Carlo van Kemenade, nieuwe directeur Rabobank Retail NL
Dit voorjaar werd Carlo van Kemenade benoemd tot de nieuwe directeur van Rabobank Retail Nederland. Hij wordt daarmee eindverantwoordelijk voor alle activiteiten van de bank in ons land, van particuliere klanten en bedrijven tot verzekeren, pensioenen en private banking. Hij is ook toegetreden tot de groepsdirectie van Rabobank. Een korte introductie van een nieuw maar bekend gezicht bij Rabobank.
Totale verrassing
Hij is de derde van een drieling, dat blijft altijd bijzonder. Carlo van Kemenade werd geboren onder de rook van Eindhoven en groeide daar ook op. Hoewel hij inmiddels veel van de wereld heeft gezien, is Eindhoven altijd wel zijn favoriete stek gebleven. Hij woont er met zijn vrouw; hun twee zonen zijn het huis al uit maar schuiven bijna elke vrijdagavond aan als de familie haar traditionele fondueavond heeft.
Zo’n hechte band als met zijn familie heeft Carlo in zijn werk ook opgebouwd met de collega’s met wie hij samenwerkt. Van de bijna 35 werkzame jaren die hij er inmiddels op heeft zitten, was hij 30 jaar in dienst van DLL, de vendor leasing dochter van Rabobank. "Ik wilde daar destijds heel graag werken want ik hoorde van vrienden dat dat zo’n mooi bedrijf was", vertelt hij. "Maar ik ben de eerste twee keer afgewezen, pas na de derde keer solliciteren mocht ik komen." Het was het begin van een lange en rijke carrière bij DLL. Ruim twee jaar geleden werd hij er – na 28 jaar DLL en daarna vier jaar directeur van hypotheekverstrekker Obvion – CEO. "En toen kwam vorig najaar heel onverwacht de vraag vanuit Rabobank of ik me wilde kandideren voor een eventuele overstap om de Nederlandse activiteiten van de bank te gaan leiden. Dat was een totale verrassing, maar ook een grote eer."
Het land in
Intussen is hij in zijn eerste maanden druk bezig in zijn nieuwe rol. "De opgave is helder. We willen nog meer aandacht geven aan onze klanten. Er liggen nog zoveel mooie kansen om ze nog beter te adviseren en te helpen bij hun activiteiten. Daarnaast willen we de coöperatieve kant van onze bank, die ons onderscheidt van de andere grote banken in dit land, verder optimaliseren", vertelt Van Kemenade. Hij is druk bezig met zijn ‘onboarding’ op Rabo’s hoofdkantoor en ontmoet daar dagelijks veel nieuwe collega’s.
“Ik geniet van de trots waarmee collega’s en ledenraadsleden vertellen over de acties en initiatieven waarmee we als Rabobank het verschil maken in de maatschappij”
Met zijn nieuw samengestelde managementteam waarmee hij de Nederlandse tak van de bank leidt, heeft hij afgesproken om elke twee weken een dag het land in te gaan. "We willen klanten zien, en collega’s, ledenraadsleden en commissarissen; we willen horen wat er speelt en waar we het beter kunnen doen. Ik wil echt zorgen dat de verbindingen overal goed zijn. Een deel van mijn gepassioneerde bankcollega’s werkt vanuit het hoofdkantoor in Utrecht, maar de klanten en een groot deel van de klantbediening doen we vanuit het land. Ik wil daar nog beter zicht op krijgen dus daarom gaan we het land in, met veel plezier overigens want je hoort daar elke keer weer zoveel moois en nuttigs."
Onovertroffen energie
"Je voelt bij ontmoetingen in het land ook hoe het hart van de coöperatie klopt. Ik geniet van de trots waarmee collega’s en ledenraadsleden vertellen over de acties en initiatieven waarmee we als Rabobank het verschil maken in de maatschappij. En die betrokkenheid wordt ook gezien en gevoeld door klanten", vertelt hij. Hij refereert aan een recent bezoek in Gelderland waar hij bij een klantbezoek ook drie leden van de lokale adviesraad voor energietransitie van de bank meenam. "Die klant was erg blij met alle kennis aan tafel en zei na afloop: dit is nou precies de reden dat ik bij Rabobank bankier: ‘Jullie maken misschien niet altijd de scherpste prijsstelling, maar met jullie kennis en betrokkenheid maken jullie voor mij een enorm verschil.’"
Betrokkenheid, bereikbaarheid, persoonlijk contact – het zijn de elementen die de rode draad vormen in de aanpak van Van Kemenade en zijn team. De energie van de voorman zelf is onovertroffen en wordt door velen geprezen. Voor de taak die voor hem ligt heeft hij die naar eigen zeggen ook echt nodig. "Ik nodig iedereen ook steeds weer uit om ons feedback te geven, want daar leer je snel en veel van."
Feedback maakt ons nog beter
Om de betrokkenheid van de ledenraadsleden verder te vergroten komt er een groot evenement op 30 november dit jaar in Nieuwegein. Daar zullen Rabobanks topman Stefaan Decraene en Van Kemenade met hun collega’s uit de groepsdirectie van de bank hun gasten bijpraten over hoe de coöperatieve Rabobank ervoor staat en wat de plannen zijn om juist ook die coöperatieve kant van de bank nog sterker te maken. "Daar kijk ik enorm naar uit want voor mij komt daar veel samen: leden, commissarissen, collega’s, verbinding, cultuur, coöperatie en onze aangescherpte focus op ons werk. Ik hoop daar op mooie ontmoetingen en natuurlijk ook op veel feedback want dat maakt ons altijd weer nog beter. En die oproep doe ik hier graag ook aan alle leden van de coöperatieve bank die Rabo &Co lezen: laat ons weten wat je vindt en waar we je als bank nog beter kunnen helpen."