van de waarde voor jouw organisatie? Neem contact op met de duurzaamheidsexperts van Rabobank, Tobias Somers via Tobias.Somers@rabobank.nl of Eveline de Beer via Eveline.de.Beer@rabobank.nl