Ondernemer van de maand: G&B Yerseke
Dagelijkse leveringen, korte lijnen, maatwerk en persoonlijk advies. Vis- en vleeshandel G&B uit Yerseke doet in de horecamarkt net alles anders. Wat 25 jaar geleden vanuit de kofferbak begon, is G&B Yerseke nu met zo’n 1.800 klanten en een uitgebreid assortiment een speler van formaat. Als particulier kun je er ook terecht: er zijn twee G&B meat & seafoodmarkets. G&B is onze Ondernemer van de maand.
In oktober 1998 rijden twee buurmannen uit Yerseke een rondje op de motor. Peter Goedegebure werkt dan nog op een mosselboot, Marnix Boone is vrachtwagenchauffeur. Op een markt in België ontmoeten ze een visboer die Marnix kent. ‘Hij vertelde dat hij vis graag rechtstreeks uit Yerseke wilde kopen. “Kunnen jullie niet voor jezelf beginnen?”, zei hij. Een week later reden we terug met ons eerste pakketje vis in de kofferbak’, vertelt Marnix Boone.
Van vis naar compleet assortiment
De kofferbak werd een karretje, het karretje een bestelwagentje. Na een jaar zegden de mannen hun baan op. Marnix: ‘Ons afzetgebied werd steeds groter. Van Zeeland naar Rotterdam en Brabant en nu tot aan Amsterdam en Arnhem. De organisatie groeide mee. In 2001 kochten we met financiering van Rabobank onze eigen loods. In 2008 vulden we ons assortiment aan met vlees, in 2009 bouwden we weer een nieuwe loods en stapte Marco Nelis in als mede-eigenaar. Inmiddels zitten we in weer een groter pand en leveren we ook brood, oliën, sauzen, zuivel en agf. We hebben 1.800 wekelijks bestellende klanten, 70 bestelwagens en zo’n 250 medewerkers.’
Vandaag besteld, morgen geleverd
De grote kracht van G&B zijn de dagelijkse verse leveringen en het maatwerk. ‘Een restaurant kan elke dag bestellen, we leveren de volgende dag. De vis komt vers van de afslagen in Nederland, Denemarken en België, het vlees kopen we wereldwijd in, de aardappels, groente en fruit komen uit de regio. En we maken alles precies op maat. Mootjes zalm of kabeljauw van 125 gram? Biefstukjes uit Australië of Ierland? Alles per stuk verpakt? Geen probleem. Dat scheelt horecaklanten veel werk en ze hoeven geen grote voorraad aan te houden. Verder onderscheiden we ons met onze ervaren vertegenwoordigers. Zij bezoeken met vaste regelmaat onze klanten, denken mee over hun menu en over hun winstkansen.’
Altijd bereikbaar
Dat G&B zo groot zou worden, hadden de twee oprichters nooit verwacht. ‘Het is een hele weg geweest, zeker de eerste jaren. We hebben hard gewerkt en veel geleerd. We hebben daarbij het geluk dat we elkaar goed aanvullen. Peter is echt een man van de commercie, Marco is sterk op inkoop en productie van de visafdeling. Ik hou me vooral bezig met de randvoorwaarden: het financiële deel, de bouw, het juridische. Ik heb dus ook de meeste contacten met onze relatiemanager André Smit van Rabobank. Al vanaf het eerste financieringsmoment is hij bij onze onderneming betrokken. En zoals wij altijd bereikbaar zijn voor onze klanten, zo is hij dat ook voor ons. Het loopt gewoon perfect en daar zijn we heel blij mee.’
Blik op de toekomst
Blij is Marnix ook met de vooruitzichten. ‘We zijn trots op ons mooie assortiment, onze klanten en op ons sterke team. Het lukt ons samen om elke dag maatwerk te leveren en tegelijkertijd te blijven inspelen op wat er om ons heen gebeurt. Toen bijvoorbeeld de horeca dicht moest door de coronamaatregelen hebben we producten verkocht aan particulieren. Daaruit zijn onze twee meat & seafoodmarkets ontstaan. Natuurlijk verduurzamen we ook: onze daken liggen vol zonnepanelen, onze auto’s rijden met zonnepanelen voor de koeling, we winnen warmte terug voor het verwarmen van onze kantoren en schoonmaakwater. We kijken ook nadrukkelijk naar de herkomst en productiemethoden van onze producten. We maken die keuzes echt met een blik op de toekomst. Niet alleen omdat er al kinderen van Peter en mij in het bedrijf werken en er dus mogelijke opvolging is. Maar ook omdat we in, met én voor Yerseke iets moois willen blijven neerzetten.’