Doedelzakband Graham Lowlanders Pipes and Drums en Rabo ClubSupport
De Graham Lowlanders Pipes and Drums verspreidt al ruim 50 jaar de klanken van de Schotse muziek, zowel in Nederland als in grote delen van Europa. Toen de band bij Rabo ClubSupport met de hulpvraag kwam om meer leden te werven, werd al snel duidelijk wat een bijzonder gezelschap het is. Mede dankzij de ondersteuning van Rabo ClubSupport is de band inmiddels flink gegroeid.
De Graham Lowlanders Pipes and Drums, opgericht in 1972, is een doedelzakband uit Leeuwarden met ongeveer 40 leden. De band verzorgt jaarlijks veel optredens bij diverse gelegenheden. Van begrafenissen en verjaardagen tot wereldwijde events. Maar hoe kan de doedelzakband zo effectief mogelijk leden werven? Met die vraag worstelde de band al een aantal jaren. Dankzij Rabo ClubSupport hebben ze die vraagstukken kunnen tackelen.
Niels van Felius is de initiatiefnemer van het 1-op-1 begeleidingstraject van Rabo ClubSupport: “We wilden met ons zestigjarig bestaan graag gegroeid zijn naar vijftig leden. Rabo ClubSupport wilde ons graag ondersteunen bij deze hulpvraag. Want hoe vaak krijg je nu een aanvraag van een doedelzakband?” De band werd gekoppeld aan trajectbegeleider Wilbert Zwier, die jarenlange ervaring heeft in de begeleiding van harmonie, fanfare en brassbands. Al snel ontdekte de band dat ze bepaalde concrete kennis misten over ledenwerving. Om die kennis op te doen, hebben twee bestuursleden een seminar ledenwerving gevolgd bij Keunstwurk in Friesland.
‘Wie de kilt past, trekt hem aan’
Met de hernieuwde inzichten vanuit Keunstwurk en de adviezen van Wilbert, heeft de band de communicatie aangepakt. Zo hebben ze de look-and-feel op social media en in flyers veranderd. Niels: “Met al onze outfits en luide instrumenten komen we misschien heel intimiderend over. Maar eigenlijk zijn we een heel laagdrempelig gezelschap en willen we gewoon een leuke hobby aanbieden aan iedereen met interesse in deze muziek. Vervolgens kwam een vrouw van een bestuurslid met de ludieke slogan: ‘Wie de kilt past, trekt hem aan’. Deze campagne in combinatie met mooie fotografie, heeft ons veel nieuwe aandacht opgeleverd”, aldus Niels.
Presentatie-optredens als publiekstrekker
Ook heeft de band diverse optredens gegeven bij lokale supermarkten en winkelcentra om hun muziek te presenteren. Niels: “Daar komt natuurlijk veel publiek op af, want onze instrumenten hoor je van mijlenver. En de bijzondere kleding trekt natuurlijk ook veel aandacht.”
Eén van die bezoekers die dankzij de nieuwe communicatiestrategie en een presentatie-optreden bij de band is gekomen, is Gordé. “Ik ben altijd al groot fan geweest van deze muziek en had de droom om ooit bij zo’n band als deze te horen. Maar ik dacht altijd dat het veel te moeilijk was om te leren. Toen kreeg ik bij een presentatie-optreden een flyer en zag hoe laagdrempelig het eigenlijk was. Ik heb me meteen aangemeld!”, aldus Gordé.
Groei dankzij Rabo ClubSupport
De hernieuwde communicatie heeft z’n vruchten echt afgeworpen voor de Graham Lowlanders. “Inmiddels hebben we tien nieuwe leden mogen verwelkomen die van allerlei verschillende plekken komen. We hebben ze echt even de drempel overgetrokken om toch die leuke hobby op te gaan pakken. Dit allemaal met de deskundige hulp van Wilbert en de ondersteuning van Rabo ClubSupport”, sluit Niels af.
Weten wat Rabo ClubSupport voor jouw club kan betekenen? Ontdek het op raboclubsupport.nl.