Bij Dartshopper laten ze zich niet gek maken
Het is de ultieme droom van veel jonge ondernemers: met een geniaal idee in korte tijd een miljoenenbedrijf uit de grond stampen. Tim Koppen (35) en Kevin Gepkens (34) uit Veldhoven kregen het voor elkaar: hun webshop Dartshopper is inmiddels Europees marktleider.
Verwacht geen borstklopperij van Tim Koppen en Kevin Gepkens; daar hebben ze allebei een hekel aan. ‘Dat Dartshopper in korte tijd zo’n succes werd, was ook gewoon geluk’, stelt Tim nuchter. Het idee voor de webshop ontstond in 2014, toen hij online dartpijlen voor zichzelf wilde kopen, maar niets kon vinden. ‘Ik had niets speciaals met darts, ik wilde gewoon in de voetbalkantine een potje kunnen spelen. Maar Kevin en ik hadden wel door dat de sport enorm populair werd na de eerste WK-titel van Michael van Gerwen. We hadden samen een marketingbureau en wisten veel van e-commerce. Toen we zagen dat we met de juiste zoektermen gemakkelijk op één in Google konden komen, is Kevin een webshop gaan bouwen. Een paar maanden na de winst van Van Gerwen gingen we live.’
Duitsland veroveren
Door de slimme timing begon de webshop meteen te lopen. Maar de groeicijfers stegen pas echt toen Dartshopper ook in Duitsland live ging. ‘Het openen van een nieuwe markt vonden we niet zo moeilijk, want die service boden we onze klanten ook aan’, vertelt Kevin. ‘Wat enorm hielp, was de scherpe deal die we konden sluiten met een logistieke partner in Duitsland. Daardoor konden we heel goedkoop leveren.’ De verkopen stegen in die periode zo hard, dat familie en vrienden regelmatig werden opgetrommeld om te helpen met inpakken. ‘Vooral van november tot februari, als er veel dartstoernooien op tv zijn, moesten we alle zeilen bijzetten. Dan verkochten we vijf tot zes keer zoveel als in de rest van het jaar.’
In de jaren die volgden, waren er meer ‘gelukjes’ die de verkoop een boost gaven: ‘Door corona gingen ineens veel mensen thuis darten. En door de Brexit werden de markleiders in de UK te duur’, vertelt Kevin. Toch hadden Tim en hij nooit het gevoel dat de webshop hen boven het hoofd groeide. ’Maar we beseften wel dat het tijd werd om personeel aan te nemen. In 2020 hadden we 10 medewerkers, tegenwoordig zijn het er 175. We verhuisden elk jaar naar een groter pand.’
Valkuil voor jonge ondernemers
In die hectische groeiperiode maakte accountmanager Maarten Wesseloo van Rabobank kennis met het bedrijf. Het eerste dat hij Tim en Kevin adviseerde, was: professionaliseer je organisatie. ‘Het is een valkuil waar snelle groeiers nogal eens in verdwijnen: ze staren zich blind op de omzet en vergeten alles wat daarna komt. Maar efficiënte bedrijfsprocessen en een goede administratie zijn essentieel om in control te blijven. Als er bijvoorbeeld teveel tijd zit tussen inkoop en verkoop, zit je al snel maanden zonder geld. Dat kan je de kop kosten. Voor ons als bank is betrouwbare managementinformatie bovendien een voorwaarde om krediet te verstrekken. Tim en Kevin hebben dit snel opgepakt.’
Tim is blij met de open werkrelatie die ze met Maarten hebben opgebouwd: ‘Onze eerste kredietaanvraag werd toegekend op basis van vertrouwen, want toen hadden we onze administratie nog niet helemaal op orde. Dat vertrouwen hebben we inmiddels wel waargemaakt: afgelopen november werd een nieuw financieringsverzoek binnen een week geregeld. Door die snelheid kunnen wij blijven vernieuwen.’
Vanwege de snelle groei staat Rabobank Dartshopper inmiddels bij met een team van professionals. ‘Elk kwartaal komen we bij elkaar. Dan bespreken we bijvoorbeeld of de kredietfaciliteit en de verzekeringen nog aansluiten bij de actuele situatie en hoe we valutaschommelingen kunnen afdekken. Maar we sparren ook over de efficiëntieslagen die het bedrijf nog kan maken’, vertelt Wesseloo. ‘Wat ik erg waardeer aan Tim en Kevin, is hun openheid. Het bruist hier van de energie, maar er wordt ook geluisterd naar onze adviezen.’
Die Porsche kan wachten
Aan alle jonge honden die hen als inspiratie zien, hebben Tim en Kevin eigenlijk maar één advies: laat geld niet je drijfveer zijn. ‘Die succesverhalen op social media over snel rijk worden zijn echt niet realistisch. Tim en ik woonden in het begin nog bij onze ouders, er waren maanden bij dat we niets verdienden’, vertelt Kevin. Ook Tim vindt dat succesvol ondernemen niet draait om geld. ‘Koop dus niet meteen een Porsche van je eerste winst! Investeer die liever in je bedrijf, zodat het ook in de toekomst goed blijft gaan. Die dure auto kan echt wel wachten.’
Ben jij ook een ondernemer in e-commerce en wil je groeien? Neem dan contact op met Maarten Wesseloo, Accountmanager Grootzakelijk, Sectorteam Handel: maarten.wesseloo@rabobank.nl of 06 27860361.