KiCo helpt startende voedingsbedrijven groeien

9 juli 2024 13:46

Een bedrijf starten is moeilijk. Maar een innovatief voedselbedrijf starten is nog véél moeilijker, weten de broers Samer en Sami Simreen. Daarom openden zij onlangs in Den Haag KiCo. Hier bieden zij beginnende, innovatieve voedingsbedrijven een moderne, professionele werkplek én een uitgebreid netwerk. De Rabo Foundation helpt KiCo met 150.000 euro.

KiCo

KiCo is gevestigd in De Titaan, een bedrijfsverzamelgebouw voor start- en scale-ups met impact. Op een locatie van 850 vierkante meter heeft KiCo gedeelde keukens, privéproductiekeukens en een innovatiekeuken ingericht. Foodprofessionals in elke fase van hun ontwikkeling die lid zijn van KiCo kunnen hier terecht. Het KiCo-lidmaatschap biedt ook toegang tot brede expertise – bijvoorbeeld van innovatieve chef-koks, regeneratieve boeren en succesvolle voedselondernemers – én een uitgebreide community met andere startende voedingsbedrijven. KiCo biedt daarnaast een werkplek aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze beginnen als keukenhulp en kunnen vandaaruit doorgroeien.

Enorme stap

KiCo voorziet in een grote behoefte, weten Sami en Samer. Sami werkte hiervoor als merkexpert voor grote namen als Nike, Siemens en Rituals. Samer heeft horecabloed. Na een carrière bij hotelketen Four Seasons, bouwde hij samen met hun vader een van de grootste privécateringbedrijven in de Verenigde Arabische Emiraten op. De broers weten dus waar ze over praten. ‘Stel, je hebt thuis in je eigen keuken iets heerlijks ontwikkeld en je droomt ervan om daarmee de markt op te gaan’, vertelt Sami. ‘Die stap van thuisbereiding naar professionele productie is enorm. Vaak gaat dat via co-manufacturing. Dat betekent dat een andere partij jouw product voor je maakt. Dat klinkt misschien makkelijk, maar voordat je de juiste partner hebt en het recept geschikt is voor fabrieksbereiding, ben je vele maanden én heel veel geld verder. En dan moet je daarna je product nog in de winkels zien te krijgen. Ben je daar bovenop met iets innovatiefs bezig, dan is het nog lastiger, want dan begeef je je op onbekend terrein. Met onze hulp kunnen deze starters met professionele apparatuur hun product testen, hun merk opbouwen, partnerships vormen en aan hun klantenkring werken.’

Bijdragen aan voedseltransitie

De leden van KiCo zijn heel divers, maar hebben één ding gemeen, zegt Sami. ‘Het zijn allemaal voedingsbedrijven die zich richten op een thema binnen de voedseltransitie: van de eiwittransitie en gezondheid & voeding tot circulaire economie.’ Die focus op de voedseltransitie is een belangrijke voorwaarde voor het lidmaatschap, legt Sami uit. ‘Ons voedselsysteem is zó geïndustrialiseerd, dat het een van de grootste veroorzakers van klimaatverandering is geworden. Wij willen bijdragen aan de oplossing en bij KiCo mensen en bedrijven inspireren om outside the box te denken en het anders te doen.’

Steun van Rabo Foundation

KiCo start met een financiële ondersteuning van de Rabo Foundation van 150.000 euro. 25.000 euro van dat bedrag is een donatie, de rest is een lening. ‘We gebruiken het geld onder andere voor de inrichting van onze locatie’, vertelt Sami. De steun van Rabobank is heel waardevol, zegt hij. ‘Het netwerk, de kennis en de expertise die Rabobank ons te bieden heeft, we zijn er ontzettend blij mee. Onze accountmanager, Dyon Veenboer, heeft ook echt de mindset van een ondernemer. Hij begrijpt waar we tegenaan lopen en ondersteunt ons daarin.’

Dubbele impact

‘KiCo tackelt de uitdagingen die startende, innovatieve voedingsbedrijven tegenkomen’, verklaart mkb-adviseur van Rabobank Dyon Veenboer de ondersteuning van de Rabo Foundation. ‘Soortgelijke concepten zijn al succesvol in Amsterdam, Berlijn en Londen. Wat we ook belangrijk vinden aan hun aanpak: KiCo werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar wat ons echt over de streep trok om hen te ondersteunen, is hun focus op de thema’s waar wij ons als bank met Banking4Food ook voor inzetten, zoals het tegengaan van voedselverspilling. Zo helpen ze startende voedingsbedrijven én de voedseltransitie. Ze maken dus dubbele impact!’

Over de Rabo Foundation

Als impactfinancier werkt de Rabo Foundation aan blijvende positieve verandering: economisch, sociaal én ecologisch. Wereldwijd bieden we coöperaties van kleinschalige boeren toegang tot geld, kennis en afnemers. In Nederland versterken we sociale ondernemingen, zodat iedereen kan meedoen in de maatschappij.