Jonge tuinbouwers vinden inspiratie in Portugal

18 november 2024 15:34

Met een groep van 27 ambitieuze tuinbouwliefhebbers trok de vereniging Tuinbouw Jongeren Westland (TJW) deze herfst naar Portugal. Het doel? Inspiratie, nieuwe contacten en frisse inzichten verzamelen. Als hoofdsponsor was Rabobank nauw betrokken bij deze kennisreis. Collega Stefan de Bruijn ging zelfs mee met de groep. ‘Het is een geweldige kans om deze jonge ondernemers beter te leren kennen.’

Tuinbouw Jongeren

TJW is een vereniging voor jongeren van 16 tot 35 jaar die actief zijn in de tuinbouwsector. Al jarenlang werkt Rabobank met hen samen. Stefan, financieringsspecialist bij Rabobank: ‘Het is belangrijk om in contact te staan met de volgende generatie ondernemers. Voor de bank is het waardevol om te horen wat hen bezighoudt, zeker als het gaat om thema’s als duurzaamheid en internationalisering. En voor TJW? Zij krijgen van ons financiële ondersteuning, waardoor ze hun netwerk kunnen laten groeien en jongeren kunnen blijven inspireren. Het is een samenwerking waar beide partijen van profiteren.’

Parel voor de tuinbouw

Een van de terugkerende hoogtepunten van TJW is de kennisreis. Dit jaar dus met Portugal als bestemming. Waarom? ‘Dit land wordt vaak over het hoofd gezien in de glastuinbouw’, zegt Stefan. ‘Het klimaat is stabiel, de productiekosten zijn laag en de sector groeit er snel. Veel Nederlandse ondernemers hebben hier inmiddels bedrijven opgezet. Het is een totaal andere wereld dan Nederland, en juist daarom zo inspirerend. Door het gunstige klimaat telen ze er veel energiezuiniger, iets wat in Nederland vaak lastiger is. Dat maakt het een interessante bestemming voor tuinbouwjongeren die openstaan voor nieuwe perspectieven.’

Een flinke agenda

Tijdens de vierdaagse trip bezocht de groep zeven bedrijven. Van innovatieve kwekerijen tot grote exportbedrijven – veelal met Nederlandse roots. ‘Sommige ondernemers begonnen hier ooit uit hobby, anderen kwamen doelbewust naar Portugal om hun dromen na te jagen’, vertelt Stefan. ‘Maar ze hebben één ding gemeen: ze laten zien dat er buiten Nederland volop kansen liggen voor ondernemers die durven te denken in mogelijkheden.’ Naast de bedrijfsbezoeken was er tijd voor informele gesprekken tijdens een stadstour door Lissabon. ‘We hebben geproost op een mooie trip’, zegt Stefan. ‘En raakten vervolgens niet uitgepraat.’

Samen hetzelfde doel

Voor Rabobank bood de reis een unieke gelegenheid om dichter bij deze jonge ondernemers te staan. ‘Er heerst soms een afstand tussen bank en ondernemer’, merkt Stefan op. ‘Maar tijdens zo’n trip leer je elkaar op een andere manier kennen. Het mooie is dat je samen inziet dat we dezelfde doelen hebben: de sector versterken en bijdragen aan een duurzame toekomst.’

Wereldse kansen

Aan het einde van de reis keerden de deelnemers met een rugzak vol ideeën terug naar Nederland. Ze waren geïnspireerd door het lef en doorzettingsvermogen van de ondernemers die ze hadden ontmoet. ‘Soms moet je gewoon durven te beginnen, ook zonder alle middelen of een perfect plan’, zegt Stefan. ‘De reis leerde hun dat een internationale stap een aantrekkelijke mogelijkheid is. Maar ook dat er binnen Nederland nog veel kansen liggen.’