Circulair ondernemen in de drukwereld
Is drukwerk nog relevant in een digitale wereld? Drukkerij Reclameland laat zien dat er nog steeds veel kansen liggen door jezelf opnieuw uit te vinden. Het bedrijf groeit in een krimpende markt dankzij de eigen productie en de nieuwste innovaties op het gebied van energie, circulariteit en digitalisering. Met aan de basis van dit succesverhaal: een Impactlening en de juiste kennis van de Circulair Ondernemen Desk van Rabobank.
Groeikansen voor de ondernemer & minder belasting voor het milieu
Groeien in een krimpmarkt
Wouter Haan van Reclameland vertelt: ‘Ook in een krimpmarkt kun je groeien, als je maar nieuwe manieren zoekt. Duurzaam ondernemen is zo voor ons een kernwaarde geworden. Daarbij kregen we al vroeg hulp van medewerkers van de Rabo Circulair Ondernemen Desk, die precies de juiste kennis hadden om ons verder te helpen verduurzamen.’ Zo daagde Reclameland leveranciers van papier, printers, inkt en ook logistieke partners uit ideeën te opperen om zo min mogelijk impact op het milieu te maken. En dat leverde niet alleen CO2-besparing en omzetgroei op, maar ook een beloning van Rabobank in de vorm van een Impactlening.
“Duurzaam ondernemen is voor Reclameland een kernwaarde”
Via Impactlening naar langdurige relatie
Dankzij de Impactlening, waarvoor een flinke rentekorting geldt, kon Reclameland het concept ‘duurzaam drukken’ naar een hoger niveau tillen. Het dak van de productiefaciliteit heeft nu bijvoorbeeld duizenden zonnepanelen. David van Lynden van de Circulair Ondernemen Desk: ‘Wij helpen bedrijven van elke grootte met strategische vraagstukken rondom circulair ondernemen. Door de kennis die we met Reclameland opdoen te delen kunnen we ook anderen helpen verbeteren. Zo helpt iedereen elkaar verder. Dit benadrukt het coöperatieve karakter van ons als bank en dat is prachtig om te zien.’ Rabobank en Reclameland hebben nu een waardevolle samenwerking. Zo is Haan regelmatig te zien als spreker op Rabo events, en leert hij op zijn beurt weer van andere duurzame ondernemers via de Circulair Ondernemen Desk.
Groene recordcijfers
Er is voor Reclameland nog steeds veel mogelijk om verder te groeien. Het circulaire concept is goed schaalbaar en de ervaringen hier zijn ook internationaal toepasbaar, zoals in Duitsland. Want dat het goed gaat mag duidelijk zijn: Reclameland heeft in maart en april 2022 de beste maanden ooit gedraaid. Zo krijgen groene cijfers een dubbele betekenis.