Op zoek naar het DNA van Stichting Kunstvat
Afgelopen september vond voor de tiende keer de Nijmeegse Kunstnacht plaats. Na een decennium waarin oprichter Kim Uittenhout haar ziel en zaligheid in de organisatie van het eendaagse festival stak, is het tijd om het stokje over te dragen aan een nieuwe partij. Met de ruimte die hierdoor ontstaat kan ze zich meer focussen op haar andere ‘kindje’, Stichting Kunstvat. Kim: “Het zou heel tof zijn als mensen de projecten van Kunstvat straks herkennen en er een positief gevoel bij hebben.”
Ergens in het jaar 2009 kwam Kim Uittenhout op het idee om een nieuw Nijmeegs kunstproject te organiseren. Het moest een laagdrempelig festival worden, met unieke kunstbelevingen en verrassende combinaties tussen disciplines als beeldende kunst, theater, film, muziek, mode en wetenschap. Niet veel later was de pilot-editie van de Kunstnacht een feit.
Om de succesvolle pilot een vervolg te kunnen geven, werd op de achtergrond Stichting Kunstvat opgericht. Dit zorgde voor een stabiele basis en meer financiële mogelijkheden. Inmiddels is de Kunstnacht uitgegroeid tot een begrip onder Nijmeegse cultuurliefhebbers, met een uitgebreid programma verspreid over 24 locaties in de stad.
Het stokje overdragen
Voor Kim, oprichter van de Kunstnacht en Stichting Kunstvat, voelde het na tien edities als een mooi moment om op zoek te gaan naar een nieuwe organisator: “Vanuit de stichting speelden we al een tijdje met het idee om het festival over te dragen aan een andere partij. Door de jaren heen is het evenement zo groot geworden, dat we er het hele jaar druk mee zijn. Daardoor is er weinig ruimte om nieuwe dingen te ontwikkelen. Door Kunstnacht los te laten, kan het festival zich verder doorontwikkelen en hebben we met Stichting Kunstvat de mogelijkheid om nieuwe ideeën uit te werken.”
Van de andere kant zorgt het afstaan van de Kunstnacht ook voor een soort leegte. Kim: “Stichting Kunstvat en de Kunstnacht zijn altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden geweest, waardoor we opnieuw op zoek moesten naar de identiteit van de stichting; wie zijn we eigenlijk nog zonder ons grootste evenement? We hebben de stichting altijd bewust op de achtergrond gehouden. Daar willen we nu verandering in brengen, maar hoe gaan we dat doen? De hulp van Rabo ClubSupport kwam precies op het juiste moment.”
Schot in de roos
“Doordat Rabobank een aantal jaar als sponsor verbonden was aan Kunstnacht, kwamen we in aanraking met Rabo ClubSupport. We werden door de bank gematcht aan trajectbegeleider Rob van Doggenaar. Doordat hij een achtergrond heeft in het culturele veld spreekt hij dezelfde taal. Het was echt een schot in de roos om door hem begeleid te worden.”
“Aan de hand van canvassessies gingen we helemaal terug naar de basis: Wat is ons DNA? Wat is de rol van Kunstvat ten opzichte van ons publiek, de kunstenaars en onze partners? En wat voor plek willen we innemen in de toekomst? Ook kregen we huiswerk mee om na te denken over onze beoogde doelgroep, hoe deze te bereiken en wat we zien als onze kernactiviteiten. We werden tijdens de sessies echt gestimuleerd om stil te staan bij deze vragen, iets wat je anders niet zo snel doet. Je voelt dat je de sessies ten volste wilt benutten, waardoor je ook echt stappen vooruitzet.”
Op aanraden van Rob werden er ook een aantal externe betrokkenen bij gehaald, zoals een bestuurslid en onze vaste grafisch vormgever. Kim: “Tijdens een van de sessies hebben we zelfs een bedrijfsopstelling gedaan. Dat was ontzettend interessant. Door onze stichting in een ruimte te positioneren met onze partners, ons publiek, de kunstenaars en andere betrokkenen kwamen we erachter waar we op zoek moeten naar meer samenwerking of juist wat meer afstand moeten nemen.”
Unieke samenwerkingen creëren
“Dankzij de sessies kregen we een steeds duidelijker beeld van onze rol in het Nijmeegse kunst- en cultuurlandschap. We zijn echt een verbindende schakel tussen allerlei partijen en kunstvormen, waardoor we unieke samenwerkingen creëren; van de Radboud Universiteit en de Nijmeegse musea, tot poptempel Doornroosje en kunsthuis Extrapool. In de toekomst willen we deze verbindende rol nog meer uitdragen.”
“Daarnaast houden we ervan om in onze projecten mensen op een laagdrempelige en niet alledaagse manier in aanraking te laten komen met kunst. We proberen dingen uit hun context te halen, waardoor je nieuwe ervaringen creëert. Zo proberen we te zorgen dat het publiek een positief gevoel overhoudt aan de ervaring. Eyelevel, één van onze laatste projecten, is daar een mooi voorbeeld van. Dit is een mobiele opstelling waarmee je als bezoeker een een-op-een ervaring krijgt met een kunstwerk. Door gedurende het jaar meer van dit soort toegankelijke, verrassende projecten te ontwikkelen hopen we voor meer herkenbaarheid te zorgen. Het zou heel tof zijn als mensen de projecten van Kunstvat straks herkennen en er een positief gevoel bij hebben.”
Plannen voor de toekomst
Inmiddels is het traject zo goed als afgerond. De sessies met trajectbegeleider Rob van Doggenaar hebben geresulteerd in een nieuwe schets van het organisatiemodel, een duidelijke kijk op de identiteit van de stichting en een aantal concrete actiepunten. Kim: “Zo zijn we bijvoorbeeld bezig om een ANBI-status te verwerven, waardoor we bij het ontvangen van donaties een belastingvoordeel ontvangen. Ook gaan we binnenkort aan de slag met een nieuwe huisstijl, website en social kanalen. Een onderdeel waar we nog niet aan toe zijn gekomen is het meerjarig beleidsplan. Daar gaan we binnenkort met Rob mee aan de slag.”