Ambachtelijke groei: Holtkamp Horeca kiest voor Rabobank
Holtkamp Horeca, bekend om zijn ambachtelijke croquetten, patisserie en glacerie (ijs) in de kinderschoenen, zet vol vertrouwen een grote stap voorwaarts. Met een gloednieuw pand in Nieuw-Vennep kan het familiebedrijf zijn groeipotentieel eindelijk volledig benutten. En niet alleen het pand is nieuw, ook de bank. De keuze voor Rabobank is volgens eigenaar Nico Meijles grotendeels op gevoel gemaakt.

De afgelopen jaren groeide Holtkamp Horeca uit zijn jasje. De productie was verspreid over twee locaties in Amsterdam, wat de efficiëntie niet ten goede kwam. “Met heel veel inzet van ons team kunnen we de toenemende vraag maar net aan”, vertelt Meijles.
Holtkamp Horeca produceert wekelijks 140.000 croquetten en 5.000 taarten, maar de vraag is groter dan wat de huidige locaties aankunnen. De nieuwe vestiging in Nieuw-Vennep biedt ruimte om efficiënter en energiezuiniger te werken en verder te kunnen ontwikkelen.
Talenten benutten
Voor Meijles draait deze stap niet puur om groei. “Wil je groeien of wil je je talenten optimaal benutten? Voor ons is het laatste belangrijker. Als je je talenten benut, groei je vanzelf. Er zit zoveel potentie in ons prachtige bedrijf, voor heel Europa. Dat wil ik heel graag gaan meemaken.”
Het personeelsteam, 43 medewerkers sterk, speelt hierin een cruciale rol. “Zij zijn de ruggengraat van het bedrijf”, benadrukt Meijles. “Daarom bouwen we in het nieuwe pand ook aan een sterkere teamcultuur, door bijvoorbeeld dagelijks gezamenlijk te lunchen. Nog een reden dat we alles op één locatie willen.”
“‘Er was meteen een klik, het voelde vanaf het eerste moment goed’”
Liefde voor het product
Voor de financiering van de bedrijfsverhuizing schakelde Holtkamp Horeca adviseur Henri Blokland van Credion in. Blokland legde de aanvraag bij drie banken neer, waaronder Rabobank. “Rabo stelde de juiste vragen en dacht mee”, zegt Blokland. “Ze toonden veel sectorkennis en waren simpelweg enthousiaster dan de concurrentie.” Ook Arnold de Haan, relatiemanager bij Rabobank zag direct waarom Holtkamp Horeca perfect bij de bank past. “Het is een grote naam in Amsterdam, een sterk familiebedrijf en actief in de foodsector, een markt waar wij ons als Rabobank sterk voor maken”, zegt De Haan. “Daarnaast sprak de liefde voor hun product en het ondernemerschap van Holtkamp Horeca ons direct aan. We waren meteen positief.”
Intensief contact
Ook Reinier Vriens van de Intermediairdesk Bedrijven van Rabobank was gelijk overtuigd van de potentie van Holtkamp Horeca. “Nico was al lang bezig met deze bedrijfsverplaatsing en had zelfs al mensen aangenomen”, vertelt hij. “Het was voor hem dus essentieel dat er snel werd geschakeld. Rond de feestdagen hebben we intensief contact gehad en konden we snel handelen. Dat werd op prijs gesteld.”
Een scherp voorstel
Rabobank kon een gunstig financieel voorstel voorleggen, dat was vanzelfsprekend de belangrijkste overweging in de beslissing van Holtkamp Horeca om over te stappen. “Bij Rabo heeft Holtkamp jaarlijks minder aflossingsdruk dan bij andere banken”, aldus Blokland. “Dat geeft ze meer financiële ruimte om strategische keuzes te maken.” "Rabobank kwam met een voorstel waar de concurrentie het zweet van op de rug kreeg”, zegt Meijles. “Het was scherp en meteen goed. We hebben niet eens hard hoeven onderhandelen, het klopte in één keer. Natuurlijk waren er nog wat details om af te stemmen, maar binnen afzienbare tijd was alles geregeld. Eén telefoongesprek was genoeg."
Met een nieuw pand én een nieuwe bank is Holtkamp Horeca klaar voor de toekomst. “Er was meteen een klik, het voelde vanaf het eerste moment goed”, besluit Meijles. “We voelen ons gezien en gewaardeerd.”