BlueMarble Charging stuwt de energietransitie

25 juli 2024 16:39

De broers Martijn en Robert van de Vegte van BlueMarble Charging zijn bezig de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. Hun bedrijf ontwikkelt zowel de nieuwste laadstations als slimme software die ervoor zorgt dat het elektriciteitsnet niet overbelast raakt. Wat maakt het bedrijf zo anders dan de rest?

“We leveren niet alleen een laadpaal, maar ook slimme software””

Het was het Klimaatakkoord van Parijs en de energietransitie die de broers van meet af aan hebben gemotiveerd. Martijn en Robert van de Vegte zijn sinds de begindagen betrokken bij de overgang naar elektrisch rijden. ‘Mobiliteit is een heel belangrijk onderdeel van de energietransitie’, aldus Martijn van de Vegte. ‘Alle transport wordt de komende jaren elektrisch, en wij willen die overgang versnellen.’

Eerst deden ze dat met de onderneming EVBox, een producent van laadpalen, maar in 2018 was er volgens Robert van de Vegte sprake van een ‘wedergeboorte’: de twee mannen stichtten een nieuw bedrijf, BlueMarble Charging. ‘Met BlueMarble Charging richten we ons vooral op nieuwe oplossingen voor het laden. We hebben twee hoofdactiviteiten: enerzijds produceren we de hardware, dat wil zeggen, de laadpalen van de toekomst. Anderzijds leveren we slimme software, inventieve oplossingen waardoor die laadpaal weet wanneer het netwerk overbelast is of wanneer er juist sprake is van een elektriciteitsoverschot.’

Blue Marble Charging

Innovatie

‘Rabobank wil met startup en scale-up dienstverlening optimaal betrokken zijn bij die ondernemers die voorop gaan in de transitie’, vertelt relatiemanger Rabobank Metropoolregio Amsterdam, Cedric Dundas. Hij is namens Rabobank nauw betrokken bij het ondernemersnetwerk in Almere. ‘Wij hebben het doel te investeren in die bedrijven die Nederland beter en mooier maken.’ De broers Van de Vegte hebben jarenlange ervaring, een groot netwerk in de wereld van het laden en een stevige binding met Almere. Dat alles maakte dat de bank graag mee wilde doen aan een financieringsronde.

‘We waren niet de enige: de regionale ontwikkelingsmaatschappij Horizon Flevoland en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, RVO, toonden ook hun geloof in de broers en hun bedrijf. En dat snappen wij maar al te goed.’ Naast de financiering regelt Rabobank al het betalingsverkeer van het snelgroeiende bedrijf. ‘Het is ontzettend belangrijk dat de innovatieve voorlopers worden ondersteund. Zij zijn het die de innovatiekracht van heel Nederland aanjagen, en daar doen we het als bank voor. Het is ook om die reden dat we voor beginnende bedrijven de Rabo Innovatielening hebben’, vertelt Dundas.

Die steun aan vernieuwers, beamen de broers, maakt de bank en de samenwerking tussen Rabobank en BlueMarble Charging echt onderscheidend. Martijn van de Vegte: ‘Rabobank heeft heel goed begrepen wat onze toegevoegde waarde is. De bank werkt al lang met duurzaamheidsdoelstellingen. De lijntjes met de bank zijn kort en ze brengen ons in contact met andere interessante partijen. Door Rabobank hebben we met onze onderneming een volgende stap kunnen zetten.’

Stekker en stopcontact

Wat maakt de broers zo vernieuwend ten opzichte van de andere spelers in de wereld van het elektrisch laden? Dundas legt uit: ‘Wat er nu op de markt is, is een stekker, een stopcontact, en dan maar laden. Vijf jaar geleden, als je op bijvoorbeeld de parkeerplaats van een universiteit tien laadpunten plaatste, ging dat wel. Maar inmiddels hebben we het over parkeerplaatsen met wel vijftig of honderd laadpalen, en dan moet je niet raar opkijken als de lift het ineens niet meer doet.’

Hij bedoelt maar te zeggen: dat systeem van alleen een simpele stekker en stopcontact is vandaag, en zeker morgen, ontoereikend. Vandaar dat de broers slimmere oplossingen ontwikkelen die het hele energiebeheer van een klant - dat kan een gemeente zijn, of de Zuidas, een ziekenhuis, een kantoorgebouw - integreren. Robert van de Vegte: ‘Auto’s staan 96 procent van de tijd stil en hoeven niet de hele tijd aan de laadpaal. Onze klanten kunnen er met onze oplossingen bijvoorbeeld voor kiezen alleen te laden als de elektriciteit goedkoop is, of overvloedig. We brengen de verschillende energiestromen samen en voorkomen de overbelasting van het net.’

Gebruiksvriendelijker

Daarnaast maakt BlueMarble Charging het geheel van parkeren en laden een stuk gebruiksvriendelijker. ‘We hebben net samen met IP Parking een aanbesteding gewonnen van de gemeente Utrecht. Nu zijn parkeren en laden meestal nog twee losse systemen, met afzonderlijke kostenposten. Wij willen het gemak voor de gebruikers vergroten. Zij moeten de zekerheid hebben zowel te kunnen parkeren als laden, en vervolgens maar een bedrag af te hoeven rekenen. Als je benzine tankt, rijd je naar een benzinestation en zie je daar een mast met de prijs. Als klant weet je precies wat je per liter betaalt. Maar met een laadpas voor een elektrische auto weet je nooit wat het prijskaartje is. Bovendien bestaat de situatie dat verschillende aanbieders verschillende prijzen rekenen voor dezelfde stroom. Onze innovatie voorkomt dat. Wij halen de onduidelijkheid weg uit de keten en communiceren rechtstreeks met de bezoeker. Die weet van tevoren exact wat hij of zij voor het totaal aan parkeren en laden kwijt is.'

Een van de eisen van de gemeente Utrecht was dat de netbeheerder controle moest kunnen uitoefenen op het laden, omdat er een groot probleem dreigde met file op het elektriciteitsnet. ‘Dat is precies waarom wij geboren zijn’, zeggen de broers Van de Vegte. ‘We leveren niet alleen een laadpaal, maar maken de stroomtoevoer aanstuurbaar voor de betrokken partijen. Dat maakt het mogelijk pas te laden als er een energieoverschot is, of gebruikers bijvoorbeeld deals aan te bieden - als je tussen dan en dan laadt, betaal je de helft minder.’ We gaan, zeggen ze, allemaal elektrisch rijden, in Europa en daarbuiten. ‘En wij bieden de slimme oplossingen en de laadpunten die nodig zijn voor deze enorme uitbreiding.’


Ben jij ook een start-up of scale-up en wil je duurzaam groeien? Neem dan contact op met Cedric Dundas, via Cedric.Dundas@rabobank.nl.