De standaardlimiet voor overboekingen is verlaagd

23 maart 2023 15:07

De standaardlimiet voor een overboeking is verlaagd van € 50.000 naar € 5.000. Dit doen we om je te beschermen tegen fraude. De limiet voor overboeken geldt voor alle overboekingen die je online uitvoert, zoals overboekingen naar andere betaalrekeningen via de Rabo App en iDEAL-betalingen. De verandering geldt niet voor betalingen met je betaalpas in fysieke winkels of betalingen met een creditcard.

Man doet bankzaken op iPad

Wil je een groot bedrag overmaken? Bijvoorbeeld voor een vakantie, auto of keuken? Bekijk je huidige limiet en verhoog hem eventueel op tijd. Na het verhogen van je limiet moet je altijd 4 uur wachten voordat dit actief is en je een overboeking met een hoger bedrag kunt doen. Verlagen gaat altijd direct in.

Meer informatie over limiet voor overboeken

Waarom 4 uur wachten?

Met de wachttijd van 4 uur heb je meer tijd om te controleren of de betaling ook echt klopt. Hierdoor maken we het (telefonische) oplichters moeilijker om geld van je betaalrekening af te halen. Oplichters spelen namelijk in op de actualiteit, maken misbruik van opgebouwd vertrouwen en creëren urgentie met tijdsdruk. Langer wachten is dus slecht nieuws voor oplichters.

Vertrouw je het niet of heb je het idee dat er iets niet klopt? Neem dan direct contact met ons op. Hierdoor verkleind de kans dat je slachtoffer wordt van oplichting.

Meer over veilig bankieren