‘Ondernemen is vooruitdenken’

4 juli 2024 10:00

Een eigen tandartspraktijk openen was altijd al een droom van Mohammed en Sophie Askar. Ze leerden elkaar kennen op de opleiding Tandheelkunde in Nijmegen. Om die droom na hun studie waar te maken, besloten ze eerst een aantal jaren als zzp’ers in verschillende praktijken ervaring op te doen. Nu is Mondzorgkliniek Askar een feit. Voor een deel van de financiering klopten ze aan bij Rabobank.

Foto Askar lage resolutie2

‘Meteen een praktijk starten na de studie vonden we een te grote verantwoordelijkheid’, vertelt Mohammed in zijn praktijk in Eindhoven. ‘Daarom wilden we eerst leren van de mensen die al heel lang in het vak zitten. Mijn vrouw Sophie en ik kregen zo’n acht jaar lang een kijkje in allerlei verschillende keukens. Daardoor wisten we steeds beter hoe onze toekomstige praktijk eruit moest zien: een plek waar je een bepaalde rust ervaart en waar we de tijd hebben om goede zorg te verlenen. Je ziet bij grote ketens soms dat patiënten een nummer worden, dat is bij ons absoluut niet het geval.’

Nulpraktijk

Het eerste plan voor een eigen praktijk was om er een over te nemen. ‘Dat is een stap waar je organisch in zou kunnen groeien. Gevoelsmatig loop je dan minder risico.’ Toch besloten Mohammad en Sophie anders. Ze begonnen een nulpraktijk: een praktijk zonder een bestaand patiëntenbestand. ‘Steeds meer tandartsen doen dat. De tijd leent zich daar ook voor. De vraag naar tandartsen is groter dan dat er tandartsen zijn. Daarnaast worden de wetten rondom zelfstandigen in de branche ook strenger. Wij verwachten dat tandartsen later of een eigen praktijk hebben of in loondienst werken. Ik zeg altijd: ondernemen is vooruitdenken. Dus zakelijk gezien was een nulpraktijk voor ons de meest logische vervolgstap. Het hielp ook dat onze adviseur van Rabo Medicidesk, John-Paul van Heel, zei dat hij het bij slechts één nulpraktijk zag misgaan.’ Bij Rabo Medicideskwerken adviseurs die gespecialiseerd zijn in financiële vraagstukken voor medici: van het openen van een praktijk tot het eerder willen stoppen met werken. ‘John-Paul kent de klappen van de zweep en heeft veel ervaring in deze branche. Dat gaf meteen vertrouwen.’

Critici

Maar dat vertrouwen sprak John-Paul niet zomaar uit. ‘Mohammad en Sophie hadden een doordacht en goed businessplan en jaren ervaring op zak. De grootste critici zijn zij zelf en iedere keuze is doordacht. Zo ook de locatiekeuze. De twee deden uitgebreid onderzoek naar waar ze de praktijk het beste konden openen. En dat bleek Eindhoven te zijn. Verder had ik weinig op- of aanmerkingen. Deze twee hadden verstand van zaken en ondernemen in een markt die vrij safe is.’

Financiële plaatje

Het businessplan werd goedgekeurd en de praktijk kon verbouwd en ingericht worden. Voor een deel van de verbouwing vroegen Mohammed en Sophie om hulp. ‘Omdat ik al heel goede ervaringen had met Rabobank klopten we hier aan. Het was fijn dat ze ons hielpen met het financiële aspect. John-Paul was scherp op welke maand we het best de deal rond konden maken, in verband met de stijging van de rente. Daarnaast attendeerde hij ons ook op de mogelijke gevolgen als het mis zou gaan, en welke stappen er dan gezet moeten worden. We weten precies waar we aan toe zijn. Op iedere vraag heeft hij meteen een goed onderbouwd antwoord, dat is vooral rustgevend tijdens een enorme verbouwing. We hebben geen aannemer in de arm genomen, maar alles zelf geregeld. Wanneer we ergens tegenaan liepen wat betreft het bouwdepot dan had John-Paul dat binnen één belletje intern opgelost. Fijn, want we hebben naast deze nieuwe praktijk ook thuis een bedrijf te runnen met drie kinderen.’

Toekomst

Mondzorgkliniek Askar is sinds september 2023 gevestigd in Winkelcentrum Woensel, waar ze inmiddels 900 patiënten ontvangen. ‘We zijn nu een aantal maanden onderweg en we zijn heel trots op wat er nu staat. Mond-tot-mondreclame werkt toch het beste zijn wij achtergekomen. Ons doel is dan ook om de praktijk verder te laten groeien, zodat we hoogwaardige mondzorg aangenaam en toegankelijk kunnen maken voor al onze patiënten.’

Wil je weten wat Rabo Medicidesk voor jou, jouw praktijk en patiënten kan betekenen?

Bekijk dan onze pagina speciaal voor medici: Speciaal voor medici: Medicidesk - Rabobank of neem direct contact op met John-Paul van Heel, adviseur MKB bij Rabo Medicidesk, via john.paul.van.heel@rabobank.nl of (06) 12 33 68 15.