Reddingsbrigade West-Zeeuws-Vlaanderen groeit weer dankzij masterclass Rabo ClubSupport
‘Er zit weer toekomst in onze club’
Corona had een flinke deuk geslagen in de reddingsbrigade West-Zeeuws-Vlaanderen. De vereniging had afgelopen zomer nog maar 24 leden over. Het bestuur wilde de stekker eruit trekken. Maar vijf enthousiastelingen wilden het niet zo ver laten komen. “We hebben een doorstart gemaakt. De masterclass ‘Sportclub van de Toekomst’ van Rabo ClubSupport kwam voor ons precies op het juiste moment”, zegt de nieuwe voorzitter Sjoerd Ocké.
In september en oktober volgden enkele nieuwe bestuursleden van de reddingsbrigade vier bijeenkomsten. “Die gingen met name over marketing en ledenwerving. Hoe zorg je ervoor dat je bekend wordt bij nieuwe doelgroepen?”, vertelt Ocké. Dat was nodig, want uit de gesprekken met de bestuursleden van andere verenigingen die meededen aan de masterclass, bleek dat bijna niemand wist wat de reddingsbrigade deed. “Mensen redden uit zee en snelle boten, verder kwam men niet. Ze hadden geen idee dat we een vereniging zijn waar je lid van kunt worden vanaf het moment dat je je A-diploma hebt. We leren kinderen spelenderwijs zichzelf en anderen redden. En vanaf je dertiende leer je onze boten besturen en kun je mee bij het beveiligen van bijvoorbeeld zeilwedstrijden.”
Acht nieuwe leden
Tijdens de masterclass leerden Ocké en zijn collega’s manieren om de club bekender te maken. Onder andere het maken van posters, flyers, content voor huis-aan-huisbladen en het plaatsen van filmpjes en foto’s op social. “We hebben geleerd waar je op moet letten en hoe je de verschillende uitingen kunt inzetten in een pr-strategie voor de kortere en lange termijn”, zegt Ocké.
De masterclass werpt zijn vruchten al af. Sinds het najaar heeft reddingsbrigade West-Zeeuws-Vlaanderen acht nieuwe leden mogen inschrijven. “We hebben tot nu toe alleen nog maar posters bij de zwembaden opgehangen en flyers gemaakt. Elk kind dat afzwemt in onze regio krijgt die flyer. Nu de lente eraan komt, moet de echte werving beginnen.”
Ideeën zijn er genoeg. Zo denkt de club eraan om filmpjes te maken van hun activiteiten tijdens het beveiligen van meerdere zeil- en zwemwedstrijden voor de Zeeuwse kust. Ocké: “We zijn dan met twee boten aanwezig en houden alles in de gaten. Mocht het nodig zijn, dan halen we mensen uit het water. Daar zijn natuurlijk mooie filmpjes voor op social media van te maken. Onze nieuwe pr-man is 18 jaar. Hij weet alles van Snapchat en TikTok. Daarmee hopen we de jeugd te bereiken.”
‘Stijgende lijn doortrekken’
Met de gemeente Sluis is contact over het werven van lokale jongeren voor een vakantiebaan bij de strandwacht. Strandwachten zijn hard nodig en de reddingsbrigade kan de basisopleiding faciliteren. “We hopen natuurlijk dat deelnemers het zo leuk vinden, dat ze lid worden bij ons.”
Dankzij de masterclass van Rabo ClubSupport hebben de nieuwe bestuursleden inmiddels flink wat ideeën en mogelijkheden om hun club meer bekendheid en leden te bezorgen en daarmee weer levensvatbaar te krijgen. Ocké: “We zijn realistisch en verwachten echt niet dat we komende zomer honderd nieuwe leden hebben. Maar de eerste acht zijn al binnen en die lijn willen we doortrekken. Er zit weer toekomst in onze club.”