Onderneming van de maand: DSPH uit Breda

21 januari 2025 11:31

Van zolderkamer tot eigen pand: het verhaal van DSPH is bijna cliché. Maar het werk van het full-service productiebedrijf is dat allerminst. David Stevens ontwikkelt en realiseert met z’n 13-koppig team film- en fotografiecampagnes voor merken en bedrijven in binnen- en buitenland. Grootste kracht? De menselijke, kleurrijke, energieke stijl én de altijd positieve aanpak. DSPH is onze Onderneming van de maand.

foto

Nog tijdens zijn studie fotografie aan het Grafisch Lyceum Rotterdam, start David Stevens als freelancefotograaf en filmmaker. Zijn authentieke stijl spreekt aan en al snel werkt hij voor grotere zakelijke klanten. Het loopt zo goed dat hij in zijn derde jaar aan kunstacademie AKV St. Joost stopt. ‘Het was niet meer te combineren. Ik was al volop bezig met DSPH en mocht de zolder van mijn ouders als kantoor gebruiken.’

Unieke concepten

Een jaar later komt ‘zijn’ lichting van de academie af en groeit het team de zolder uit. ‘Ik huurde een groter kantoor en daar ontwikkelden we ons tot een sterk team professionals dat hoge kwaliteit en super service levert. Wij bieden projecten op maat en streven altijd naar een zo authentiek mogelijke verhaalvertelling.’ Bijzonder is dat DSPH veel rechtstreeks voor merken en klanten werkt. ‘Wij staan vanaf de conceptfase naast onze klanten en regelen alles van a tot z. Ik vind dat ook logisch: wij weten wat er mogelijk is in ons vak en ontwikkelen daardoor unieke concepten. Dat doen we voor mooie merken als Maxi-Cosi, PostNL, Boels en Royal Cosun.’

Voor en met mensen

In alles wat hij doet, staat het menselijke aspect bovenaan. ‘We maken campagnes die menselijk en echt zijn en dat is onze aanpak ook. Want het gaat in ons vak om mensen: we werken voor en mét mensen. We verdiepen ons dus echt in een bedrijf en leren hun werk en de mensen goed kennen. Ik denk dat ik daarbij het verschil maak door heel veel positiviteit mee te nemen. Ik kan samen met mijn team van elke situatie iets moois maken en steek er veel energie in om mensen mee te nemen en gerust te stellen voor de camera. Dat is niet gespeeld, ik vind het echt superleuk om mensen te enthousiasmeren. Wat we daarin brengen is moeilijk meetbaar maar wel 100% relevant voor het eindresultaat.’

Bouwen op elkaar

Dat het om mensen draait, is ook sterk terug te zien in het team. ‘Ik geloof dat een vast team de kernwaarde van een bedrijf is. Iedereen is hier dus in vaste dienst en we hebben allemaal specialismes die elkaar versterken. Dat maakt dat we technisch hele hoge kwaliteit kunnen leveren en film en fotografie in dezelfde setting kunnen schieten, zodat het perfect op elkaar aansluit. Zo krijgen onze klanten één pakket aan content in dezelfde stijl. Maar het is meer dan dat: als team steunen we elkaar en kunnen we blind op elkaar bouwen. En het lukt ons altijd om onze creatieve ideeën in elkaar te haken tot een unieke invalshoek. Die zetten we vervolgens om tot onderscheidende producties die commercieel heel goed werken voor onze klanten.’

Hulp bij alle stappen

Binnenkort doet DSPH dat vanuit een eigen pand. ‘Ik heb graag de controle en vrijheid en we hebben daarom ook veel eigen materiaal zoals filmlicht, voertuigen, hoogwerkers en natuurlijk alle camera apparatuur. Een eigen pand met een grote studio hoorde daar nog bij. We zijn nu druk bezig met de verbouwing: we zijn al volop aan het isoleren en hebben letterlijk de gasleiding doorgesneden want we willen de hoogste ladder van de duurzaamheidscertificering halen. We blijven ons dus ontwikkelen. Daarom koos ik ook voor een grotere bank als partner: als je iets serieus wilt opbouwen, moet je door kunnen. Rabobank helpt me super in alle stappen die ik zet. Ze snappen me en laten me merken dat ze in me geloven. Dat is gewoon echt heel fijn.’

De mens blijft centraal

De toekomst ziet er dus zonnig uit voor het team van DSPH: ‘We willen echt een servicepartner blijven met een flexibel team dat met heel veel plezier en vanuit persoonlijke meerwaarde meedenkt met klanten. Verdere groei wil ik vooral in ons vak en in onze creatie bereiken. Met de inzet van AI bijvoorbeeld, super interessant. We zijn er al volop mee bezig en gebruiken het bijvoorbeeld voor een promotionele film over een herslag van de Leeuwendaalder, voor de Koninklijke Nederlandse Munt. We genereren hiervoor met AI beelden van de reis die de munt toen gemaakt moet hebben, om het verhaal tot leven te brengen voor de verzamelaars. AI is zo echt een extra tool in onze toolbox waarmee we verhalen nog beter kunnen vertellen. Maar: het is zeker geen vervanging: bij ons blijft de mens centraal staan!