Klanten voedselbank Delft en Lansingerland besparen op energiekosten met SpeedComfort

21 februari 2024 15:41

Het leven is de afgelopen jaren veel duurder geworden en de voedselbanken Lansingerland en Delft zien het rampzalige effect. Hun klanten lijden onder de hoge voedsel- en energieprijzen. De voedselbanken proberen deze mensen zo goed mogelijk te steunen. Naast kratten met voedsel deelden ze onlangs een radiatorventilator uit, waarmee huishoudens energie besparen.

CDB

De Voedselbank Lansingerland voedt wekelijks de monden van 45 gezinnen. Bij Voedselbank Delft zijn dat er 370. Al deze mensen kunnen niet voorzien in hun levensonderhoud, ondanks hun inkomen plus huur- en zorgtoeslagen. John Voorn van Voedselbank Lansingerland ziet hoe de inflatie mensen steeds dieper in de problemen brengt. ‘De meeste persoonlijke verhalen kennen we niet, omdat maatschappelijke organisaties de intake doen. Maar bij het uitdelen van de voedselkratten horen we weleens wat. Het ene jaar kunnen mensen nog meer dan prima rondkomen, het jaar erop zijn ze afhankelijk van de Voedselbank.’

Energie besparen

De hoge kosten van voeding en energie drukken extra zwaar op de klanten van de voedselbanken. ‘Mensen geven prioriteit aan voeding, zeker als ze kinderen hebben. Daarom zien we schrijnende gevallen van huishoudens die de thermostaat op 14 graden zetten of de verwarming zelfs uitlaten’, vertelt Peter Vogelaar van Voedselbank Delft.

En dus waren Voedselbank Delft en Voedselbank Lansingerland meteen enthousiast toen SpeedComfort voorstelde om hun radiatorventilator aan klanten uit te delen. Dankzij de ventilator warmt de kamer twee keer zo snel op, waardoor mensen minder energie verbruiken. Rabobank Zuid-Holland Midden steunde dit initiatief van SpeedComfort met een Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage. Meer dan 400 klanten van de voedselbanken Lansingerland en Delft kregen een radiatorventilator mee naar huis.

Video en stappenplan

Ana Baric van SpeedComfort overhandigde de radiatorventilatoren bij een uitdeelmoment van de Voedselbank, waar ze haar eigen tafeltje had. ‘We vonden het belangrijk om ons product zelf te overhandigen, zodat we konden uitleggen hoe het werkt. We lieten een video zien en hadden een stappenplan op papier meegenomen met daarop ook een link naar de instructievideo. Zo kunnen mensen het thuis nog eens rustig doornemen.’

Gezien de aanhoudend hoge prijzen blijven veel mensen afhankelijk van de Voedselbank, benadrukt John. ‘Dat worden er niet minder. We kunnen daarom altijd lang houdbaar voedsel gebruiken. Hoe meer particulieren en bedrijven bij hun overgebleven producten aan ons denken, hoe beter. Dan kunnen we meer mensen ondersteunen.’ Peter hoopt daarnaast dat meer mensen om hulp vragen. ‘Maatschappelijke organisaties, zoals wijkteams, kunnen helpen bij de aanvraag voor de Voedselbank.’

Over de Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage

Vanwege het 125-jarig bestaan van Rabobank zet de bank zich extra in voor de regio. Met een eenmalige extra bijdrage van 125.000 euro ondersteunt de bank duurzame projecten en initiatieven die de lokale gemeenschap versterken. Collega’s, leden en klanten droegen de lokale projecten aan. In totaal geeft Rabobank via de Rabo coöperatieve Duurzaamheidsbijdrage 9,75 miljoen euro terug aan de samenleving.