Meegroeiende zwangerschaps-bh van Feelou voorkomt verspilling
Verbaasd, waren Anne Dijkstra en Noor Figdor uit Den Haag nadat ze waren bevallen van hun eerste kind. Een beetje verontwaardigd ook. Tijdens hun zwangerschap hadden ze beiden meer dan acht nieuwe bh’s moeten kopen. Dat moest anders kunnen. Met Feelou brachten ze een bh op de markt die gedurende de hele zwangerschap én de periode erna meekan. Het Rabo Impactfonds helpt ze hun doelgroep te bereiken.
‘Dat tijdens een zwangerschap je bh-maat zo vaak verandert? Ik had er geen idee van’, vertelt Anne, oprichter van Feelou en moeder van twee kinderen. ‘Een bh-maat bestaat uit twee delen: een omvangsmaat en een cupmaat. Tijdens en vlak na een zwangerschap zijn die los van elkaar de hele tijd in beweging. Geef je borstvoeding, dan kun je zelfs op één dag verschillende bh-maten hebben.’
Maar twee bh’s nodig
Om te voorkomen dat iemand na een zwangerschap bh’s in meerdere maten in de kast heeft liggen, brachten Anne en Noor de Feelou-bh op de markt. ‘Onze bh is een zeer comfortabele zwangerschaps- en voedingsbh van natuurlijk materiaal. Dankzij een speciaal sluitingsmechanisme – waarvoor we patent hebben aangevraagd – en een innovatief ontwerp kan de bh in omvang tot tien centimeter en qua cup twee tot drie maten meegroeien. ‘Daardoor heeft onze bh elke keer de perfecte pasvorm en heb je er maar twee nodig in plaats van minimaal acht: één om te dragen en één in de was. Jaarlijks zijn er vier miljoen zwangeren in Europa, dus tel maar uit hoeveel je daarmee aan grondstoffen kan besparen.’
37 prototypes
Zo eenvoudig als Anne het nu vertelt, was het gehele proces bij lange na niet, lacht ze. ‘Het ontwerpen van onze bh begon bij Noor aan de keukentafel. Er waren 37 prototypes nodig voordat we een versie hadden die we op de markt wilden brengen. En daarna was het nog een hele zoektocht naar een producent. De partij die het definitieve prototype had gemaakt, kon de bh niet op grote schaal voor ons produceren. Want ook al ziet onze bh er vrij eenvoudig uit, hij zit technisch heel vernuftig in elkaar. Naaisters zijn een uur bezig om er één te maken. Daar is echt vakmanschap voor nodig. Veel producenten haalden daardoor onze kwaliteitseisen niet.’
Multimediacampagne
Inmiddels ligt de bh in de webshop van Feelou; in twee kleuren en met bijpassende slip. Nu is het hoog tijd om de producten goed op de markt te introduceren, vertelt Anne. ‘Klanten weten onze webshop al aardig te vinden. Dat willen we nog verder verbeteren met een campagne op verschillende mediakanalen, zoals Facebook en Instagram. Daarnaast willen we bekender worden bij geboortezorgprofessionals, zodat zij ons kunnen aanbevelen bij hun doelgroep. Een middel is dan om ons product op congressen te presenteren. Daarvoor moeten we materialen laten maken, zoals posters en folders.’
Professionele promotiematerialen
Om dat allemaal te kunnen betalen, vroeg Feelou een donatie aan bij het Rabo Impactfonds. ‘Tot nu toe hebben we heel veel zelf betaald, we hebben geen investeerder die ons steunt’, vertelt Anne. ‘Vorig jaar wonnen we de The Hague Innovators Challenge, daar was ook een geldprijs aan verbonden. Dat ook het Rabo Impactfonds ons nu 25.000 euro geeft, betekent ontzettend veel ons. Daarmee hebben we veel meer financiële ruimte om bijvoorbeeld aan e-mailmarketing en professionele promotiematerialen te besteden. Daarnaast is het een heel fijne bevestiging: Rabobank vindt dat ons product waarde heeft en impact maakt. Dat stimuleert ons om door te gaan.
Steuntje in de rug
Dat Feelou een waardevol nieuw product op de markt heeft gebracht, bevestigt ook Miranda Ruigrok-Koomen, Business Development Manager bij Rabobank. ‘Hun bh is echt een heel mooi voorbeeld van hoe je verspilling tegengaat: twee bh’s in één, en hij groeit ook nog eens gedurende een hele zwangerschap mee. Zo draagt Feelou bij aan de transitie naar een duurzame economie. Dat sluit goed aan bij de thema’s die wij vanuit Rabobank en het Rabo Impactfonds belangrijk vinden. Dit soort bedrijven – die maatschappelijke impact maken – geven we graag een steuntje in de rug. Financieel, maar ook met onze kennis en netwerk.’
Over het Rabo Impactfonds
Als coöperatieve bank investeert Rabobank een deel van de winst in maatschappelijke en/of innovatieve projecten van verenigingen, stichtingen en organisaties uit de omgeving. Bij voorkeur projecten die grote maatschappelijke impact hebben en aansluiten bij de transities die Rabobank ondersteunt: voedsel, klimaat & energie en een meer inclusieve samenleving.