Kennismaken met Cris van Arkelen
De eerste 100 dagen van Cris van Arkelen, directeur van Rabobank Arnhem en Omstreken, liggen ruim achter hem. Een mooie aanleiding om eens nader met hem kennis te maken. Wie is Cris van Arkelen? Wat valt hem op in zijn aandachtsgebied en wat drijft hem? Rondom de jaarwisseling vallen bij ondernemers de businessmagazines op de mat met boeiende interviews, waaronder met Cris van Arkelen.
“Mensen moeten zich welkom voelen bij Rabobank ”
Cris van Arkelen begon in september als directeur Rabobank Arnhem en Omstreken en regiodirecteur MKB. ‘Er is hier veel kennis en innovatie en er zijn veel projecten op het gebied van de transities rondom voedsel, energie en financieel gezond leven. Het mooie aan Rabobank is dat we niet alleen mensen en bedrijven helpen met financiële producten, maar ook impact hebben op de maatschappij, via een deel van de winst dat we investeren in sociale projecten.’
Welkom
Cris van Arkelen (54) werkt al 36 jaar bij Rabobank in veel verschillende functies. ‘Ik begon op mijn 18e jaar met mijn werk bij de bank, direct na de middelbare school. Mensen maken er wel eens grapjes over: van balie tot baas. Ik ben geboren in Ommeren in de Betuwe en woon nu in Tiel, met mijn vrouw Wanda en onze zoon Tim. Ik heb allerlei verschillende functies gehad binnen Rabobank en daarom ben ik breed georiënteerd. Binnen de bank heb ik veel kansen gekregen en ik heb een hbo-opleiding commerciële economie en vervolgens een master bedrijfskunde kunnen doen.’
Van Arkelen combineert de functie directeur Arnhem en Omstreken met zijn baan als regiodirecteur MKB. ‘Die combinatie is mooi en werkt goed. Ik ben landelijk actief, maar sta daarnaast met mijn poten in de klei. Het is fijn dat je niet alleen denkt, maar ook doet. Mijn regio omvat niet alleen de stad Arnhem, maar ook De Liemers, Renkum, Rheden en Rozendaal. Daarmee is het een heel diverse regio.’ Van Arkelen stond tussen zijn 16e tot en 28ste in een discotheek achter de bar. ‘Die horecavriendelijkheid hebben we ook nodig bij Rabobank. Mensen moeten zich welkom voelen. Elke klant is een klant en het is altijd fijn als men contact legt. Daarom ben ik open, hulpvaardig en benaderbaar. Ik ben voor geen klant te groot of te klein. Ik kan op bezoek gaan bij een multinational en dat vind ik leuk, maar ook bij de slager om de hoek en dat vind ik net zo leuk.’
Transities
Van Arkelen heeft de eerste drie maanden erop zitten. ‘In die periode in de regio heb ik gezien dat mensen vooruit willen. Er wordt veel samengewerkt. Verder is het gebied niet veranderd sinds ik er vorige keer werkte, tussen 2016 en 2021. Dezelfde mensen en netwerken zijn er nog, maar er is wel vernieuwing en meer diversiteit in de ledenraad. Ik zou graag nog meer jongeren betrekken bij de bank. Dat is een doelgroep waar we niet meer vanzelfsprekend binding mee hebben.’ Van Arkelen ziet veel kansen in de regio. ‘De focus ligt op drie transities die we met onze winst proberen te ondersteunen, namelijk voedsel, energie en financieel gezond leven. Samen met de ledenraad zoeken we mooie projecten uit op die thema’s.
We hebben bijvoorbeeld in Wolfheze geholpen om een hele wijk energieneutraal te maken. In Arnhem hebben we een project gesteund waarin de horeca werd getraind om bewuster met voedsel om te gaan, door gezonder, duurzamer en met minder verspilling te werken. We hopen dan dat mensen hier weer inspiratie van opdoen en zelf ook beter en gezonder gaan eten.
Voor ouderen, die soms meer moeite hebben met techniek, geven we lessen veilig bankieren. Voor kinderen hebben we met Jochem van Gelder de WereldBeterMakers Rabotour ontwikkeld. Een theatertour bedoeld om kinderen te laten nadenken hoe ze de wereld beter kunnen maken. Scholen kunnen met hun leerlingen naar een theater in de buurt gaan om hem te bekijken. Vooraf krijgen ze een les waarin ze zelf een plan bedenken om hun omgeving een beetje mooier te maken. Drie kinderen mogen hun idee op het podium vertellen. De winnaar krijgt 250 euro. Een groepje Arnhemse kinderen stelde voor om bloemperkjes te maken in de buurt. Ouderen konden daarvan genieten en de kinderen namen de verantwoordelijkheid om ze te verzorgen.’
Energie
Er zijn ook uitdagingen in de regio, ziet Van Arkelen. ‘Er moet echt iets gebeuren op het gebied van woningbouw. Ook netcongestie, het volle elektriciteitsnet, is een probleem. Bedrijven kunnen hierdoor niet uitbreiden, maar de markt wacht niet op hen. Daarom is het belangrijk dat er initiatieven zijn als Connectr in Arnhem, een organisatie die kennis en innovaties in de energiesector samenbrengt. Wij steunen dat om vernieuwing in de energiesector te stimuleren. Als het gaat om energie heeft Arnhem een landelijke functie. Er is hier veel kennis en innovatie. Vanuit alle regio’s komen ze dat hier halen.Ook in de Liemers zie ik dezelfde vraagstukken. Voor agrarische bedrijven moet er een toekomst zijn. Die is nu onzeker en we moeten kijken wat we als bank, samen met de gemeente en de boeren zelf, hierin kunnen doen.’
Dromen
Van Arkelen ziet zichzelf vooral als verbinder. ‘Mijn rol is het verleiden van mensen om samen te werken. We zijn de grootste bank voor het MKB en dat willen we ook blijven. Daarom hebben we lokale adviseurs, die de bedrijven kennen en er met een menselijke blik naar kijken.Ondernemers mogen mij ook altijd een berichtje sturen. Ik ben bij Rabobank gaan werken, omdat ik mensen wilde helpen om hun dromen waar te maken en ik ben dankbaar dat ik hier al 36 jaar lang zoveel mooie klanten heb ontmoet en hopelijk iets voor ze heb kunnen betekenen.’
LIFEPORT 2.0
Het rapport Lifeport 2.0 is gemaakt door RaboResearch, over de regionale economie en staat van de brede welvaart. De economie van Gelderland-Zuid, en in het verlengde daarvan de brede welvaart in de regio, staat onder druk. Uit de analyse blijkt dat vooral de regio Arnhem-Nijmeggen voor de uitdaging staat om de economische groei te versnellen en de brede welvaart te verbeteren.